[Produs in Ro] Roxana Jora si Ioan Dan Niculescu: Doamne Fereste este rodul unei serii de mini-sabaticale prin lume, dar si a frustrarii cauzate de lipsa acuta de produse cu adevarat iuti de pe piata autohtona

[Produs in Ro] Roxana Jora si Ioan Dan Niculescu: Doamne Fereste este rodul unei serii de mini-sabaticale prin lume, dar si a frustrarii cauzate de lipsa acuta de produse cu adevarat iuti de pe piata autohtona

Roxana Jora si Ioan Dan Niculescu fac mustaruri si sosuri iuti inspirate de mini-sabaticalele pe care si le iau, periodic, ca sa plece in lume. Totul e produs aici, in Romania. Drept, ingredientele pot veni si de pe 3 continente diferite, avand in vedere specificul produselor - de pilda, mustaruri azteci, hinduse si, pe viitor, unul persan. Retetele sunt ale lor, gandite si imbunatatite in timp, si tot ei se ocupa de obtinerea ingredientelor, packaging, distributie, concept si promovare. La actiunile acestea din urma au si ceva experienta, caci Roxana si Ioan nu sunt la primul val de antreprenoriat. Ei cresc de  vreo 10 ani agentia ieseana de branding si publicitate Argo. Asa ca mai jos avem desfasurat episodul 2 de antreprenoriat, intitulat Doamne Fereste. Mai multe ne povesteste Ioan:

 

Oamenii si povestea

Suntem doi, Roxana Jora si Ioan Dan Niculescu (aka Doamna Fereste si Ioan Botezatorul). Povestea a pornit dintr-o provocare de branding si din pasiunea comuna pentru calatorii pe meleaguri exotice si preparate cu atitudine. Doamne Fereste este rodul unei serii de mini-sabaticale prin lume, dar si a frustrarii cauzate de lipsa acuta de produse cu adevarat iuti de pe piata autohtona, marcata de delasare si piper. In conditiile in care suntem dovada vie ca cerere exita.

Inainte sa luam calea antreprenoriatului eram...tot pe calea antreprenoriatului. Crestem de mai bine de 10 ani Argo, o agentie de branding si advertising din Iasi, care a ajuns suficient de puternica incat sa ne permita si calatoriile, dar a si nasterea unor pui precum Doamne Fereste al nostru.

 

Investitii

“Afacerile se fac cu banii in mana“ mi-a spus intr-o zi unul dintre mentorii nostri. Ceea ce a insemnat ca a trebuit sa ne masuram cu grija plapuma si, da, sa punem frau multor porniri caracteristice oamenilor de branding si pauza unor ganduri ale antreprenorilor din noi.

Am pornit la drum cu cateva mii de euro, dar cu sprijinul nepretuit (si la figurat dar mai ales la propriu) al agentiei.

Am ajuns la break-even mai repede decat ne asteptam. Si suntem recunoscatori pentru asta. Dar planul este sa reinvestim totul in primii ani, mai avem inca multe idei de pus in aplicare si-si asteapta toate, cuminti in foldere si sertare, timpul si bugetul.

 

Reusite si momente critice

Neasteptat de multe, si unele si celelalte. As puncta cateva premiere absolute pe piata autohtona, cu care ne mandrim. Apoi experienta fantastica de client in propria agentie, un exercitiu extraordinar din ambele puncte de vedere, ne intelegem mult mai bine clientii cand cer „sigla mai mare”. Been there, felt that.

Poate cea mai de pret realizare din acest proiect ramane clientul care ne cumpara a zecea oara produsul si cei sase chefs cu experienta (si notorietate nationala) care ne-au felicitat pentru produsele noastre. In branding am avut destule confirmari, dar la joaca din bucatarie imi banuisem mult timp prietenii de subiectivism.

Momentele critice sunt inerente oricarui proiect cu pretentii de pionierat. Stim ca nu am comis inca toate greselile necesare statutului de experti, dar le luam pe rand. Uneori castigi, alteori inveti, tu vezi-ti de drum.

 

Proces

Este relativ simplu: noi ne ocupam de toate aspectele, de la retete la ingrediente, de la packaging la distributie, de la concept la promovare. Dar nu si de productie. Am ales, de dragul calitatii, sa lucram cu unul dintre cei mai experimentati producatori romani. Cantitatile sunt inca mici, produsele noastre sunt unele de nisa. Respectiv bacanie atent aleasa.

 

Gama de produse

Totul a inceput cu primul sos iute romanesc. Am dezvoltat reteta in destul de mult timp, ardeii pe care-i folosim stau trei ani la macerat.

Cand am realizat ca ar fi foarte greu sa-l producem pe Iute de Doamne Fereste in masa, a aparut si mustarul, a carui proces de fabricatie ia infinit mai putin timp. Momentan avem pe piata doua sortimente, Editia Hindusa si Editia Azteca.

Cea Persana este in teste momentan, speram sa o scotem la lumina pana in mai. Vor mai aparea si alte produse in colectie. Dar cum le testam foarte old school preferam sa ne tinem gura inchisa si bucataria plina de borcane deocamdata.

 

Retete

Suntem foodies si nu concepem sa calcam pe vreun continent, tara sau insula fara sa-i aprofundam tainele si traditiile culinare. Ceea ce se lasa de regula cu oarece cursuri. Nu ma pot abtine de la a-mi baga nasul in bucataria omului, asta e! Drept pentru care ne intoarcem acasa cu bagaje pline, si la propriu si la figurat.

Retetele noastre sunt toate fusion, de voie de nevoie am pus in comun ce am aflat pe unde am fost cu ce-i mai mandru pe la noi. Lipsim cate 5-6 luni de-odata de acasa. Cat suntem plecati, ne bantuie nostalgii mioritice.

La doua saptamani dupa ce revenim acasa, ne apuca dorul de duca, in timp ce gatim pentru prieteni. Undeva la mijloc ni s-au nascut retetele, una cate una. Nu toate sunt realizabile sau rentabile financiar. Dar pe cele pe care le-am putut pune in practica, le-am pus si in ambalaj.

 

Distributia produselor

Deocamdata nu ne permitem sa lucram cu un distribuitor, nu producem cantitatile necesare unui contract serios. Si nici nu ne grabim in directia asta. Este infinit mai important sa ne pastram calitatea sub control. Dar, plimbat de noi sau de prieteni, am poposit cu produsele in multe locuri, inclusiv in State.

Cand va fi vremea, planuim ne cautam un distribuitor suficient de serios cat sa nu ne incurce si suficient de nisat pe produse premium cat sa nu-l incurcam.

 

Target

Suntem un brand rebel, care protesteaza din multe puncte de vedere. Ne plac oamenii deschisi, cu chef de experimentat, cu gust pentru ceva nou si fara frica de expeditii, fie ele si culinare. Credem ca monotonia este antonimul fericirii si ne adresam celor care impartasesc aceeasi convingere, indiferent de sex, religie, venituri si orice alte demografice.

 

Comunicarea

Suntem despre puneri in comun si despre tipare sparte. Suntem despre depasirea zonelor de confort si despre calatorii initiatice. Suntem despre gusturi rafinate si surprize atent orchestrate. Suntem despre nou si despre traditional, sub acelasi capac. Dar, mai presus de toate suntem despre gust si echilibru. Fara ele stim cu totii ce se intampla.

Principalul canal pe care comunicam e social media, bineinteles. Dar nu sunt de neglijat nici presa tiparita, aparitiile TV si celelalte sanse pe care le-am avut sa ne facem auzit protestul. Si, nici pe departe in ultimul rand, word of mouth.

Pentru ca am ajuns sa facem foarte repede distinctia intre angajatii din intreprinderile de alimentatie publica si bacani adevarati. Cine ne gusta ne si cumpara si, in directia asta, rolul celor din urma este esential.

Argo al nostru a implinit 14 ani de activitate in comunicare. Am fost implicati in sute de proiecte, de la horeca ieseana la campania online a Presedintelui Iohannis. Nu am fi putut sa ne lasam copilul pe alte maini, din nici un punct de vedere. Semnam asadar cu mandrie toate cele de mai sus.

 

Produs in Romania

Punem impreuna continente si condimente. Este greu sa spunem ca suntem 100% autohtoni. Ca orice produse de fuziune, ale noastre isi au ingrediente selectate atent si importate greu, uneori si de pe cate trei continente diferite. Dar da, le punem impreuna mereu in Romania si de aici aerul de pionierat pe care ni-l asumam.

Primul mustar cu cacao produs vreodata la noi, primul sos cu adevarat iute facut (si) cu ardei romanesti... suntem mandri de a ne numara printre deschizatorii de drum pe aceasta nisa. Pentru ca romanii se pare ca au ignorat secole de-a randul cel de-al cincilea gust, dar e clar ca trendurile se schimba si suntem fericiti sa fim aici la momentul potrivit.

 

Ingredientele unui brand autohton de succes?

Originalitatea, autenticitatea si grija la detalii. Publicul roman este unul atent, tot mai educat, dintr-o lume in care intransigenta e cool. Si e bine. E un drum de pe care nu ne mai poate intoarce nimeni, ceea ce e minunat pentru nisa noastra. Piata produselor facute cu cap si suflet este in crestere si ne rugam pentru ziua in care “lasa ca merge si asa” va fi istorie. Si ziua aceea se apropie.

 

Business

Sosul a fost si va ramane un alint al nostru, in editii foarte limitate, de doua ori pe an. Avem o legatura personala cu fiecare sticla in parte si nu putem vorbi de profit. Cat despre mustar, asteptam sfarsitul primului an pentru a trage concluzii. Rulajul a crescut simtitor, dar deocamdata reinvestim tot.

 

Provocari 

In primul rand, procurarea anumitor ingrediente, curate si fara E-uri din colturi indepartate de lume nu e o treaba asa simpla precum am sperat. Dar e vitala daca vrei sa oferi o experienta constanta. Cand iti cauti un reseller bun, nu e simplu sa gasesti negustorul potrivit.

Apoi, faptul ca peste tot in lume calitatea costa mereu mai mult decat te astepti, de la ingrediente pana la ambalaj.

 

Ce urmeaza?

Daca totul decurge si de aici inainte conform planului, avem de gand sa ne diversificam in continuare colectia de produse. Avem de gand sa scalam ce exista si sa dezvoltam ce va fi. Dar fara sa ajungem produs de supermarket. Idei sunt, slava Domnului!

O superstitie personala ma impiedica sa spun mai multe despre ce va fi, dar va multumesc pentru timpul acordat si promit sa va tin la curent cu viitoarele peripetii de Doamne Fereste.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Branduri

Sectiune



Branded


Related