[Domeniile vinului] Claudiu Necșulescu (Jidvei): Sectorul viti-vinicol este singurul sector care a absorbit în totalitate fondurile europene în perioada 2007-2014

[Domeniile vinului] Claudiu Necșulescu (Jidvei): Sectorul viti-vinicol este singurul sector care a absorbit în totalitate fondurile europene în perioada 2007-2014

Performanta care da titlul acestui material, si despre care Claudiu Necsulescu, presedintele  Jidvei, discuta in interviul de mai jos a dus la o crestere sanatoasa a pietei vinului in Romania. De altfel, tot el ne spune ca in industria vinului de la noi s-a investit foarte mult in restructurarea plantatiilor de vie si in achizitia de tehnologie de vinficatie. 

Jidvei a pornit de la 630 de hectare de vita-de-vie.

Iar azi detinem 2.500 ha. La inceput, aveam 300 de angajati. Astazi, familia Jidvei numara peste 1.000 de persoane. Cel mai important moment [din perioada de inceput] pe care mi-l amintesc este legat de primele 7 ha pe care le-am plantat in 2001 

Grupul Jidvei dispune de crame cu o capacitate de stocare de peste 328.000 de hectolitri, au infiintat prima școală privată de viță-de-vie din Romania, iar astazi, au cea mai mare plantație viticolă din Romania și cea mai mare podgorie din Europa cu proprietar unic. Despre reusite recente de business si ambitii de viitor, Claudiu Necsulescu spune:

Anul trecut am inregistrat o cifra de afaceri de 34 milioane euro, datorata cresterii pe care am inregistrat-o in vanzari – peste 13%. Pentru anul 2018, ne propunem sa realizam o crestere de 15%

 

Start

Pana in 1998, activitatea mea era canalizata pe zona de export si import, in mod special cu produse agricole si inputuri pentru agricultura. In anul 1998, datorita unei Ordonante de Urgenta data de guvernul CDR la perioada respectiva, ma aflam in imposibilitatea de a-mi mai derula activitatea, deoarece acea Ordonanta interzicea ca produsele accizabile - in speta vinul, sa poata fi comercializate de comercianti, ci numai de catre producatori.

Asta m-a determinat sa caut o solutie, pentru a deveni producator; mai ales ca la momentul respectiv detineam cantitati foarte mari de vinuri provenite in mod special de la Crama Jidvei. Ma aflam in imposibilitatea de a le valorifica si de a-mi recupera banii. Totodata, lumea vinului mi s-a parut mereu o zona de perspectiva pentru un business romanesc, deoarece se stie ca romanii sunt legati de vin, datorita credintei, de la nastere pana la ultimul drum.

Aveam convingerea ca, desi imediat dupa Revolutie berea a avut o crestere consistenta datorata deficitului de oferta din perioada anterioara, vinul avea sa ajunga si el la adevarata cota pe care trebuie sa o aiba. Eu sunt convins ca nici in ziua de azi nu a atins-o, dar acest produs a avut in permanenta un trend ascendent in ceea ce inseamna consumul si calitatea nevoilor consumatorului. 

Asteptarile mele au fost mari, mai ales datorita viziunii mele pentru acest sector si pentru compania Jidvei. Bineinteles, nu am reusit mereu sa implementez chiar tot ce vedeam si ce imi doream pentru sectorul viti-vinicol si pentru aceasta companie. Insa, chiar daca au existat mici intarzieri, cam tot ce am gandit s-a materializat si am reusit sa aduc business-ul acolo unde ii era locul si anume pe primul loc in industrie.

 

Contextul: piata si consumatori

Dupa Revolutie, comparativ cu alte industrii, sectorul viti-vinicol a fost privatizat extrem de tarziu, abia dupa anii 2000. Pentru cei care au intrat in acea perioada in industria vinului si au achizitionat crame, problemele cele mai mari au fost legate de partea de productie, deoarece exista un deficit de tehnologie si calitate a culturii vitei-de-vie.

Acesta este si motivul pentru care, in industria vinului din Romania, s-a investit extrem de mult in restructurarea plantatiilor de vie, in achizitia de tehnologie de vinficatie, fapt care a determinat o crestere continua a calitatii vinurilor romanesti. Sectorul viti-vinicol este singurul sector care a absorbit in totalitate fondurile europene in perioada 2007-2014, performanta care a determinat o crestere sanatoasa a pietei vinului.

Legat de consumul de vin, acesta era cu mult subdimensionat, iar oferta producatorilor romani era foarte slaba. A existat si o problema majora legata de specificul de consum datorata perioadei anterioare – pana in anii ’90 –, cand se consumau foarte multe vinuri demiseci si demidulci, in comparatie cu vinurile seci.

Pentru mine era clar ca vinurile seci trebuiau sa aiba nota dominanta. Piata era foarte dezorganizata. Nu se putea discuta de distributie, nu existau KAs (key accounts). Era foarte greu sa implementezi un proiect prin care sa organizezi un departament de vanzari, sa il coordonezi si sa faci performanta cu el.

In ziua de azi, putem vorbi despre un trend ascendent al cresterii nivelului de educatie a consumatorilor de vin. Consumul de vin per capita a crescut sustenabil, iar ocaziile de consum s-au diversificat. Vinul nu mai este doar o bautura aspirationala si o bautura care se consuma doar la ocazii speciale, ci a devenit un prilej de relaxare si de socializare, un produs care genereaza o stare de buna-dispozitie.

Datorita varietatii existente in piata, consumatorii au oportunitatea si isi doresc din ce in ce mai mult sa experimenteze vinuri noi, se informeaza din diferite surse si cauta vinuri in functie de criterii calitative, precum tipul de vin, soiul, culoarea. Oamenii incep sa inteleaga ca vinul este o bautura eleganta, dar si foarte prietenoasa. 

 

Business: investitii si resurse

Ca sa fiu drastic, nu pot numi investitia in companie o investitie initiala si nici nu pot vorbi despre recuperarea ei. In primul rand, am investit foarte mult suflet in acest business. Aproape tot ce am castigat din aceasta afacere a fost investit inapoi in companie, tocmai pentru a o dezvolta si pentru a putea atinge pozitia pe care aceasta o merita.

Cat despre resursele de care am beneficiat, cred ca o comparatie a ceea ce s-a preluat initial si la ce am ajuns poate reflecta mai bine nivelul de dezvoltare pe care l-a atins compania si, implicit, industria vinului. Am pornit de la 630 ha de vita-de-vie, iar azi detinem 2.500 ha. La inceput aveam 300 de angajati. Astazi, familia Jidvei numara peste 1.000 de persoane.

 

Perioada de inceput

Primii ani au fost extrem de dificili, intrucat nu aveam studii in domeniu, nu il cunosteam, a trebuit sa o iau de la zero intr-un loc complet nou cu oameni noi. Probabil cel mai greu a fost sa ma integrez in comunitatea din zona, deoarece oamenii de acolo accepta mai greu strainii, cel putin pana nu le dovedesti bunele intentii. Au fost destul de reticenti la venirea mea in companie, deoarece proveneam din alta zona culturala si sociala. 

Cel mai important moment pe care mi-l amintesc este legat de primele 7 ha pe care le-am plantat in 2001, care au insemnat o luna de zile de munca alaturi de cei 300 de oameni din companie. Imi amintesc cat de bucurosi eram ca am reusit sa plantam acele 7 ha, in conditiile in care nu se mai plantase nimic in podgoria Jidvei in ultimii 20 de ani. In comparatie, in ziua de azi, daca ne propunem, putem planta cu doar 6 oameni 12 ha pe zi.

 

Evolutia afacerii

In primul rand, ne-am propus sa devenim o companie integrata, care sa nu depinda deloc de achizitii de struguri, must sau vin. Aceasta autonomie ne permite mentinerea si monitorizarea calitatii produselor.

In 2005 mi-am stabilit target-ul pentru potentialul de dezvoltare a companiei. Atunci am stabilit ca trebuie sa ajungem la 2.500 ha si am reusit. A fost un proces care a necesitat eforturi sustinute, mai ales pentru achizitia de terenuri. Zona Transilvaniei avea o mare problema legata de faramitarea terenului.

Daca in zona de Sud a tarii au existat proprietati cu suprafete compacte, in zona Transilvaniei discutam de proprietati cu suprafete de 0,36 ha sau 0,72 ha. Foarte putini au fost cei care au fost improprietariti cu mai mult de un hectar. Astfel, pentru cele 2.500 ha achizitionate s-au incheiat peste 11.000 de contracte cu oamenii din zona. Bineinteles ca aceasta crestere a suprafetei a necesitat si cresterea capacitatii de prelucrare.

In acesti aproape 20 de ani, am reusit, impreuna cu echipa mea, sa schimbam si sa imbunatatim tot ce detinea compania la momentul privatizarii: am replantat intreaga suprafata de vita-de-vie, am schimbat tehnologia si echipamentele folosite in procesele de vinificatie, astazi pot spune cu mandrie ca avem cele mai moderne crame.

Castelul Bethlen-Haller din Cetatea de Balta a devenit nu numai o emblema, dar si un punct de referinta pentru turismul viticol. Aici este locul unde dovedim ca nimic nu este intamplator atunci cand vorbim despre traditie.

 

Toate aceste investitii au fost confirmate prin rezultatele obtinute la concursurile nationale si internationale. Vinurile noastre au castigat sute de medalii la concursurile internationale de renume, precum Decanter World Wine Awards, Concours Mondial du Sauvignon, Concours Mondial du Rose, Berliner Wein Trophy si multe altele.

Cat despre valori, cea mai importanta este respectul deosebit pentru echipa Jidvei, pe care imi place sa o numesc „familia Jidvei”. Respect pentru comunitatea in care ne desfasuram activitatea printr-o implicare in rezolvarea problemelor sociale, educationale si dezvoltare. Respect pentru consumator, oferind intotdeauna produse de calitate, certificate.

 

Cateva coordonate de business

La ora actuala deținem cea mai mare plantație viticolă din Romania și cea mai mare podgorie din Europa cu proprietar unic. Plantația se află la o altitudine cuprinsă intre 200-500 metri, majoritatea viilor fiind amplasate pe versanții cu expoziție sudică, ceea ce favorizeaza cultura viței-de-vie.

Soiurile cu cele mai mari suprafete sunt Feteasca Regala (824 ha), Sauvignon Blanc (467 ha), Muscat Ottonel (427 ha), Riesling Italian (247 ha) si Traminer roz (163 ha), iar din totalul de vita-de-vie pe rod, aproximativ 100 de hectare sunt soiuri de struguri negri – Pinot Noir, Cabernet Sauvignon, Merlot, Feteasca Neagra si Syrah –, care sunt folosite pentru obtinerea vinurilor rose, precum si pentru vinurile spumant. 

Soiul Feteasca Regala reprezinta mandria noastra pentru faptul ca este soiul nascut in podgoria Tarnave. Chiar daca este soiul cu cea mai mare raspandire in viticultura romaneasca, aici, la Jidvei, isi exprima cel mai bine potentialul enologic.

 Detinem cea mai mare suprafata plantata cu soiul Sauvignon Blanc aflata intr-o singura exploatatie viticola din Europa, dar si cea mai mare suprafata plantata cu soiul Traminer roz din Romania, soiul care a adus cele mai multe medalii la competitiile internationale.

Grupul Jidvei dispune de crame cu o capacitate de stocare de peste 328.000 de hectolitri, dotate cu cele mai performante echipamente, situate la Jidvei, Blaj si Bălcaciu.

 

Gama de vinuri

In prezent, avem cea mai variata gama de produse – must, vin, spumante, distilate din vin –, fiind totodata cel mai mare producator de vinuri DOC si vinuri albe din Romania. De-a lungul timpului, am incercat sa cream game alese și diverse, pentru ca orice iubitor de vin sa se poata bucura de un vin de calitate, pe placul său: vinuri seci, vinuri aromate, cupaje vinificate in rose, dar și vinuri roșii.

 

Diversitatea gamelor arată și preocuparea continuă pe care o avem pentru inovația in materie de vin și de gusturi. In anul 2012, am lansat cele doua game de vinuri exclusiviste Mysterium si Owner’s Choice (vinurile Ana si Maria).

De peste 60 de ani, compania Jidvei produce vinuri spumante după metoda tradițională. Mai mult, producem distilate din vin obținute din vinuri nobile și invechite in butoaie de lemn de Transilvania. Incepand cu 2015, organizam anual, in perioada recoltatului, campania „Must de la Jidvei”, initiativa care vine in sprijinul gospodarilor care doresc sa obtina acasa un vin de calitate autentic romanesc.

 

Elemente diferentiatoare 

Suprafata podgoriei noastre. Astfel, am infiintat Scoala de vita – prima școală privată de viță-de-vie din Romania –, pentru a deveni o companie complet integrata in ceea ce inseamna procesul de producere a vinului. Cu o suprafata de 17 ha, aceasta ne ofera capacitatea de a ne corecta si de a ne produce materialul saditor viticol strict aclimatizat si pe interesul si potentialul podgoriei noastre. Deoarece folosim tehnologie de ultimă oră, Școala de viță a reușit să aibă un randament de peste 70% in obținerea de vițe altoite bune pentru plantare.

Avand 2.500 ha de vita-de-vie, suntem singurul producator, la acest nivel, care nu cumpara si nu foloseste niciun kilogram de struguri din alta sursa. Podgoria noastra ne asigura toate nevoile cantitative si calitative pentru producerea vinurilor noastre.

Daca trebuie sa mentionez un produs important din portofoliul nostru, acela ar fi Feteasca Regala din gama Traditional, care este, daca vreti, cel mai proaspat vin, cu cea mai longeviva eticheta din piata.

 

Vanzari si distributie 

Probabil ca la ora actuala nu este suficient de bine incetatenit, insa cred ca, in primul si in primul rand, elementul care vinde sau care ar trebui sa vanda un vin este producatorul. Acesta trebuie sa dovedeasca mereu seriozitate si constanta in calitate si sa nu isi dezamageasca niciodata consumatorul.

Al doilea element este originea produsului si in special a strugurilor. Aici vorbesc despre vinurile cu Denumire de Origine Controlata (DOC). Este si motivul pentru care, desi am introdus in plantatie si soiuri de struguri negri, acestea sunt dedicate strict pentru producerea vinurilor rose.

O zona cu un terroir favorabil pentru producerea vinurilor albe si rose de calitate, precum zona in care este amplasata podgoria noastra, nu este la fel de prielnica cultivarii de soiuri cu struguri negri pentru vinurile rosii. Conditiile pedoclimatice care dau cumulul de caracteristici specifice zonei favorizeaza acumularea zaharurilor si aromelor si pastreaza aciditatea vinurilor. Terroir-ul zonei ne-a permis sa fim astazi cel mai mare producator de vinuri in general, dar si cel mai mare producator de vinuri albe si vinuri cu Denumire de Origine Controlata din Romania.

 

Cifra de afaceri si provocari

Anul trecut am inregistrat o cifra de afaceri de 34 milioane euro, datorata cresterii pe care am inregistrat-o in vanzari – peste 13%. Pentru anul 2018, ne propunem sa realizam o crestere de 15%.

Cel mai greu lucru este educarea consumatorului, atat pentru noi, cat si pentru alti producatori. Ne dorim sa le dovedim consumatorilor si sa ii convingem ca produsul pe care Jidvei il ofera este de calitate, deoarece avem toate resursele de care avem nevoie pentru a produce vinuri deosebit de bune.

Jidvei este o companie complet integrata. Avem control total asupra tuturor procedeelor de vinificatie. Avem Scoala de vita care ne asigura necesarul calitativ si cantitativ de material saditor. Avem plantatii proprii, parc tehnologic propriu, crame si echipamente de vinificatie, capacitate proprie de imbuteliere, ambalare, depozitare si transport si, nu in ultimul rand, avem propria noastra vinoteca unde pastram vinurile din recoltele cele mai bune.

Cat despre cel mai frumos lucru dintr-un business de vinuri, pentru mine este lumea pe care o cunosti prin vin. Ma refer la oamenii cu care duc compania mai departe, consumatorii pe care ii avem si colaboratorii cu care lucram. Cred ca omul este cel mai important factor de succes al oricarei companii, indiferent de industrie.

 

2018 

Avem un proiect major de a consolida sustenabilitatea business-ului, proiect pe care l-am inceput inca de la momentul privatizarii. Acest program complex s-a dezvoltat in mai multe directii: interesul nostru de a dezvolta comunitatea pe care o sustinem, grija pe care o purtam fata de mediul in care ne derulam activitatea si integrarea completa a proceselor de productie intr-un mod prietenos cu mediul.

In compania Jidvei, sustenabilitatea porneste de la ceea ce facem deja prin implicarea in comunitate. Incercam sa stimulam educația și accesul la cunoaștere și informare prin sprijinirea a trei grădinițe, acordarea de burse pentru elevi și studenți și prin sponsorizarea unor activități culturale și sportive.

De peste 17 ani, organizăm cel mai mare festival privat de folclor, „Strugurele de Aur”, contribuind astfel la păstrarea și promovarea patrimoniului și identității noastre culturale. Vom continua toate aceste eforturi atat in 2018, cat si in anii care vor urma.

Anul acesta ne propunem sa finalizam procesul de integrare prin utilizarea produselor secundare – tescovina, corzi, drojdie. Incercam sa valorificam si aceste produse secundare. In aceasta directie vom implementa proiecte pentru utilizarea tescovinei si a corzilor pentru a produce energie electrica si termica.

Sigur ca si azi valorificam tescovina folosind-o ca ingrasamant pentru plantatii, dar vrem o valorificare mult mai eficienta prin gazeifiere. De asemenea, vom urmari si utilizarea unei cantiati mai mici de pesticide. Mai mult, in orice etapa din procesul de vinificatie incercam sa reducem apa, electricitatea si produsele chimice pe care le folosim.

 

 

Directii de dezvoltare

In ceea ce priveste investitiile, in 2018 acestea vor fi redirectionate spre partea de marketing si comunicare. Dupa ce am investit ani la rand in modernizarea cramelor, in plantarea de vita-de-vie din material saditor propriu, toate acestea pentru a putea obtine vinuri de cea mai buna calitate, acum este momentul sa investim mai mult in promovarea produselor noastre.

Ne propunem sa fim cat mai aproape de consumatorii nostri si sa le dam incredere ca atunci cand un produs poarta sigla Jidvei, acesta este un produs corect, un produs care raspunde asteptarilor lor.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related