La începutul anului 2004, pe piața românească de pariuri își făcea loc Stanleybet, o companie cu rădăcini britanice. De atunci și până acum, piața a ajuns să numere mai bine de 13.000 de agenții de pariuri în România. Dintre acestea, spune Cătălin Moise (Marketing Manager, Stanleybet România), peste 3.500 sunt operate de principalii jucători de pe piață.
Anul acesta, cele mai populare evenimente pe care clienții Stanley au pariat au fost cele fotbalistice. Pe lângă acestea însă, în oferta Stanleybet România și-au făcut loc evenimente mai exotice:
Cel mai recent pariu exotic lansat de Stanleybet în Romania este cel privind evoluția ROBOR, pariu care s-a bucurat de o atenție mare în rândul jucătorilor.
De-a lungul timpului am valorificat fiecare moment și astfel am avut în ofertă pariuri îndreptate spre diverse emisiuni ("Vocea României", "X-Factor"), concursuri (Eurovision) dar și pe evenimente cu impact emoțional (Numele celui de-al 3-lea copil al cuplului Regal).
Cât privește comunicarea brandului, Stanleybet România a mizat mereu pe talentul intern și mai puțin pe agențiile din industria publicității. Despre profilul și comportamentul jucătorilor aflăm de la Cătălin Moise mai jos:
Intrarea pe piață
După aproape 40 de ani de experiență în UK, grupul Stanleybet a hotărât să facă pasul pe continent. Întai a fost Italia, unde a reușit în foarte scurt timp să se impună prin sistemul inovator de pariuri, prin profesionalism și prin respectul arătat pariorilor.
Următoarea mișcare în strategia de extindere a Grupului a fost estul Europei, o piață la început de drum, în curs de cristalizare. După, Croația și România au fost țările care au beneficiat de ‘British flavor-ul’ incofundabil. Ziua deschiderii primei agenții de pariuri, 7 Ianuarie 2004, este ziua în care a început aventura Stanleybet în Romania.
Piața de gambling a evoluat continuu, iar în prezent numără peste 13.000 de agenții de pariuri deschise la nivel național din care peste 3.500 sunt operate de principalii jucători de pe piață. Evoluția pieței locale este extrem de dinamică astfel că, pentru a fi lider, este necesar să ții pasul cu tehnologia și cu nevoile jucătorilor.
Legislație, dificultăți
Conform ultimelor reglementări ale ONJN (Oficiul Național al Jocurilor de Noroc) pentru a obține licența de pariuri în cotă fixă este necesar să urmezi un amplu set de reguli. Este adevărat că de-a lungul timpului legislația impusă a suferit multiple modificări și a ajuns astăzi să fie foarte aproape de standardele Uniunii Europene.
Deși legislația are prevederi referitoare la Jocul Responsabil, autoritățile române împreună cu asociațiile de profil ar trebui să aloce mai multe resurse pentru conștientizarea necesității creșterii nivelului de responsabilitate socială. Parafrazând celebra frază a lui Malraux, „industria de pariuri va fi responsabilă sau nu va fi deloc”. Iar aceasta este valabilă pentru întreaga piață de jocuri de noroc.
Cele mai importante evenimente sportive
Dacă ne uităm la cifre, putem spune fără doar și poate că turneul final din Rusia si finalele UCL și UEL conduc topul celor mai pariate evenimente sportive din acest an.
Pedigree-ul nostru britanic ne-a obligat să oferim o gamă vastă de pariuri neconvenționale sau exotice, așa cum ne mai place nouă să le numim. Cel mai recent pariu exotic lansat de Stanleybet în Romania este cel privind evoluția ROBOR, pariu care s-a bucurat de o atenție mare în rândul jucătorilor.
De-a lungul timpului am valorificat fiecare moment și astfel am avut în ofertă pariuri îndreptate spre diverse emisiuni ("Vocea României", "X-Factor"), concursuri (Eurovision) dar și pe evenimente cu impact emoțional (Numele celui de-al 3-lea copil al cuplului Regal).
Jucătorii
Încă de la intrarea pe piață am observat o evoluție continuă și constantă a jucătorilor, aceștia nemaifiind demult satisfăcuți de clasicele pariuri 1 X 2. Însă distribuția preferințelor pe sporturi a rămas aceeași, poate cu mici fluctuații pe sporturi precum baseball, fotbal american sau volei.
Dacă facem o comparație online și offline, putem observa un apetit mai mare al primei categorii pentru pariurile LIVE în timp ce, în offline, pariorii aleg să joace înainte de începerea evenimentelor sportive.
Aparent, pentru un jucător cele mai importante elemente în luarea deciziei de pariere sunt cotele și bonusurile. Însă, nu doar acestea contează, jucătorul apreciind, pe lângă acestea și experiența pe care o are într-o agenție de pariuri. Mai mult, în ultima perioadă am observat o înclinare mai mare a jucătorilor de a socializa în agențiile de pariuri.
Experiența acumulată în cei peste 13 ani de activitate în România ne-a făcut să înțelegem că există mai multe tipuri de jucători: zilnici, de weekend sau de eveniment. Pot spune, însă, că tiparul pariorului Stanleybet se încadrează ca interval de vârstă la 22-35 de ani, este de sex masculin și are un venit mediu lunar de 2.500 lei.
Sumele jucate
Pariurile reprezintă o activitate în primul rând recreativă, sumele pariate pe un bilet fiind relativ mici, sub 10 lei, iar în funcție de produsul ales mizele medii variază între 15 - 50 lei. Însă, pentru evenimentele importante unde există pasiune și orgoliu de cunoscător al fenomenului sportiv, mizele cresc semnificativ. Recomandarea noastră permanentă este spre ponderare și ne dorim ca pariurile să nu fie privite ca o sursă de venit, ci doar ca activitate recreativă.
Suntem parteneri activi în programul Joc Responsabil și monitorizăm continuu comportamentele clienților pentru identificarea celor care trec granițele normalului și îndreptarea lor către psihologii specializați din cadrul programului Joc Responsabil.
Cât privește userii trișori, ne confruntăm zilnic cu astfel de încercări atât online cât și în agenții; echipa noastră de Risk Management monitorizează constant obiceiurile jucătorilor și îmbunătățesc procesele pentru a nu le oferi șansa acestora să ne „dribleze” sistemul. În general, jucătorii vin și se joacă variat în încercarea identificării procedurii de „ risk”, iar apoi plasează pariurile sub limitele respective.
Fidelizare
Stanleybet a lansat în premieră în România primul sistem de fidelizare dedicat pariorilor români. Stanleybet Club reprezintă o apreciere din partea Companiei pentru clienții Stanleybet, fie că sunt jucători cu experiență sau jucători ocazionali.
Clientul are acces la statusul biletelor de joc, își poate salva biletele virtuale de joc, își poate accesa istoricul pariurilor din ultimele trei luni, beneficiază în locațiile noastre de internet nelimitat precum și de diversele oferte puse la dispoziție de partenerii proiectului Stanleybet Club. În plus, rolul cel mai important în procesul de fidelizare îl au colegii mei din agenții, pentru că fiecare dintre ei reprezintă liantul dintre client și Companie.
Comunicarea brandului
De departe cel mai eficient canal de creștere a notorietății brandului Stanleybet a fost comunicarea sau promovarea prin sport. În subsidiar, așa cum spunea și Henry Ford, am susținut și am desfășurat multiple acțiuni de promovare atât în mediul online cât și în cel offline.
De-a lungul timpului, Stanleybet a fost partenerul Federației Române de Fotbal în organizarea Cupei României. De asemenea, suntem onorați că am făcut parte din portofoliul de sponsori ai echipei de fotbal Steaua București, actualmente FCSB, și am colaborat la diverse acțiuni cu personalități ale sportului românesc precum Rică Răducanu și Ion Oncescu.
Legat de agențiile de publicitate, am apelat sporadic la experiența lor deoarece Stanleybet pune mare accent pe proprii oameni și crede în ideile lor încă de când acestea sunt în "fașă".
Obiective de business
De curând am relansat platforma de online Stanleybet.ro și acesta a fost doar un mic pas din procesul de consolidare a businessului Stanleybet Romania. În prezent, verticala de agenții este principala sursă de venit, motiv pentru care avem în plan și introducerea de produse noi care să satisfacă nevoile acestei comunități de pariori.
Vizăm, fără doar și poate, să ținem pasul cu evoluția tehnologică. Urmărim constant noutățile din domeniu și împreună cu Companii de renume din industrie analizăm oportunitățile pentru a oferi clienților cele mai noi experiențe de pariere.
























