Marketingul a devenit dependent de tehnologie, este presat să inoveze la nivel de produse și campanii, trebuie să conducă brandurile spre o funcție nouă- cea de actori sociali și chiar politici - în timp ce companiile au ca preocupări sustenabilitatea și transparența în întregul activității lor.
În aceste direcții trebuie să meargă și dezvoltarea oamenilor din departamentele de marketing, spune Miruna Smeureanu (Marketing Director, Coca-Cola România), adăugând că programele de training ale companiei adresează atât zone specifice de business, dar și nevoile de cunoaștere și dezvoltare personală ale echipelor.
Pe lângă traininguri dedicate trendurilor și instrumentelor digitale, gândire creativă și leadership, marketerii din cadrul Coca-Cola România participă și la sesiuni de psihologie sau sociologie, inteligență emoțională, comunicare interpersonală, managementul resurselor sau wellbeing. Un training neconvențional, care sparge rutina și care scoate echipele din zona de confort e un prototip bun de start.
Noi presiuni in departamentul de marketing
An de an, avem de-a face cu evoluțiile pieței, ale targetului și ale instrumentelor pe care le avem la dispoziție în activitatea de marketing. Cred că depinde de fiecare companie dacă le percepe ca presiuni sau oportunități.
Transformările digitale modelează stilul de viață al fiecăruia dintre noi. Implicit, ele influențează atât strategiile de marketing, cât și instrumentele pe care le folosim. Marketingul a devenit una dintre industriile cele mai dependente de tehnologie, lucru care ne lasă o singură opțiune: să ținem pasul cu modul în care evoluează.
O transformare vizibilă pe parcursul ultimilor ani este legată de așteptările publicului nostru țintă legate de branduri. Vorbim despre un public tânăr, mult mai conștient din punct de vedere social, cu o implicare politică mult mai puternică decât a generațiilor precedente. Așa cum arată cele mai recente studii, acest public așteaptă ca brandurile să fie purpose-driven, să facă o diferență în societate, să aibă o implicare valoroasă.
În Coca-Cola, rolul social al brandurilor a fost întotdeauna un subiect de discuție și un factor care a influențat strategiile de marketing. Un alt factor, la fel de important într-o piață atât de dinamică, este inovația, care stă la baza fiecărui produs nou și a fiecărei campanii. E necesar ca fiecare om din echipa de marketing să aibă inovația în decalogul său.
Și, dincolo de a fi vreo noutate, alocarea cât mai eficientă a bugetelor rămâne, în fiecare an, o prioritate la care încercăm să răspundem cu instrumentele de măsurare potrivite, pregătindu-ne în același timp echipa în sensul acesta.
În mod natural, și skillsetul oamenilor din departamentul de marketing evoluează în aceste direcții. Însă dincolo de aptitudinile profesionale, care se multiplică permanent, un om de marketing trebuie să dea dovadă de unele trăsături care țin de bagajul său social – empatie, autenticitate – pentru a rezona cu publicul-țintă.
Identificarea nevoilor de training
Urmărim permanent trendurile, identificăm provocări și oportunități în evoluția pieței, a industriei și a tehnologiei. În felul acesta, decidem dacă este nevoie de o pregătire specifică sau de mai mult exercițiu în abordarea unor situații. Însă dincolo de asta, unul dintre cele mai importante lucruri la care ne raportăm constant este însăși echipa.
Dezvoltarea personală și profesională a oamenilor din echipă implică un proces deschis, care ține cont în primul rând de dorințele fiecăruia și direcțiile de specializare către care doresc să se îndrepte.
Teme de training in ultimii 2 ani
Încercăm să păstrăm acest echilibru între trainingurile centrate pe nevoile și dorințele de cunoastere si dezvoltare personala ale oamenilor din echipă și cele care susțin specific diverse arii ale businessului.
Pe temele specifice businessului, alegem traininguri dedicate în special trendurilor și toolurilor digitale, plus workshopuri de creative thinking și leadership. Dezvoltarea aptitudinilor de leadership este o prioritate
Anual avem workshopuri sub îndrumarea unor lideri din domeniu. Dezvoltarea aptitudinilor de leadership este tot o prioritate.
În zona de personal development, încercăm să includem într-o rutină atât traininguri ținute de formatori specializați în psihologie sau sociologie, cu focus pe comunicare interpersonală, inteligență emoțională sau management al resurselor, cât și cursuri care merg mai mult în direcția de wellbeing.
Ne pregătim constant pentru a înțelege în profunzime tipuri de public, trenduri sau instrumente noi care ne pot îmbunătăți procesele de lucru, dar la fel de important este ca fiecare membru al echipei să se simtă sprijinit să depășească propriile provocări și să-și atingă potențialul, urmând trainingurile potrivite.
În plus, cred că formarea permanentă a echipei nu trebuie să răspundă doar unor situații punctuale, unor probleme care au nevoie de rezolvare. În opinia mea, creativitatea și gândirea strategică sunt “mușchi” care trebuie provocați în permanență să-ți depășească barierele, pentru ca echipa să facă performanță.
Format
Am experimentat de-a lungul timpului metode și abordări diverse pentru a vedea ce funcționează mai bine pentru noi, ținând cont și de personalitatea echipei. În general preferăm abordările neconvenționale, fie ca este vorba despre un cadru inedit, fie implicând diferite alte detalii care să spargă rutina, asta însemnând, poate, ca uneori să renunțăm la birouri, la powerpoint, și să ne așezăm pur și simplu pe jos, în iarbă.
Oricât de multe abilități am crede că trebuie să acumulăm, în realitate, contează foarte mult ca echipa să încheie un training inspirată și motivată, gândindu-se deja cum va folosi aptitudinile dobândite, nu împovărată de informații dificil de gestionat. În trainingurile care au funcționat cel mai bine pentru echipa noastră ideile și soluțiile au apărut natural, din exerciții și din lucrul în echipă.
Parteneri
Am colaborat cu facilitatori locali sau internaționali, de fiecare dată, oameni cu o expertiză dovedită dar și cu o capacitate de a rezona cu echipa noastră și de a le menține interesul. În același timp, și oamenii din echipa noastră pot deveni movement leaders – coordonatori pentru diferite metodologii și pot susține traininguri. Optăm uneori și pentru această variantă, care garantează o mai mare deschidere și familiaritate.
Pentru eficiență, colaborăm îndeaproape ca să stabilim obiectivele trainingului și abordarea, intervenind pe conținut în măsura în care considerăm că este util. Este și un plus pentru facilitator, care va reuși, în felul acesta, să atingă punctele cele mai relevante pentru participanți.
Suntem deschiși propunerilor trainerilor, dar preferăm întotdeauna o abordare care să pună accent pe eficiență și rezultate și să ofere echipei o experiență interesantă, inclusiv dacă asta înseamnă ieșirea din zona de confort.
Da, viața în corporație înseamnă și zile petrecute în programe de formare. Nu vrem doar să bifăm ore de training, ci ne dorim ca oamenii să simtă că au câștigat ceva.
Learninguri
Dincolo de varietatea de tooluri specifice fiecărui subiect, trainingurile mențin vie curiozitatea și ne ajută să cultivăm un mindset constructiv, care ajută oamenii să se dezvolte: mereu avem ceva de învățat, există soluții pentru orice situație, orice abilitate poate fi antrenată iar eșecul te ajută să construiești, când ai atitudinea potrivită.
Acesta este un obiectiv mai larg, care se atinge pe termen lung – cultivarea acestui mindset constructiv, care susține dezvoltarea oamenilor din echipă.


![[Marketeri în training] Miruna Smeureanu (Coca-Cola România): Păstrăm un echilibru între trainingurile din zona de dezvoltare personala și cele care susțin specific ariile businessului](https://media.iqads.ro/2019/07/miruna-smeureanu-marketing-director-coca-cola-romania-photo-credits-raluca-antuca-cover-850.jpg?v=202202080947)





















