[Optimism de business] Oana Botezatu, Cup&Candle: Ne-am simțit, în lunile de lockdown, foarte apropiați de clienții noștri, pentru că trăiam cu toții aceleași frici și emoții

[Optimism de business] Oana Botezatu, Cup&Candle: Ne-am simțit, în lunile de lockdown, foarte apropiați de clienții noștri, pentru că trăiam cu toții aceleași frici și emoții

Oana Botezatu a trecut de la presă scrisă la un business propriu fără să își planifice acest lucru. De fapt, chiar se hotărâse de mică să iasă la pensie de la gazetă, dar a primit într-o zi o lumânare parfumată de la Londra, pe care scria că este făcută din soia. A fost intrigată, a cercetat și a descoperit că există acest produs pe care îl putem numi ”lumânare sănătoasă”, pentru că este ne-toxică și eco-friendly. A învățat să toarne și ea astfel de lumânări, în niște cești din porțelan cumpărate din târgul de pe Valea Cascadelor și de la Brașov. 

Numele brandului a apărut firesc, Cup&Candle, iar profitul la ceva vreme. Odată cu cel mai bun an de business a venit și pandemia, iar lockdown-ul exact când se pregătea să lanseze o nouă colecție de lumânări la Cărturești.

”Am intrat live pe Facebook. Eram aproape convinsă că nimănui nu-i arde de lumânări parfumate în plină situație de criză. Am lansat colecția într-o sâmbătă, după masă, și apoi am făcut orice numai să nu mă uit pe shop. Mi-era frică să văd că nu am nicio comandă. A verificat soțul meu comenzile, seara. Erau câteva zeci de lumânări comandate. În primul weekend de #stamacasa, eu am turnat 50 de lumânări #PeCuvânt. Și am plâns.”

Oana Botezatu povestește mai departe despre brandul ei, Cup&Candle. Despre primele lumânări turnate ca să facă bani mai mulți pentru a merge la mare mai des, acesta a fost un prim ”obiectiv de business”. Câțiva ani mai târziu, când activitatea a crescut și clienții sunt mai mulți, lucrurile s-au schimbat și a trebuit să învețe ce înseamnă antreprenoriat în criză.

 

Omul din spatele brandului

Sunt jurnalist din 2004, când m-am angajat prima dată în presă, la Evenimentul Zilei, Casa Presei. Eram în anul întâi de facultate. Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării (FJSC) am făcut-o în paralel cu munca de reporter la EVZ, am fost mereu în alergare între amfiteatru și seminarii, munca de teren și redacție. Aproape că locuiam la redacție în primii ani de presă, căci mă prindea deseori noaptea acolo - stăteam să-mi fac referatele și temele, căci nu aveam un computer acasă; oricum, când era gata de tipar ziarul, deja nu mai mergea tramvaiul și de unde bani de taxi?!

După șase ani plini de presă de cotidian, la EVZ și Adevărul, pe Cultură și apoi Social, mi-am găsit locul în redacții de revistă, unde am stat până când am simțit că nu mai am ce să dau, că nu mai am loc să cresc. Am stat în redacțiile de revistă până când am simțit că nu mă mai trezesc nerăbdătoare pentru o nouă zi acolo.

 

Drumul către antreprenoriat

Nu am avut un moment T0 când am spus: "Gata, nu se mai poate, de azi nu mai muncesc pentru alții, ci muncesc pentru mine". Mi-ar fi plăcut, dar nu am fost atât de curajoasă. Nici nu m-am gândit vreodată că aș fi putut fi altceva decât un simplu angajat la un angajator și atât. De fapt, mereu am crezut că voi ieși la pensie din presa scrisă. Asta îmi dorisem din clasa a VIII-a.

Am început să fac câțiva pași pe drumul antreprenoriatului (mai degrabă un mers de-a bușilea decât pași adevărați) în timp ce eram încă angajată full time la revista Marie Claire. Am făcut primele lumânări în joacă și tot în joacă le-am și vândut. La primul târg la care am mers, în ajun de Sfântul Nicolae, după ce am terminat treaba la redacție, am vândut toate lumânările, plus decorul, și am câștigat mai mult decât câștigam la revistă într-o lună. Mi s-a părut tare. Și asta m-a pus pe gânduri. Dar nu m-am gândit nicio clipă să îmi dau demisia și să devin antreprenor. Am zis deja că nu am fost atât de curajoasă, nu? Am mai stat la revistă încă trei ani de la prima lumânare vândută. Oricum, povestea cu lumânările nu îmi ocupa prea mult timp, căci era super sezonieră (făceam și vindeam lumânări parfumate doar în decembrie, când erau târguri de cadouri).

Prima Lumânare

 

Înainte de lumânările parfumate

Până la lumânările parfumate din ceară de soia, nu am mai făcut și nu am mai vândut nimic. Nimic altceva în afară de scrisul meu. Doar asta știam că știu să fac. Și mai știam să fac pâine de casă, dar din asta nu am făcut bani niciodată. Până să decid că vreau să fac o afacere, am încercat să fac câțiva bani de buzunar, să fie pe lângă salariu, ca să pot să merg și mai des la mare. Ăsta era planul meu: să câștig câteva weekenduri la mare.

Apoi, câteva luni mai târziu, după ce am născut primul copil, pe David, și după ce am testat un job de câteva luni la o altă revistă, am zis că merită să fac un shop online și să urc lumânările din soia acolo. Iar la seria de lumânări turnate în piese din porțelan vintage, cu care am început și de unde am pornit, am adăugat câteva serii noi, turnate toate în recipiente #upcycle. Luna octombrie 2016 a venit cu o surpriză uriașă, triplă: comenzi și profit și satisfacție. Atunci a început, de fapt, cu adevărat, drumul meu ca antreprenor.

Cup&Candle pe când aveam în ofertă doar lumânări în cești vintage. Ședință foto de studio
Foto: Radu Chindris 

 

De la cine înveți, de unde vine inspirația

Mi-ar plăcea să las aici o listă lungă cu tot felul de nume și tot felul de cărți, dar adevărul este că am învățat pe cont propriu să fiu antreprenor. Unul nu foarte rău, aș îndrăzni să zic. Am mers - și merg - mult pe intuiție și m-am ghidat - și mă ghidez - pe ce simt că mi-ar plăcea să primesc dacă aș fi eu clientul. Inspirația mi-o iau de oriunde, ideile îmi vin oricând; când ai doi copii, e mai greu să găsești pauze lungi și dese în care să cauți inspirația în locuri speciale. Adică nu am zile goale în care stau și aștept să mă lovească inspirația cea mare.

Foto: Ochisoru 

Îmi vin idei când mă uit la filme (deși asta mi se întâmplă foarte rar – să am timp de filme), când văd un interior frumos de la o casă, în vreo revistă sau pe Pinterest, când mă uit pe tendințele de interior design, când aflu care-i culoarea anului, când vorbesc despre ce am făcut până acum, când sunt încurajată să povestesc la ce visez, când lucrez, când dorm. Când dorm îmi vin multe idei, iar de multe ori mă trezesc și mi le notez.

 

Abilitățile și competențele unui antreprenor de succes

Cred ca un antreprenor de succes este antreprenorul care muncește mult și cu drag. Dar mai important decât munca e să nu renunți. Nu e ușor drumul acesta al antreprenoriatului, mai ales dacă vorbim de un business crescut din aproape în aproape, pas cu pas, cum este Cup&Candle, un business crescut organic. De aceea zic că, în opinia mea, e esențial să ai antrenamentul căderilor și al ridicărilor, să fii de cursă lungă și să ai mereu puterea să construiești. Și mai cred că e important să ai aproape un om care să creadă în tine mai mult decât o poți face tu însuți. Pe mine, asta m-a salvat. Am avut mereu lângă mine un om care m-a susținut și a crezut că pot și m-a ajutat să pot. Altfel, nu cred că eram aici.

Foto: Andreea Retinschi 

 

Lecțiile primilor ani

Că ritmul e extrem de important. Dacă aș lua-o de la capăt, aș încerca să mențin un ritm constant. Noi, eu și soțul meu, cei doi oameni din echipa Cup&Candle, am lucrat extrem de puțin la afacerea asta, în primii trei ani. Mai mult NU am lucrat, căci amândoi eram angajați full time, eu ca jurnalist, el ca avocat. Și cred că aș mai face ceva: m-aș bucura mai tare de fiecare mic succes. Mi-aș da voie să mă bucur. În nebunia acestor ani în care am construit și am tot construit, nu mi-am prea dat voie să mă bucur de ceea ce am reușit.

Foto: Ochisoru 

 

Mai multe despre Cup&Candle

Cup&Candle este un atelier de manufactură de lumânări din ceară naturală de soia, lumânări parfumate, vegane, netoxice și eco-friendly, turnate în recipiente reciclate și reciclabile. Inițial, am pornit cu lumânări turnate manual în porțelanuri vintage de colecție. Apoi, treptat, am adăugat noi serii, așa că acum avem și lumânări în recipiente ucycled, realizate din sticlă veche reciclată, tăiată și șlefuită manual, lumânări cu parfumuri imaginate pentru orașe din România etc. Fiecare produs este o poveste, și nu e vorba doar de lumânare, ci și de recipient. Am evitat și evităm recipientele făcute în China și sper să o putem face în continuare. În acest moment, la Cup & Candle avem colecții ce însumează peste 40 de variante de lumânări și peste 60 de combinații de parfumuri.

Treptat, am adăugat noi extensii de brand, cum este colecția cu piese vintage pentru casă, care să completeze decoruri create cu ajutorul lumânările noastre. Piesele vintage, decorațiuni și veselă, există la noi în shop din 2016. Acum un an, am adăugat o nouă extensie, seria de lumânări #keepitsimple, făcute din ceară de albine produsă în România. Se numește #keepitsimple pentru că vorbim de lumânări fără adaos de parfum, doar cu miros de miere, pe care acest tip de ceară o are în mod natural. Urmează, curând, o nouă surpriză la Cup&Candle, o serie de produse handmade în România, dar încă nu e gata, așa că nu pot da detalii.

 

Investiția

Cup&Candle a început cu bani puțini, foarte puțini. Câteva sute de lei, economii din salariile noastre din 2013. :) Apoi, am reinvestit mereu banii, nu am beneficiat de nicio infuzie de capital până în 2016, când am investit, deodată, în materie primă și recipiente, 5.000 de euro, împrumutați de la doi prieteni, pentru a lansa, într-o singură săptămână, trei noi colecții. Până acum, nu am accesat fonduri, dar acesta este pasul pe care dorim să îl facem în viitorul foarte apropiat. Cu toate acestea, deși investițiile au fost minime, căci așa s-a putut, am fost mereu pe creștere.

Foto: Viviana Marza

 

Povestea Cup&Candle

Cup & Candle este un brand cu o poveste foarte simplă, povestea unui om care a făcut o afacere dintr-o pasiune pe care nu știa că o are. Am construit brandul acesta pas cu pas și am fost foarte transparentă cu publicul meu, clienții mei.

Cup&Candle a început ca o joacă: am primit o lumânare din Londra și am fost intrigată de faptul că, scria pe ea, era făcută din ceară de soia. Am căutat, defect profesional de jurnalist, să aflu mai multe și așa am descoperit că există alternativă la lumânările din parafină, care sunt toxice, și care erau, în acel moment, majoritare pe piața din România. România nu știa încă de lumânările care “nu ne fac răi”. Informația aceea s-a combinat cumva cu plăcerea mea de a cotrobăi prin magazine de antichități și târguri de vechituri, și așa am ajuns să torn câteva lumânări în niște cești din porțelan cumpărate din târgul de la Valea Cascadelor și din târgul de la Brașov.

Le-am turnat în joacă, habar nu aveam ce voi face cu ele. Dar joaca a fost simpatică, am făcut rapid o pagină de Facebook, a trebuit să îi dau un nume, și i-am zis Cup & Candle, căci asta făceam, lumânare în ceașcă; și am căutat noi cești și apoi am început să primesc like-uri și, odată cu like-urile, și comenzi. Brandul s-a născut în 2013, dar înregistrarea la OSIM s-a întâmplat mai târziu, când am mai făcut bani și când ne-am dat seama că a devenit treabă serioasă.

 

Valorile brandului tău

Am încercat metru să fac și să vând produse așa cum mi-ar plăcea să cumpăr. Am turnat fiecare lumânare în parte ca și cum a fost pentru mine, încercând să fac bine, foarte bine. Am greșit mult, dar mereu am avut putere sa învăț din greșeli, să îmi cer scuze, să repar, să o iau de la capăt. Am testat și am greșit, apoi am testat iar și am reușit, și tot așa. Nu am avut niciodată pretenția că fac lucrurile perfect, nu le fac nici azi, după atâția ani. Dar nici nu m-am oprit niciodată din a încerca să fac azi mai bine ca ieri.

Am crescut datorită oamenilor care mă cumpără și mă susțin de șapte ani, constant; pe foarte mulți dintre ei îi cunosc, îi întâlnesc deseori, încă merg să le livrez personal comenzile; le știu parfumurile preferate la lumânări și piesele vintage pe care le iubesc, știu ce le lipsește din colecție și le caut mereu piesele la care visează; unora le știu adresele pe de rost și altora chiar zilele de naștere; am povestit cu clienții mei, sincer și cu garda jos, și despre ce nu se vede în spatele unui logo și al unei afaceri de familie, despre dezamăgiri și dureri, cu aceeași sinceritate cu care le-am arătat când sunt bine și când îmi ies lucrurile bine; am vorbit cu ei despre parfumuri și colecții noi, le-am cerut sfatul și le-am ascultat dorințele, încercând, pe cât posibil, să le îndeplinesc. Avem câțiva prieteni care ne știu de când făceam lumânările pe balcon și aveam doar câinele; acum avem un mic atelier și doi copii, dintre care unul mai are puțin și merge la școală. Avem clienți care ne știu de mici.
Cred că oamenii au apreciat la noi, cei doi oameni de la Cup&Candle (de fapt, patru, căci suntem doi oameni mari și doi oameni mai mici, căci și băieții noștri sunt parte din poveste), că suntem sinceri, suntem ceea ce suntem și nimic altceva, și ne-au răsplătit pentru asta. Și ne-au susținut la fiecare pas.

 

Așteptările începuturilor, ți le mai amintești

Nu am plecat la drum cu așteptări. Am zis să facem niște lumânări pentru a le dărui prietenilor. Și am făcut asta. Apoi am zis să mergem cu lumânările astea la un târg de Crăciun, și am făcut și asta. Am făcut totul din aproape în aproape, fără să ne imaginăm măcar destinația. Apoi, în 2016, eu am renunțat definitiv la jobul meu full time de ziarist si m-am dedicat afacerii 100%.

Atunci, așteptarea mea a fost una singură: să nu mă dezamăgesc. Eu pe mine. Să fac tot ce pot ca să meargă. Și am făcut. Și încă fac asta. E un work in progress antreprenoriatul, iar asta îmi place mult. Am învățat multe pe parcurs, și încă o fac și o facem; am învățat câte ceva din fiecare greșeală, din fiecare colaborare, din fiecare contract, din fiecare întâlnire. Am avut și multe dezamăgiri, foarte multe, dar cred că și acestea sunt importante, te călesc și te ajută să crești. Ar fi fost, probabil, mult mai plictisitor dacă totul mergea perfect și avea culoarea roz.

 

Clienții

Clienții noștri sunt în majoritate femei; femei care au nevoie să își creeze colțul lor de bine acasă sau care aleg cadouri altfel pentru cei dragi. Care vor o lumânare parfumată bine făcută, dar pentru care contează enorm și experiența pe care o primesc la pachet cu o lumânare. Sunt femei care știu ce înseamnă vintage, știu ce înseamnă ucycle, care știu să aprecieze tot ceea ce înseamnă handmade, care cumpără local și încurajează producătorii mici, oameni pentru care contează că nu folosești plastic în ambalarea cadourilor și că aceste cadouri vin însoțite de un mesaj scris de mână, cu stiloul. Cred că povestea produsului și întreaga experiență de cumpărare ne ajută să avem o retenție mare, foarte mare. Ce caută clienții? Poveste, sinceritate și atenție la detalii. La toate detaliile.

 

Strategia de comunicare

Obiectul nostru a fost, mereu, să le oferim clienților noștri o experiență, o poveste, nu doar un produs, fie el lumânare parfumată sau piesă vintage din porțelan. Am crescut organic o comunitate și am încercat să o ținem aproape. Ne-am păstrat tonul vocii, mesajele noastre au fost așa cum oamenii le știau deja: sincere și calde, prietenoase, de la om la om. Nu ne-am urcat niciodată pe piedestal și nu le-am vorbit niciodată clienților de sus. Așa am fost dintotdeauna, așa am rămas.

 

Ce ai face diferit, dacă ai lua-o de la capăt

Să îmi dau timp. Asta m-a învățat. Să îmi dau timp să învăț, să greșesc și să repar, să îmi dau timp să fac pas după pas și să nu ard etape importante. Nu știu dacă aș face ce a diferit, poate că aș fi un mic mai puțin critică în ceea ce mă privește. Și poate că mi-aș proteja mai mult ideile de prieteni și cunoscuți. :)

Foto: Ochisoru 

 

Din pandemie

Pandemia ne-a găsit pe val, sus, pe un mare val. Abia se terminase cel bun an al nostru și începuse un al doilea an foarte bun, cifrele arătau că suntem bine-bine, contabila noastră era foarte fericită, noi – la fel. Peste toate, tocmai lansasem workshopurile corporate de turnat lumânări parfumate și aveam deja programate workshopuri pentru încă două luni. Satisfacțiile veneau una după alta, abia ne mai găseam timp să ne zicem bravo. Pandemia ne-a găsit, deci, cu zâmbetul pe față și cu planurile pentru ceea ce avea să fie prima lansare oficială, în offline, cu public, la Cărturești, a unei serii superbe, inedite și mult lucrare, de lumânări Cup & Candle.

Lansarea seriei #PeCuvânt, cu lumânări turnate în mug-uri din ceramică fabricate în România și personalizate special pentru noi, nu a mai avut loc, căci fix cu două zile înainte de a se întâmpla s-au interzis evenimentele cu public. Așa că am lăsat deoparte sticlele de prosecco pregătite pentru lansare, mi-am luat telefonul în mână, mi-am aliniat lumânările în față și am intrat live pe Facebook. Am adaptat planul, căci mi-era ciudă să îl anulez. Nu am avut însă nicio așteptare. De fapt, eram aproape convinsă că nimănui nu-i arde de lumânări parfumate în plină situație de criză. Am lansat colecția într-o sâmbătă, după masă, și apoi m-am jucat cu băieții mei, am gătit, am făcut orice numai să nu mă uit pe shop. Mi-era frică să văd că nu am nicio comandă. A verificat soțul meu comenzile, seara. Erau câteva zeci de lumânări comandate. În primul weekend de #stamacasa, eu am turnat 50 de lumânări #PeCuvânt. Și am plâns. De acolo înainte, a fost neașteptat de surprinzător și ne-am trezit, după câteva săptămâni, cu stocurile epuizate la două dintre cuvintele din serie - Dorul și Iubirea.

 

Provocările perioadei

Criza ne-a scos din planuri workshopurile și târgurile, care ne aduceau venituri foarte bune. Dar am acceptat repede asta și am găsit planuri B, C, D. Am creat noi produse, cum sunt kiturile de făcut lumânări acasă, am diversificat colecția de piese vintage, am adăugat mici surprize la toate comenzile, transport gratuit etc. Am venit în întâmpinarea oamenilor aflați departe de casă, clienții noștri de peste granițe, și le-am oferit ocazia de a fi alături de cei dragi cu obiecte frumoase, atent create, și mesaje super personale, scrise de mână. Ne-am simțit, în lunile de lockdown, foarte apropiați de clienții noștri, pentru că trăiam cu toții aceleași frici și emoții. Surpriza imensă a fost de Paști, sărbători petrecute, de mulți dintre noi, departe de casă, de părinți, de prieteni, când am avut foarte multe comenzi - cadouri. A doua zi, după noaptea de Înviere, Facebook-ul nostru era plin de mese pe care luminau lumânări de la noi.

 

Măsuri de criză

Am supraviețuit fiindcă nu am renunțat. Am avut și noi propriile frici, dar am fost norocoși că ne-am găsit locul în viețile oamenilor. Și ei și-au găsit refugiul în produsele noastre. Am lansat, cum spuneam, seria #PeCuvânt (lumânări cu #ALINTUL, #BUCURIA, #IUBIREA, #DORUL, #UIMIREA), la care lucrasem din ianuarie, și kiturile de făcut lumânări pentru acasă. Am făcut content video și am ținut legătura mai strâns cu clienții, la telefon sau pe messenger sau pe WhatsApp. Oriunde ne scriau, eram acolo. Am muncit mult, mai mult decât de obicei, dar am simțit că merită fiecare minut în plus de efort. Am fost dispuși, de la începutul pandemiei, să facem tot posibilul ca să nu renunțăm. Și am făcut.

 

Mai departe ce iei cu tine

Nu știu când trece criza, dar sper că, atunci când va trece, nu vom uita cine ne-a fost aproape în acele momente dificile. Le suntem foarte recunoscători clienților noștri, datorită cărora încă avem astăzi mică noastră afacere de familie. Toate măsurile luate în pandemie cred că sunt utile și pe viitor. Până la urmă, nu am făcut decât să accesăm zone importante de care până la criză nu am avut timp.

 

Ce ridică nivelul de optimism

Ajută cafeaua, pe noi ne ajută, ajută omul de sprijin de alături, prietenul care te susține și te sună ca să vadă cum ești. Dar mai ales ajută pixul și hârtia: ajută să scrii, negru pe alb, care sunt pașii, care sunt ideile. Ajută să ai mereu un plan B, iar dacă nu merge acela, să faci rapid un plan C, și tot așa; ajută să fii antrenat și neobosit și să fii gata să te reinventezi, să găsești noi variante de supraviețuire. Ajută să nu încerci să schimbi ce nu ține de tine.

Nu ajută să ți se spună "e nasol, gata, se termină cu toate, nu ai cum să ieși bine din asta".

 

Ghid de supravietuire pe timp de pandemie

1. Caută mereu un plan B, sigur există;2. Fii atent la clienții tăi și dă-le ce ai vrea să primești dacă ai fi în locul lor;3. Nu minți. Nici pe tine, nici pe alții.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related