[Optimism de business] Dan Popa: Povestea brandului e simplă. Un tata construieste obiecte cu mâna lui pentru copilul său, un simbol de dragoste și grija, în care orice părinte se poate regăsi

[Optimism de business] Dan Popa: Povestea brandului e simplă. Un tata construieste obiecte cu mâna lui pentru copilul său, un simbol de dragoste și grija, în care orice părinte se poate regăsi

A dezmembrat mașini vechi, a editat broșuri cu teste pentru rezidențiat, a vândut formulare de emigrare în Canada, a fost si taximetrist o vreme. Medic și antreprenor, a lucrat 7 ani într-o multinațională, 13 ani în industria evenimentelor și a trainingului, iar din 2017 se ocupă de Leea Toys. Dan Popa a fondat Leea Toys în momentul în care a descoperit un domeniu nou și cu totul fascinant: parentingul. 

In 2013, s-a născut fiica mea, Leea, și i-am dat toată atenția de care am fost în stare. Am descoperit un domeniu cu totul nou - parentingul și creșterea și dezvoltarea copilului. Din nou am descoperit foarte multe de făcut și îmbunătățit. Mână în mână cu ideile din capul meu, am început să construiesc obiecte pentru copil. Așa s-a născut Leea Toys, povestește Dan

Produsele Leea Toys regândesc relația părinte-copil în jurul experimentului și al sustenabilității, explică Dan. Mobilierul-jucărie creat de el stimulează creativitatea, este utilizat în mai multe feluri și  ajută dezvoltarea armonioasă dintre minte și corp. Compania a câștigat mai multe premii de design, printre care, recent, if Design Award 2021, la categoria Design de produs/ Produse pentru copii, Bronze Award la A’ Design Award & Competition 2021 sau, în 2020, distincțiile „Novum Award” (Silver Award), EPDA (Honorable Mentioning & Category Winner).

Noi povestim cu Dan Popa în rândurile următoare despre antreprenoriat, riscuri, parcursul său personal și profesional și drumuri care ocolesc zonele comode.

 

Omul din spatele businessului

Dan Popa, medic și antreprenor, 51 de ani, pasionat de snowboarding, ciclism, natură, psihologie, evoluționism, am petrecut 7 ani într-o multinațională în domeniul produselor pentru sănătate pe poziția de Country Manager, apoi 13 ani în industria evenimentelor și a trainingului, ca antreprenor și trainer. 

Am operat franciza Drum Café în România, printre altele. Începând cu 2017 am renunțat treptat la evenimente în favoarea Leea Toys. În 2020 am oprit complet evenimentele.

 

Parcursul în antreprenoriat

Încă din adolescență mi-a plăcut să îmi organizez singur timpul și bugetul și am avut întotdeauna banii mei. Am găsit întotdeauna o modalitate de a câștiga bani, dar niciodată nu am vrut sa fac bani oricum, ci am căutat modalități interesante, noi, neașteptate și, dacă se poate, fără concurență. 

În anii tulburi de după revoluție, am dezmembrat mașini vechi, am editat broșuri cu teste pentru rezidențiat, am vândut formulare de emigrare în Canada, am fost și taximetrist o vreme.  

După absolvirea facultății de medicină, m-am trezit în fața dezastrului din sistemul medical, cu un salariu echivalent cu 50 de EUR pe lună, începând un rezidentiat de medicină de familie fără niciun orizont interesant. 

Am renunțat rapid și am trecut în sectorul farma privat, unde am constatat cu surprindere ca niște idei simple ale mele sunt, de fapt, revoluționare la acea vreme, și m-au făcut să avansez foarte rapid. Timp de 7 ani m-am ocupat de comerț în domeniul farma și al suplimentelor alimentare, dar în paralel am avut mereu proiecte personale de afaceri fără nicio legătură cu domeniul farma. 

În anii 2000 m-am ocupat de un proiect în domeniul cultural, editând o revistă locală despre evenimente în Timișoara și producând piese de mobilier artistic și picturi decorative. Proiectul nu a fost niciodată profitabil, dar am învățat enorm. Nu am să uit niciodată întâlnirea cu un afacerist italian căruia îi plăceau foarte mult produsele noastre, intermediată prin Camera de Comerț, care m-a întrebat la un moment dat “Care sunt obiectivele voastre?” și nu am știut să-i răspund. Eu eram îndrăgostit de ceea ce făceam, uitasem scopul. A fost prima mare lecție. 

A doua lecție a fost când am găsit un cumpărător pentru un lot de piese superbe la care lucrasem vreo 7 luni, comerciant de mobilier românesc în Norvegia, care mi-a plătit un avans, a luat marfa și a dispărut fără urmă. 

Curând după aceea, micul meu atelier de producție a fost spart de hoți, au furat toate sculele, închizând practic proiectul. 

Pot să spun că ceea ce am învățat despre materiale, design, mobilier atunci, m-a ajutat în proiectul meu actual, dar nu foarte mult.

 

Un domeniu nou: parentingul

Avansând în ierarhia organizațională ca manager, până la cea mai înaltă poziție a organizației din România, am început să învăț și să înțeleg despre angajați, munca și motivațiile ei. Mi s-a părut că aici este foarte mult de lucru, în schimbarea atitudinii față de ocupație, integrare în colectiv, cooperare și găsirea motivației, toate conducând către o mai bună eficiență a unei organizații și, în final, a businessului. Am început timid împreună cu un fost partener să creez programe specializate pentru angajați din corporații. Pe atunci se numeau preponderent team building, apoi s-au specializat și dezvoltat enorm. În anii din apropierea aderării României la UE, a fost o explozie de angajări la multinaționale, care deschideau afaceri în România. Toate mi-au fost clienți. Nu exagerez, dar cred că am lucrat cu 90% din multinaționalele la acea oră, livrând peste 2000 de programe de training, team building, motivație, leadership, intervenții de cultura organizațională etc pe parcursul a aprox. 15 ani. 

In 2013, s-a născut fiica mea, Leea, și i-am dat toată atenția de care am fost în stare. Am descoperit un domeniu cu totul nou - parentingul și creșterea și dezvoltarea copilului. Din nou am descoperit foarte multe de făcut și îmbunătățit. Mână în mână cu ideile din capul meu, am început să construiesc obiecte pentru copil. Așa s-a născut Leea Toys. În 2017 îmi aducea suficient venit ca să pot să renunț treptat la evenimente. 

 

Abilități de antreprenor 

Încep să cred că este ceva legat de personalitate mai mult, deci posibil ceva cu care te naști și îți consolidezi încă de la o vârstă fragedă, în mare măsură. Ce este de învățat se poate învăța ulterior și te face un antreprenor mai bun sau mai profitabil. Dar baza stă în tipul de personalitate și profilul psihologic.

Trebuie să fii în primul rând capabil să acționezi independent, apoi să te expui riscului fără ca asta să te tulbure prea tare, apoi să ai autodisciplina și coerența în gândire, și mai ales, să fii capabil să iei decizii. Planificarea intuitivă (nu cea pe hârtie) și viziunea de ansamblu nu strică. Percepția timpului, de asemenea. Să adaug și rezistența la incertitudine. Nu știu cum se pot învăța toate astea. Eventual se pot exersa, conștientiza și îmbunătăți.

 

Businessul

Businessul gravitează în jurul produsului revoluționar creat de mine – Turnul Leea, și variația lui – Leoleo. Eu am dus foarte departe niște idei care existau și înainte. Așa mă diferențiez în piață, și mă diferențiez foarte tare. Produsul meu este cel mai scump din lume la categoria lui, are cele mai multe funcții și cele mai multe opțiuni de personalizare. 

Cât am investit? Inițial 50.000 Eur în primul atelier. Apoi încă cam 70.000 Eur în al doilea, și apoi 150.000 Eur în al treilea. Banii se duc în utilaje și amenajare, spațiile sunt închiriate. Asta în ce privește capacitățile de producție.

În ce privește munca de cercetare, pot să estimez în jur de 50.000 Eur pe parcursul a 5-6 ani. Aici includ materialul consumat pe sute și sute de încercări și modele/prototipuri, munca echipei de suport (CNC-ist, finisori). Mai pot să consider investiție materialele de promovare foto-video, care în total se pot ridica pe la 5-10.000 Euro. Înregistrarea drepturilor intelectuale asupra modelelor, nu este nici ea de neglijat, cred ca am cheltuit 7000 de Eur până acum. Participarea la concursuri de design, la fel, câteva mii de Euro. Nu am accesat niciun fond sau credit, totul a fost fie din bani “de acasă” (din altă afacere sau de la soție), fie bani generați chiar de afacere.

 

Brandul

Numele l-am dat după fiica mea, Leea. Mi s-a părut evident. Povestea brandului: un tata care construieste obiecte cu mâna lui pentru copilul său, un etern simbol de dragoste și grija pentru copil, în care orice părinte se poate regăsi.

Valorile de la care nu mă abat niciodată sunt inovația, originalitatea, elementul de surpriză, idei valoroase, grija pentru copil.

Rezultatele mi-au depășit așteptările. Acum încerc să nu intru în capcana automulțumirii și siguranței de sine. Am învățat că povestea vinde mai bine decât detaliul tehnic și calitatea.

 

Clienții

Clientul meu nu revine. Ceea ce cumpără de la mine este de folosință îndelungată și este necesar de cumpărat o dată în viată. Ce am nevoie însă este ca clientul meu să mă promoveze altor potențiali clienți. Pentru asta depun toate eforturile ca el sa fie mulțumit. Este foarte rar când spunem NU unui client, fie că vrea o schimbare în comandă, un retur întârziat, o piesa personalizată. Totul pe banii noștri.

Clientii sunt tot mai pretențioși și tot mai educați. Produsele trebuie să fie tot mai speciale și specializate. Clienții sunt atenți la detalii și vor produse performante. De fapt, au fost obișnuiți cu “experiențe”, nu cu produse, lucru destul de greu de livrat uneori.

 

Ce te-a învățat antreprenoriatul până acum

Că se poate! Și că așa ar trebui să fie.

 

Ce ai face diferit

Chiar nu știu ce aș schimba... cred că aș face lucrurile la fel. Eu nu mă feresc de greșeli, eu învăț din greșeli. Nu vreau să aleg o cale lipsită de risc, sau una comodă. E în firea mea să caut provocările. Poate sună ciudat, dar o viață lipsită de provocări mi se pare fără sens.

 

Cum te-a afectat pandemia 

- Să stau în casă

- Să nu pot să merg la atelier

- În mare măsură m-a afectat psihic, ca pe noi toți

- Economic vorbind nu am fost afectat în 2020, dar se pare ca 2021 va fi un an greu pentru noi toți. Deja se resimte în vânzări peste tot, în criza transporturilor internaționale și în criza globală de materii prime.

 

Schimbări de strategie

În 2021 va trebui să ne repliem cred, să ne adaptăm cu lucrul cu materiale care au mai rămas disponibile, să fim atenți la bani și să ne așteptăm la vânzări și sincope imprevizibile.

Trebuie să rămânem deasupra. Produsul nostru este cel mai bun și așa trebuie să rămână.

Tonul vocii, neschimbat față de 2020, și înainte. Ne place ce facem. Iubim ceea ce facem și ceea ce promovăm. Pentru noi, s-au întâmplat lucruri bune. Oamenii au petrecut mai mult timp cu copiii și, poate, au apreciat mai mult produsele noastre cu ocazia asta.

 

Cum se menține optimismul

- În orice lucru rau există și ceva bun. Dacă nu bun, măcar o oportunitate. Mulți s-au îmbogățit în pandemie.

- Majoritatea afacerilor s-au adaptat, tu de ce să nu poți?

- Dacă e greu în afacere, back to basics: familia, valorile personale, pasiunile, simțul umorului. Acelea sunt importante de fapt. Afacerea e un plus, dar nu e nici pe departe la fel de importantă.

 

Planurile pentru 2021

2021 pentru mine aș vrea să fie anul în care să pot profita de pe urma afacerii fără să muncesc prea mult

… vorbesc serios, e momentul pentru mine să mă bucur de viață. Am 51 de ani și nu mai vreau să aștept.

Scenariul optimist îmi spune că în toamnă pandemia va lua sfârșit, și va fi o explozie de entuziasm și de energie vizibilă în toate domeniile și pe toate piețele. Lumea va cheltui ca niciodată. În dorința de refacere economică, națiunile vor fi mai dispuse ca niciodată să coopereze.

Scenariul pesimist îmi spune că abia în 2021 vom vedea efectele pe termen lung ale crizei economice provocate de pandemie. Sectoarele cu adevărat afectate se vor distruge ireversibil, mulți oameni vor ajunge la fundul sacului, și alte sectoare economice vor fi afectate în lanț. Diverse crize și sincope vor afecta lanțurile mari de aprovizionare. Economia se va redimensiona, dar procesul va fi dureros. Comportamentul egoist al națiunilor confruntate cu pandemia va crea granițe invizibile care vor face tot mai dificilă cooperarea, comerțul liber.

În ambele scenarii noi vom continua să vindem și să promovăm produsele nestingheriți. Ce produse, cui, cu cât, urmează să vedem.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related