Analiză Storia: de la previziuni la realitate

Analiză Storia: de la previziuni la realitate

Cum au evoluat prețurile locuințelor și creditelor în 2023, comparativ cu așteptările românilor.

Dacă în urmă cu un an, respondenții unui sondaj* realizat de Storia – platforma lansată de OLX se așteptau în proporție de aproape 60% ca anul imobiliar 2023 să aducă scăderi de prețuri în categoria locuințelor de vânzare din România, datele de anul acesta arată contrariul. În ultimul an, locuințele noi de vânzare s-au scumpit, în medie, cu 7% comparativ cu 2022, iar prețul locuințelor vechi a înregistrat o creștere de 8% față de anul anterior.

Întrebați ce și-au propus din punct de vedere imobiliar în anul 2023, respondenții au afirmat în proporție de 62% că ar dori să cumpere o proprietate. Corelând această intenție cu datele din platforma Storia, se observă că o parte dintre cei care își doreau să achiziționeze o proprietate s-au reorientat spre chirii. Astfel, numărul de pagini vizualizate pentru apartamentele puse la vânzare a scăzut cu 7%, iar interacțiunile dintre căutători și cei care vând locuințe au înregistrat o scădere de 4%. În același timp, numărul de pagini vizualizate pentru apartamentele oferite spre închiriere a crescut cu 1%, iar interacțiunile au înregistrat o creștere de 16%.

La capitolul evoluției dobânzilor la creditele ipotecare, respondenții se așteptau preponderent la creșteri (32%), dar și la scăderi (30%) și stagnări (21%). Cu toate acestea, potrivit datelor raportate de Banca Națională a României (BNR), indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC) a fost în creștere în anul 2023.

În trimestrul întâi (ianuarie-martie), valoarea IRCC a fost de 1,17% în anul 2022, respectiv de 5,71% în 2023. În al doilea trimestru (aprilie-iunie), valoarea IRCC a crescut de la 1,86% în anul 2022, la 5,98% în 2023. În al treilea trimestru (iulie-septembrie) s-a înregistrat un nivel IRCC de 2,65% în 2022, în timp ce în 2023 a ajuns la 5,94%. În al patrulea trimestru (octombrie-decembrie) valoarea IRCC-ului a fost de 4,06% în 2022, iar în 2023 a ajuns la 5,96%. 

 

Evoluția prețurilor locuințelor de vânzare – previziuni versus realitate

Deși anul trecut utilizatorii Storia și OLX se așteptau în proporție de 60% ca prețurile locuințelor [să scadă, datele de anul acesta de pe platforma Storia ne arată că prețurile apartamentelor de vânzare au crescut, în medie, cu 7%. Astfel, vânzătorii au solicitat un preț de 1.683 euro pe metru pătrat în cazul apartamentelor vechi, iar în cazul celor noi prețul solicitat a fost de 1.687 euro pe metru pătrat.

Analizând datele din orașele cu cele mai multe anunțuri de pe platforma Storia – București, Arad, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Iași, Oradea, Sibiu și Timișoara – se observă că au existat creșteri de prețuri în toate cele 10 orașe analizate, la categoria apartamentelor cu maxim trei camere.

Cea mai mare creștere a prețurilor de vânzare în perioada ianuarie-noiembrie 2023 versus ianuarie-noiembrie 2022 a fost de 9% în Brașov, urmată de o majorare de 7% în Cluj-Napoca, Constanța și Iași. De asemenea, prețurile apartamentelor de vânzare au crescut și în Arad (+6%), Oradea (+6%), București (+4%), Sibiu (+4%), Craiova (+4%), Timișoara (+3%).

 

Evoluția prețurilor locuințelor de închiriat – previziuni versus realitate

În privința așteptărilor legate de evoluția prețurilor chiriilor la apartamente în 2023, tendința utilizatorilor a fost de a prevedea creșteri (32%), urmate de scăderi (30%) sau stagnări (21%).

Prețurile chiriilor din București au crescut în toate sectoarele în perioada ianuarie-noiembrie 2023, comparativ cu ianuarie-noiembrie 2022, la categoria apartamentelor cu maxim trei camere. Astfel, cea mai mare creștere a fost de 17%, în sectoarele 1 și 2, urmată de o creștere de 15% în sectorul 5 și de 14% în sectorul 3. Cele mai mici creșteri s-au înregistrat în sectorul 6 (11%) și în sectorul 4 (8%).

Conform datelor din celelalte nouă orașe analizate, prețul chiriilor pentru apartamentele cu maxim trei camere a crescut astfel:

  • +35% în Constanța
  • +22% în Sibiu
  • +19% în Oradea
  • +18% în Brașov și Craiova
  • +17% în Cluj
  • +15% în Arad și Iași
  • +11% în Timișoara

* Sondajul a fost realizat de Storia – platforma de imobiliare lansată de OLX, ca parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii în cunoștință de cauză. Chestionarul a fost publicat pe Storia.ro și OLX, în perioada 21 decembrie 2022 – 09 ianuarie 2023, iar răspunsurile au fost colectate de la 1001 respondenți.

Storia e platforma de imobiliare lansată de OLX, care își propune să aducă mai multă claritate pe piața imobiliară. E locul unde mii de proprietari, agenți imobiliari și dezvoltatori își prezintă ofertele. Storia își propune să îi sprijine pe cei care caută locuința potrivită, oferind instrumente și informații valoroase despre piața imobiliară, cu scopul de a-i ajuta să ia decizii informate. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia pot beneficia gratuit de serviciile profesioniștilor pentru a identifica cea mai bună soluție de creditare. În 2022, Storia a lansat indexul T.R.A.I., o inițiativă care oferă informații despre traiul în cartierele din România, măsurând standardul de viață, dincolo de cei 4 pereți ai casei. T.R.A.I. preia date relevante de la specialiști, precum nivelul de poluare a aerului, intensitatea traficului, densitatea punctelor de interes și costul mediu pe metru pătrat al imobiliarelor, oferind o viziune de ansamblu asupra bunăstării fiecărui cartier în parte.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


OLX Group

At OLX we improve people’s lives by bringing them together for win-win exchanges. Sellers win. Buyers win. Communities win. OLX wins. And most of all, you win. Being part of something special. In an open... vezi detalii »

Branduri

Sectiune

Dictionar



Branded


Related