KIWI Finance: Retrospectiva celor 20 de ani de la apariția brokerajului de credite în România

KIWI Finance: Retrospectiva celor 20 de ani de la apariția brokerajului de credite în România
  • În ultimii patru ani, KIWI Finance și-a dublat cifra de afaceri ajungând în 2023 la 40 de milioane lei
  • KIWI Finance a încheiat 2023 cu un volum de credite intermediate de peste 1,7 miliarde lei (350 milioane euro)

KIWI Finance, liderul pieței de brokeraj din România, marchează 20 de ani de activitate și fondarea industriei de brokeraj de credite în România. Brokerajul de credite a apărut aproape în același timp cu retailul bancar cu adresabilitate medie și mare odată cu fondarea KIWI Finance. De atunci, industria a suferit o resetare completă în criza financiară din 2009, cu o revenire relativ lentă în următorii ani și cu o accelerare mai pronunțată după 2016, atât prin apariția unor companii noi în piață, cât și prin creșterea organică a celor existente.

În cei 20 de ani s-a schimbat ponderea tipului de credite solicitat prin brokeri, de la preponderent credite de nevoi personale la credite ipotecare. Din analizele compilate în Asociația Română a Brokerilor de Credite, pe segmentul creditelor ipotecare standard, brokerii de credite reprezintă aproximativ 36% din totalul industriei bancare. Acest lucru arată atât o maturizare a pieței, cât și o validare a acestui serviciu sinergetic ofertelor bancare.

„2023 a fost un an foarte important pentru noi pentru că e anul în care KIWI Finance a marcat oferirea serviciilor noastre către a doua generație de clienți. Copiii primilor noștri clienți sunt acum maturi și au apelat la noi pentru planurile financiare pe care le au. Pot să spun că acesta este un vis împlinit și o viziune validată cu care am fondat această companie, ca brokerul KIWI să fie pentru clienți prietenul și ajutorul financiar pe care îl recomandă mai departe copiilor”, a declarat Anca Bidian, CEO KIWI Finance.

KIWI Finance a încheiat 2023 cu un volum de credite intermediare de peste 1,7 miliarde lei (350 milioane euro), din care peste 90% sunt credite ipotecare sau de construcții.

În ultimii patru ani, KIWI Finance și-a dublat cifra de afaceri ajungând în 2023 la 40 de milioane lei. Față de anul anterior, rezultatele au avut o ușoară scădere de 9% datorată în special evoluției pieței de creditare în 2023. În prima parte a anului 2023, creditele ipotecare au stagnat relativ brusc din cauza dobânzilor și a apetitului de achiziție, în timp ce în a doua parte consolidarea trendului descrescător de dobânzi, reducerea ofertelor de imobile noi, cât și modificarea TVA la achiziții au inversat puternic comportamentul clienților, cererea a crescut și creditele ipotecare au recuperat stagnarea din primul semestru.

„2023 a fost un an cu o dinamică atipică în special pe segmentul creditelor ipotecare. Prima parte a anului a debutat cu dobânzi de aproape 3 ori mai mari decât cu un an înainte, ceea ce a condus la o efervescență a ofertelor de refinanțare și o scădere a creditelor ipotecare de achiziții de aproximativ 50%. După jumătatea anului, s-a accentuat trendul descrescător al dobânzilor fixe, în special, cererea a crescut constant, tranzacțiile au înregistrat creșteri mai mari de 10% de la o lună la alta și per total creditele ipotecare de achiziții au recuperat mai mult de un sfert din scăderea primei jumătăți”, a declarat Anca Bidian, CEO KIWI Finance.

Din totalul creditelor ipotecare intermediate anul trecut de KIWI Finance, 42% au fost imobile noi finalizate după 2021, 24% imobile construite în perioada 2010-2020, 10% imobile construite înainte de 1977 și 24% imobile construite între 1977 și 1990.

În funcție de tipul imobilului, 72% au fost apartamente de două sau trei camere, 16% imobile cu patru camere, 5% garsoniere și 7% imobile cu peste cinci camere.

Cu toate că avansul minim solicitat de bănci se situează între 15% și 25%, avansul mediu în 2023 în portofoliul KIWI Finance a fost de 33% la achiziția unui apartament și 40% pentru case, cu cele mai mari avansuri înregistrate în Cluj, urmate de cele din București.

2023 a fost al doilea an în care KIWI a compilat și comunicat Indexul K Imobiliar, care este singurul indicator de prețuri imobiliare calculat pe baza tranzacțiilor și nu a anunțurilor. Conform datelor agregate, la nivel național prețurile de tranzacționare au crescut cu 5.15%, cu o creștere de peste 5% la apartamente și mai mică de 1% la case. Pe orașe, cea mai mare creștere de 14% am înregistrat-o în Cluj, urmată de Sibiu (+11%) și București (+9%).

În 2023 KIWI Finance a continuat dezvoltarea platformei proprii de brokeraj, singura platformă care precalifică clienții în funcție de toate datele și care a condus la o automatizare în proporție de aproape 70% a proceselor, de la introducere și actualizări de date, generarea precompletată a formularelor și tipizatelor, generarea automată a dosarelor, managementul portofoliului, managementul documentelor, reconcilieri și automatizarea facturării. În continuarea acestui proces început în 2021 avem deja început un proiect de automatizare prin implementarea unui asistent virtual cu capabilități de inteligență artificială conversațională și generativă, dezvoltat prin intermediul platformei DRUID AI care facilitează accesul brokerilor la toate informațiile necesare în mod rapid. Un alt proiect important început cu succes în 2023 a fost parteneriatul strategic cu liderul pieței de real estate REMAX, în proiectul „Casa și banii în același loc”. Prin acest proiect, o agenție REMAX are și o franciză KIWI proprie prin care asigură o coerență și o calitate a serviciilor foarte apreciată de clienți. De asemenea, KIWI și-a continuat și anul trecut misiunea de formator și comunicator al pieței prin modulele și workshopurile de educație financiară oferite marilor angajatori.

Dezvoltarea KIWI Finance va continua și în 2024 pe două direcții majore: automatizarea platformei de brokeraj ca instrument util și necesar oricărui broker de credite și extinderea și consolidarea prezenței la nivel național. Avem în prezent 50 de parteneri noi în curs de autorizare și vom continua procesul de extindere cu accent pe orașele în dezvoltare.

„Suntem deja de două trimestre pe un trend descrescător al dobânzilor, ofertele bancare acoperă aproape complet nevoile și specificul pieței din acest moment, iar cererea solvabilă continuă să crească. În același timp, accesibilitatea locuințelor este în continuare cea mai bună din Europa, drept urmare și dorința de achiziție se păstrează la un nivel foarte înalt. Ne confruntăm, însă, cu contracția ofertelor, numărul de unități noi finalizate este în scădere și criteriile clienților sunt mult mai selective. În opinia mea, în următorii 2-3 ani vom vedea o creștere a tranzacțiilor pe piața secundară a imobilelor, preponderent cele mai vechi de 1990. Cred că va fi un an cu multe schimbări și oportunități, dominat de 4-5 rânduri de alegeri și provocări economice, cu o premieră de trei fuziuni de bănci într-un an și cu accelerarea creșterii gradului de intermediere financiară. Ca lider de piață și formator al acestei industrii, suntem pregătiți să începem următoarea etapă în brokerajul de credite cu noi instrumente, parteneriate și integrări de procese și servicii”, a conchis Anca Bidian, CEO KIWI Finance.

KIWI Finance, companie de intermediere credite înființată în anul 2003, a adus pentru prima dată în România serviciile de asistență și intermediere în obținerea creditelor bancare, 24 de ore din 24, 7 zile din 7, în orice locație convenabilă clientului, fără niciun cost suplimentar. În 20 ani de activitate, KIWI Finance a intermediat credite de peste 2.7 miliarde de euro, fiind prezentă în 38 de orașe ale României. Din 2020, Kiwi Finance face parte din OLX Group. De asemenea, KIWI Finance este membru-fondator al Asociației Române a Brokerilor de Credite (ARBC).

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


OLX Group

At OLX we improve people’s lives by bringing them together for win-win exchanges. Sellers win. Buyers win. Communities win. OLX wins. And most of all, you win. Being part of something special. In an open... vezi detalii »

Branduri

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related