Colliers: Sectorul IT&C, odată motorul pieței de birouri, se află la cel mai scăzut nivel din ultimii cel puțin 15 ani

Colliers: Sectorul IT&C, odată motorul pieței de birouri, se află la cel mai scăzut nivel din ultimii cel puțin 15 ani

Cererea pentru spații moderne de birouri din București a scăzut cu aproximativ o treime în 2025, în principal din cauza reducerii activității companiilor din sectorul IT&C, care au generat doar 10% din totalul închirierilor din primele nouă luni ale anului - cel mai scăzut nivel din 2010 încoace, de când Colliers monitorizează piața după metodologia actuală. În afara acestui sector, piața se menține totuși stabilă, cu un volum al tranzacțiilor apropiat de media ultimilor ani și de perioada de dinaintea pandemiei. În total, companiile au închiriat aproximativ 150.000 de metri pătrați de birouri, iar cererea nouă - cea care contribuie direct la creșterea gradului de ocupare - s-a redus cu aproape 30%, la sub 60.000 de metri pătrați.

„Scăderea activității din sectorul IT&C la nivel global este principalul motiv pentru cererea mai redusă de birouri pe piața locală. Este o schimbare importantă, dacă ne gândim că, înainte de pandemie, între 2016 și 2019, acest domeniu domina piața și o ducea la recorduri istorice. În 2025, companiile de IT au închiriat cu 83% mai puțin față de media ultimului deceniu în București, dacă ne uităm la media trimestrială. În schimb, restul pieței - excluzând IT&C - a fost doar cu 7% sub medie, ceea ce arată că, în ansamblu, piața birourilor se menține într-o formă destul de solidă”, explică Victor Coșconel, Partner | Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.

Partenerul Colliers precizează că în perioada următoare sunt așteptate câteva contracte importante din sectorul IT, care ar putea fi finalizate în trimestrul al patrulea. Totuși, chiar și cu aceste tranzacții, imaginea de ansamblu nu se va schimba semnificativ, deoarece activitatea companiilor IT rămâne mult sub nivelul anilor anteriori. Pentru comparație, în perioada 2010-2024, sectorul IT&C a avut o pondere medie de aproape 40% în totalul închirierilor de birouri din București, atingând un vârf de 50% în 2019.

Consultanții Colliers subliniază că, pe piața închirierilor de birouri, 2025 nu se conturează ca un an excepțional. Pe de o parte, incertitudinile economice globale îi determină pe mulți jucători internaționali să fie mai prudenți în planurile de extindere, la care se adaugă dificultățile specifice sectorului IT&C. Pe de altă parte, climatul economic mai pesimist din România influențează încrederea firmelor cu capital local și a celor expuse unor domenii mai vulnerabile, precum retailul, arată reprezentanții Colliers.

„Există și vești mai bune pentru proprietarii de birouri. Tot mai multe companii își doresc o prezență mai constantă a angajaților la birou. Chiar dacă nu vom reveni 100% la modelul de lucru de cinci zile pe săptămână, o frecvență de 3 zile, uneori chiar 4, a devenit tot mai des întâlnită, ceea ce menține o nevoie reală de spații de birouri. Observăm, astfel, că o parte semnificativă dintre suprafețele oferite anterior spre subînchiriere au fost retrase de pe piață, pe fondul unei reevaluări a nevoilor pe termen mediu. În plus, se conturează o tendință, chiar dacă încă modestă, a unor companii care încep să își extindă suprafețele ocupate, un contrast clar față de reducerile consistente din anii trecuți”, completează Victor Coșconel.

Pe fondul acestei schimbări de atitudine, tot mai multe companii profită de moment pentru a-și transforma spațiile și a le adapta noilor cerințe de lucru și colaborare. Colliers sprijină acest proces prin soluția integrată Office 360°, care acoperă toate etapele - de la strategie și design, până la implementare și optimizarea costurilor. Prin această abordare completă și personalizată, echipa reușește nu numai să creeze birouri moderne și eficiente, oferind adesea economii de peste 10-15% față de valorile standard obținute în faza de licitație, dar mai ales să reducă semnificativ complexitatea tuturor proceselor implicate, aducând astfel un plus de vizibilitate, control și valoare pentru partenerii săi.

Un alt aspect pozitiv pentru proprietarii de birouri, subliniat de Colliers, este faptul că cererea,  deși mai redusă în ultimii ani și în special în 2025, este echilibrată de o ofertă limitată de spații moderne și bine amplasate, inclusiv dintre cele aflate încă în construcție. Potrivit analizei companiei, la nivelul actual al cererii, Bucureștiul ar putea absorbi spațiile vacante de birouri în aproximativ cinci ani. Prin comparație, în multe orașe din Europa de Vest, acest proces ar dura între 10 și 15 ani, cum este cazul Parisului sau Rotterdamului, iar în unele cazuri chiar peste 30 de ani, precum în Barcelona sau München.

Cu alte cuvinte, disponibilitatea spațiilor de birouri în București este relativ redusă, iar în acest context, este de așteptat ca nivelul chiriilor să continue să crească și în 2026. Consultanții Colliers observă deja majorări de 5-10% în ofertele de renegociere pentru clădirile competitive, în timp ce proiectele noi, cu livrare în perioada 2026-2027, vin cu prețuri considerabil mai mari, influențate de oferta restrânsă și de creșterea costurilor de construcție.

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) este unul dintre liderii globali în servicii de consultanță imobiliară și de management al investițiilor. Operând prin trei platforme de top - Servicii Imobiliare, Consultanță Tehnică și Managementul Investițiilor - Colliers se bazează pe un model de afaceri solid, o cultură antreprenorială și o filosofie unică de parteneriat care generează creștere și valoare. De peste 30 de ani, Colliers a asigurat o creștere constantă de aproximativ 20% pe an pentru acționari, datorită unui leadership vizionar, implicării active a echipei de conducere și unor venituri stabile. Cu venituri anuale de aproape 5 miliarde de dolari, o echipă de 24.000 de profesioniști și peste 100 de miliarde de dolari în active gestionate, Colliers continuă să sprijine succesul clienților, investitorilor și angajaților săi la nivel global. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related