[SMARK KnowHow: Marketing Research 2011] Cum cautam insight-uri legate de ce spun si ce fac romanii, dar si despre "tinerii din ziua de azi"

Cateva exemple de moduri in care se cauta si se recunosc insight-urile, dar si rezultatele unor studii despre romani au fost expuse in al doilea panel din cadrul evenimentului SMARK KnowHow: Marketing Research 2011.

Diferenta dintre ce SPUNE consumatorul si ce FACE consumatorul
Adina Vlad (Managing Partner, Unlock Research) a tinut prezentarea “Paradoxurile consumatorilor romani. Cum sa legi vorba de fapta si sa descoperi o poveste cu talc”, subliniind cat de importanta este verificarea legaturii dintre perceptie (ce spun oamenii in frocus group-uri ca fac) si fapte (ce fac acei oameni de fapt).

“Cand oamenii nu fac ceea ce spun, avem un paradox, o contradictie, aceea e o zona calda, o zona de tensiune – acolo traieste insightul”. Unul dintre exemplele de paradoxuri date de Adina a fost acela ca, desi in aparenta romanii vor sa iasa in evidenta, sa-i impresioneze pe altii, de fapt, ei nu fac decat sa reactioneze la progresul altora, isi doresc sa tina pasul cu altii, pentru a se integra in comunitate. Nevoia de “show off” e de fapt nevoia de “fitting in”. Alt exemplu a fost acela ca romanii declara ca ceilalti ii impedica sa-si ideplineasca visurile, ca nu au destule oportunitati in tara, cand, de fapt, ei singuri renunta la visurile lor si nu actioneaza, pentru ca teama de esec e mai mare decat speranta de a reusi, pentru ca aleg varianta sigura si comoda, iar cand actioneaza, actioneaza doar ca reactie, pentru a-si securiza pozitia.

Romanii asa cum sunt
Alice Mihai (Business Development Director, ISRA Center) a prezentat in premiera cateva dintre rezultatele studiului “Romanii asa cum sunt, puls si de la capat”, realizat de ISRA Center, sub umbrela SMARK Research. Studiul este reprezentativ la nivel urban: au fost intervievate 1044 persoane cu varste intre 20-65 ani si 301 medici de familie.

Dintre rezultatele obtinute: legate de sanatate (89% dintre romani s-au confruntat cu o problema medicala in ultimul an, 76% dintre romani apreciaza ca au o stare de sanatate buna sau foarte buna), de relatia cu medicul (30% dintre romani decid singuri tratamentul luat, fara a intreba medicul sau farmacistul), ce fac pentru starea lor de bine in viata de zi cu zi (50% dintre romani nu fac deloc sport sau miscare), cum si ce mananca (consumul de fast-food creste odata cu cresterea venitului si a educatiei de la 18% per total la 32% pentru cei cu venituri ridicate), cat de mult se ingrijesc romanii si in ce fel (43% se spala pe dinti o data pe zi), ce fac in legatura cu sanatatea vietii sexuale (42% dintre femeile sub 50 de ani nu folosesc nici o metoda contraceptiva).

Tinerii din ziua de azi
Radu Bogdan (Managing Partner, Brennan Research & Consultants) a vorbit despre „Youth Monitor”, o platforma de cercetare dedicata tinerilor romani, care urmeaza a fi lansata. Prima initiativa se refera la segmentul 14-21 si este realizata impreuna cu SMARK Research.

Faza initiala a studiului a avut scopul de a intelege tinerii in profunzime, prinvindu-i din diverse unghiuri si vorbind nu doar cu ei, ci si cu profesori, sociologi, psihologi, antropologi care pot emite pareri pertinente despre ei. Aceasta faza, care a constat in focus group-uri si interviuri in profunzime a avut rolul de a ajuta la definirea celor mai importante obiective care vor fi urmarite in cercetarea cantitativa legate de: valori, atitudini, stil de viata.

Angajeaza pe cineva din grupul tinta (si fa-l coregraf al comunitatii)

Raspunsul lui Razvan Matasel (Managing Partner, Arsenoaiei&Matasel) la intrebarea panelului, legata de cautarea insight-urilor a fost “Angajeaza pe cineva din grupul tinta”. Plecand de la ideea ca “publicitatea de tip politician sau ‘telling’” functioneaza din ce in ce mai putin, modelul alternativ pe care Razvan il vede ca fiind emergent are patru ingrediente: o idee (indiferent de mediul folosit), sa faci (doing) vs. sa promiti (telling), co-crearea si planificarea propagarii: a nu planifica pentru oamenii pe care ii atinge mesajul, ci pentru oamenii pe care ei pot sa-i atinga.

Razvan a exemplificat utilizarea acestor ingrediente pentru crearea bucharestbyhand.ro, platforma Grolsch, care a avut ca scop crearea unui Bucuresti subiectiv si a fost propagata prin apel la lideri de opinie care au raspandit mesajul in retelele la care erau conectati. Prin angajarea in agentie a unui om din publicul tinta, care a devenit “un coregraf al comunitatilor”, s-au implementat programe de ascultare, pentru a obtine in timp real insighturi care pot fi folosite si in comunicare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related