un interviu cu Olga Petrov, Brand Manager, Dero
Lucreaza de 13 ani la Unilever si iubeste atat de mult ceea ce face incat, deocamdata, nici nu se gandeste sa acceada la o functie de conducere in cadrul companiei, desi experienta ii permite. A spus “da” tuturor provocarilor, chiar si atunci cand ele i-au adus schimbari de 100% pe plan profesional, pentru ca nu a vrut sa dea cu piciorul unor sanse cu care nu te intalnesti la tot pasul. Si ceea ce este mai important, nu regreta nimic. Este vorba despre Olga Petrov, Brand Manager Dero, care ne-a povestit cum a ajuns om de marketing dupa ce opt ani de zile a lucrat in departamentul de finante la Unilever.
Catalina Onu: Exista foarte putine informatii in media despre dumneavoastra. De ce ati ales sa apareti asa de rar in presa?
Olga Petrov: Eu nu sunt o persoana publica, deci nu trebuie sa va asteptati sa gasiti prea multe despre mine. Nu asta a fost scopul meu pana acum, si am fost si plecata din tara o perioada. Iar o mare parte din cariera mea am lucrat in departamentul de finante la Unilever, unde interfata cu publicul nu exista decat la niveluri foarte inalte.
Catalina Onu: Povestiti-ne mai multe despre cum v-ati inceput cariera si despre cum ati ajuns in functia actuala de la Unilever.
Olga Petrov: In primul rand, cred ca sunt una dintre cele mai vechi persoane din Unilever, daca stau sa ma gandesc bine. Am inceput in 1996 in Departamentul de Management Accounting, adica de Analiza Financiara. Am avansat in acest domeniu, atat la job cat si in educatie, am o diploma recunoscuta international dar, dupa opt ani, dupa ce am ajuns Commercial Manager al Diviziei de Foods, mi s-a oferit sansa sa-mi schimb profilul. Si pentru ca deja ma gandeam daca a fost alegerea cea mai buna sa ma indrept spre finante sau nu, am decis destul de repede sa ma reprofilez in marketing. Desi, dupa opt ani de zile, e destul de complicat sa iesi din zona ta de confort si sa incepi ceva cu totul nou, sa uiti de energia consumata si mai ales de diploma si de calificarile obtinute pana atunci. Dar m-am gandit ca e o sansa careia nu ii poti da cu piciorul.
Catalina Onu: Ati regretat vreodata decizia luata?
Olga Petrov: Nu, absolut deloc. Pentru ca marketing-ul era acolo in the back of the mind inca de la inceputul carierei mele. Ma gandeam ca mi-as dori sa fac altceva, ca profesia pe care o aveam, nu imi exploata toate abilitatile. Eu cred ca, pe termen lung, am facut alegerea cea mai buna. La momentul actual am oportunitatea sa explorez inca o profesie – cea de marketing si nu sa evoluez doar pe verticala. Pentru ca nu doresc inca sa am o functie de conducere, la care as putea aspira, daca este sa luam in considerare anii de experienta pe care ii am. Dar nu este momentul. Si din motive personale, pentru ca am doi copii inca mititei, si pentru ca inca mai vreau sa explorez placerea de a implementa proiecte, a crea si de a lucra in echipa, ceea ce imi da o mare satisfactie.
Catalina Onu: Care au fost oamenii care au fost alaturi de dumneavoastra de-a lungul carierei si care v-au sprijinit mereu?
Olga Petrov: Primul model pe care l-am avut a fost primul meu sef, directorul de finante din 1996, Peter Croome, care la momentul respectiv mi se parea un personaj complet diferit de modelele care mi se oferisera in studentie. Era si conjunctura de asa natura. Faceam parte din prima generatie de absolventi de dupa Revolutie care, practic, avea oportunitatea de a lucra cu profesionisti. Pana atunci acestia nu existau, Romania neavand experienta in economia de piata. Practic tot managementul care a venit la noi sa creeze Unilever in Romania, dupa achizitionarea fabricii de detergenti de la Ploiesti a avut un impact extraordinar asupra mea. Adica seriozitatea lor si atitudinea lor tipica de gentleman englezi si politetea combinata cu profesionalism. O alta persoana care m-a inspirat este actualul Chairman al Unilever, Alexandra Gatej, pe care o cunosc de mult, care a fost primul expatriat al Unilever Romania, care a avut incredere ca as putea fi un marketeer bun, ca o pot lua de la capat si ca voi avea rezultate intr-o profesie cu totul noua. Este un deliciu sa ii prezinti un proiect Alexandrei. Pentru ca feedback-ul primit , chair daca este challenging este dat intr-un fel ... foarte uman si este intotdeauna constructiv. Si duce proiectul mai departe. Mai trebuie sa il mentionez pe Dan Tasca, actualul Business Unit Manager, care nu ar accepta niciodata o idee de campanie buna, ci numai de la extraordinar in sus. Nu stiu daca am intalnit pe altcineva care sa simta atat de bine aceasta profesie, pe Adrian Benea care mi-a fost sef cand m-am mutat la marketing. Adi este un marketeer foarte talentat si m-a ajutat foarte mult, a avut rabdare cu mine. A stiut cum sa faca un manager deja crescut, care avusese inainte subordonati sa se re-integreze si sa performeze intr-o echipa si o profesie cu totul noi. Iar dintre colegii mai tineri, imi plac Elena si Daniel, exemple de oameni care fac lucruri, isi exploateaza potentialul, actioneaza, nu reactioneaza.
Catalina Onu: Care credeti ca sunt calitatile care v-au ajutat de-a lungul carierei si care credeti ca sunt calitatile de care are nevoie un lider al zilelor noastre?
Olga Petrov: In primul rand, parerea mea este ca nu toata lumea trebuie sa fie lider sau sa ajunga pe o pozitie inalta ca sa se simta implinit intr-o anumita profesie. Adica eu cred ca, si de asta mi-am dat seama pe parcursul carierei mele, fiecare om trebuie sa isi gaseasca multumirea si implinirea in job, dar asta nu inseamna neaparat sa fii lider. Daca toata lumea ar vrea sa fie lider sau sa aiba functie de conducere ar fi o debandada si o anarhie continua. Cred ca nu trebuie sa incetezi niciodata sa urmaresti ceea ce te implineste si fericeste in profesie, sa fii intotdeauna constient de ceea ce iti place la un job, ceea ce nu iti place la el, ce te satisface, ce nu te satisface, pentru ce esti potrivit si pentru ce nu. Sa nu iei lucrurile for granted, ca asa sunt ele, ci sa actionezi. Destinul nostru exista, dar exista pentru ca ni-l cautam pe al nostru si nu pe al altuia. Fiecare ar trebui sa inainteze, sa schimbe, sa nu bata pasul pe loc. Deci calitatea cea mai mare este, practic, increderea in succesul propriu. Fiecare om ar trebui sa aiba increderea ca merita sa se implineasca pe deplin profesional, personal si pe toate planurile. Si sa nu renunte in a cauta aceasta implinire, sa nu isi impuna neaparat modele. Adica doar daca o sa fiu lider o sa fiu fericit. Nu. Mai pot spune ca perioada in care mi-am inceput cariera, la cativa ani dupa revolutie, sansele oferite in acel moment m-au impulsionat nespus. Eram foarte ambitioasa, traisem intr-un sistem sec si chinuitor, in comunism, saracie si asa mai departe, mi s-a parut ca oportunitatea de a lucra la o companie multinationala care imi oferea atatea posibilitati este un dar. Am fost o norocoasa si inca ma mai consider asa, de aceea am vrut sa ‘make the most of it’. Adica mi s-a oferit sansa sa obtin o diploma recunoscuta international si, oricat de chinuitor a fost, am mers pana la capat. Apoi mi-a fost greu sa fac schimb finantele cu marketingul, dar am zis, nu conteaza, ce-o fi o fi. Apoi mai tarziu mi s-a oferit sansa sa ma expatriez, desi aveam doi copii mici si era complicat, si iar mi-am zis ca lucrurile astea nu ti se ofera in fiecare zi.
Catalina Onu: Ce va motiveaza sa mergeti in fiecare zi la job?
Olga Petrov: In primul rand, pot sa spun ca Unilever-ul imi este din ce in ce mai drag si asta dupa multi ani de zile. Si eu cred ca e un loc special prin oamenii pe care ii formeaza, prin modelele pe care le ofera. Cred cu toata taria lucrul asta. Ma motiveaza brandul pentru care lucrez, cu care trebuie in primul rand sa sa am o legatura emotionala. Si Dero imi este foarte drag. Adica oricum toti il iubim pe Dero. Mi-e greu sa ma gandesc ca as lucra cu aceeasi placere pentru altceva. Pentru mine conteaza sa am o legatura emotionala cu ceea ce fac. Apoi imi place foarte mult sa lucrez in echipa. Si asta este unul dintre motivele pentru care mi-ar fi greu sa ma desprind de ceea ce fac acum, pentru ca la momentul actual nu mi-am consumat acesta etapa. De aceasta nu as vrea sa merg mai departe. Si dupa experienta pe care am avut-o la Praga, unde eram constransa sa lucrez singura, mi se pare munca in echipa are un potential fantastic. Imi plac pana si scanteile care ies cand vorbim despre un proiect, cand oamenii devin pasionali si isi apara ideile. Pot spune ca succesul unui proiect se masoara si prin cate discutii aprinse s-au intamplat inainte.
Catalina Onu: Deci Unilever contribuie din plin la increderea in sine?
Olga Petrov: Absolut. Am avut si momente, pana in 30 de ani cand am simtit nevoia de a fi mai independenta, de a-mi crea propria afacere, de a face parte dintr-o firma mai mica, dar pe care sa o conduc si asa mai departe. Acum imi dau seama ca optiunile acestea ar fi foarte limitative. Pentru ca, dupa mine, potentialul creator este alimentat de oamenii pe care ii intalnesti, de profesia in sine, de mijloacele pe care le ai la indemana. Toate acestea te ajuta sa ai succes. Si nu prea poti face lucruri minunate si grandioase intr-o companie mai mica.
Catalina Onu: Pe Dero il iubiti si lucrati cu placere pentru el, dar exista si alt brand pentru care ati vrea sa lucrati?
Olga Petrov: Il mai iubesc pe Dove, pentru care am si lucrat la un moment dat. Acum ce sa spun, cand lucrezi pentru un brand automat il iubesti. E ca o persoana. De exemplu am lucrat pentru Cif si Domestos si pot sa spun ca mi-a placut mai mult Domestos decat Cif, dar fiecare are personalitatea lui.E la fel ca in cazul oamenilor, fiecare trebuie iubit pentru ceea ce sunt. Cred ca un brand care ar putea sa fie interesant pentru mine ar fi Rexona.
Catalina Onu: Care sunt actiunile pe care le-ati intreprins din pozitia actuala si v-au adus cele mai mari satisfactii?
Olga Petrov: In primul rand, trebuie sa spun ca eu m-am intors in tara la mijlocul anului trecut, deci nu de foarte multa vreme asa ca, deocamdata, nu am foarte multe exemple. Am lansat impreuna cu echipa o noua varianta pentru Dero, respectiv cea cu limoncello si bergamote. Aceasta a fost ultima actiune. Proiectul de care sunt foarte, foarte mandra, la care am lucrat inainte de plecarea la Praga a fost editia limitata “Vine vara”. Un proiect superb.
Catalina Onu: Cat de mare a fost schimbarea dupa ce v-ati intors de la Praga?
Olga Petrov: A fost mult mai mare decat ma asteptam, si cand m-am dus acolo si cand m-am intors. Schimbarea decorului poate avea un impact emotional foarte mare. Adica cand schimbi si casa si job si echipa, absolut tot, iti trebuie mult timp sa te adaptezi. Cred ca mi-a luat vreo jumatate de an sa ma acomodez acolo si jumatate de an sa ma re-acomodez cand m-am intors.
Catalina Onu: Ati plecat singura sau cu familia?
Olga Petrov: Am plecat cu familia, dar chiar si asa, s-a intamplat o ruptura. Partea buna a fost ca am mai invatat lucruri despre mine. Mi-am dat seama ca nu pot lucra singura, ca network-ul de prieteni, contextul social conteaza foarte mult si ma sustine emotional, ceea ce ma ajuta sa pot lucra la capacitatea maxima.
Catalina Onu: Sa inteleg ca v-a parut bine atunci cand v-ati reintors in Romania?
Olga Petrov: Da. Mi-a parut foarte bine. Si am fost foarte fericita sa lucrez tot pentru Dero, chiar daca de pe alta pozitie. Dar nu imi pare absolut deloc rau pentru experienta pe care am avut-o. Pentru ca iti da o alta perspectiva a business-ului. Mi-am dat totodata seama ca romanii sunt super profesionisti, de exemplu calitatea agentiilor de aici este comparabila cu cea a unor agentii din Londra. Adica, in general, oamenii din centrul si estul Europei sunt foarte ambitiosi, probabil pentru ca noi nu avem atatia ani de confort in spate. Lucrul asta mi-a dat foarte, foarte mare incredere in mine si in capacitatile mele. Faptul ca noi, romanii, chiar putem sa stam cu mandrie alaturi de ceilalti, fara absolut nici un complex. Asa ca nu stiu, all in all experienta a fost foarte buna, dar nu cred ca as mai repeta-o prea curand. N-as mai pleca in urmatorii multi ani.
Catalina Onu: Cat de mult timp va petreceti zilnic la birou?
Olga Petrov: Am facut o alegere constienta sa nu petrec mai mult de opt ore, dar este alegerea mea personala. Si pot sa spun ca intr-adevar, cateodata, nu sunt foarte multumita, ma gandesc ca ar trebui sa lucrez mai mult si mai bine. Dar, din nou, cred ca pentru fiecare om conteaza foarte, foarte mult viata personala, iar pentru o femeie conteaza cel mai mult si mai mult copiii. Cred ca degeaba te implinesti profesional daca timpul nu iti permite sa mentii o relatie fericita cu proprii copii. Dupa ani in care eram obisnuita sa dau totul la serviciu, m-am trezit ca mai am un job, sa ii cresc pe piticii mei, job care a devenit din ce in ce mai complex. A fost greu sa imi schimb prioritatile, s-a intamplat in ani. Alegerile ni le facem insa singuri. E adevarat insa ca trebuie sa ma impac cu consecintele, in sensul ca, daca colegi mai tineri mi-ar lua-o inainte nu m-as supara. Asa ar fi drept. Si oricum am de gand sa lucrez inca 30 de ani de acum incolo, asa ca sigur voi mai avea perioade de munca la capacitate maxima.
Catalina Onu: In momentul de fata va simtiti implinita profesional?
Olga Petrov: Sunt implinita profesional pentru ca nu mi-am privit cariera ca pe ceva dinainte stabilit. Nu mi-am propus sa ajung chairman. In nici un caz. Si de aceea nu sufar ca nu am ajuns intr-o pozitie anume. Vreau sa ma descopar incet-incet, sa vad ce ma implineste si ce ma face fericita. Eu inca mai astept sa descopar lucruri noi despre mine. Cine stie ? Poate o sa fiu fericita in jobul actual, sau o sa simt nevoia sa schimb doar brandul, poate o sa vreau sa acced la o functie de conducere, poate o sa vreau sa schimb compania, poate imi voi deschide ceva pe cont propriu. Nu stiu... Desi, daca ma uit in urma, de fiecare data la aproximativ doi ani a trebuit sa schimb cate ceva. Deci, nu stiu, hai sa mai vorbim peste doi ani…am pus si reacomodarea in Romania la socoteala.






















