[SMARK KnowHow: Marketing Research & Trends] Trei valuri de evolutie a retailului, desfasurate de Ioan Simu

[SMARK KnowHow: Marketing Research & Trends] Trei valuri de evolutie a retailului, desfasurate de Ioan Simu

La microfon, in cadrul panelului dedicat trendurilor in retail, a trecut Ioan Simu (General Manager, Mercury Research) care a vorbit despre diversele valuri de schimbari prin care a trecut retailul in drumul de la comertul traditional spre cel modern, incheind cu cateva surse din care retailul modern a extras valoare/ venituri in trecut si ce efecte ar putea vedea aceiasi factori in viitor.

Primul val in retail

Primul val a tinut de inlocuirea comertului traditional cu comertul modern. Retailul modern a inceput sa preia pur si simplu cumparatori din partea traditionala (70-80 de mii de magazine traditonale). Iar apoi s-a trecut la francizare ca finalizare a procesului de inlocuire.

Acest val s-a cam atenuat in prezent, spune Ioan. Marile lanturi de retail au observat ca magazinele traditionale devin puternice, numarul lor nu mai scade, astfel incat au continuat cu procesul de francizare in scopul de a lucra impreuna cu patronii acestor magazine spre avantajele ambelor parti.

Al doilea val

Urmatorul val a tinut de crearea si dezvoltarea marcilor proprii in retail. Acestea au avut ca sursa de venituri in retailul modern valoarea adaugata de producator si s-au bucurat de un succes destul de important.

Potrivit a doua studii efectuate de Mercury Research ce incercau sa urmareasca evolutia marcilor proprii, pe parcursul timpului, acceptabilitatea lor in randul consumatorilor a crescut, iar cota lor de piata s-a stabilizat la 30-50% in functie de categorie.

Al treilea val

Shopper marketing-ul, avand ca potentiala sursa de venit bugetele de marketing ale producatorilor. Aici, se punea problema in ce masura are sens pentru un producator sa-si faca reclama in conditiile in care poate sa fie promovat in interiorul magazinelor/retailerilor.

Acest val s-a finalizat cu un consens intre retaileri si producatori. Si retailerii, si producatorii au descoperit ca trecerea bugetelor dinspre TV (de exemplu) inspre magazine aduce efecte limitate si nu inlocuieste publicitatea efectiva, a precizat Ioan.

Posibile surse de crestere in retail 

1. Cresterea populatiei. NU: In Romania, aceasta creste cu 7% la fiecare 10 ani si scade 1% in fiecare an. Daca lucrurile se mentin constante, fiecare retailer ar trebui sa se astepte la scaderi in numarul de clienti.

2. Cresterea consumului per capita. NU: Ca magnitudine, 500 de lei pe produse alimentare, respectiv 500 de lei pe cele nealimentare reprezinta cheltuiala medie a unei gospodarii care merge in retail. Aceste cheltuieli au crescut foarte mult inainte de criza, insa ulterior acesteia, s-au atenuat si au inceput sa scada. In viitorul apropiat, nu va fi o sursa importanta de crestere.

3. Cresterea veniturilor - cresterea preturilor. DA: Din 2003 pana in 2015, un trend relativ constant consta in faptul ca oamenii castiga din ce in ce mai multi bani, spune Ioan.

4. Modalitati noi de consum: cumparare versus auto-consum (produse de productie proprie), in special in mediul rural.  NU: In perioada 2001 - 2008, procentul de alimente cumparate s-a dublat, de la 25% la peste 50%. Acest trend a fost o sursa extrem de importanta de venit pentru retailul modern, insa s-a rupt odata cu criza si oamenii au inceput sa revina la productia proprie.

Concluzie

Cresterea salariilor este trendul care ar putea reprezenta in viitor o sursa de venit pentru retail. In acest context, cele doua optiuni strategice ale retailerilor ar consta in: scaderea preturilor sau diferentierea pe calitate, dintre care Ioan o recomanda pe cea de-a doua.

Asa incat, tranzitia romaneasca in care companiile producatoare si retailerii s-au straduit sa ofere produse din ce in ce mai ieftine si, in consecinta, din ce in ce mai proaste, se va stopa. Cel mai probabil este ca vom incepe sa achizitionam calitate mai degraba decat sa cumparam preturi mici, a adaugat Ioan.

Marketing Research & Trends 2015 este un eveniment SMARK KnowHow. Parteneri de know-how au fost: Starcom MediaVest Group, ISRA Center, Spoon.

Spectacolul tehnic a fost oferit de Five's, tipariturile creative de GT, solutions provider a fost AdProduction, iar frufru a fost creative food partner.

Fotografiile de la eveniment poarta semnatura lui Antonescu Dumitru, iar Ivan Creativ a fost videograful oficial.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Spoon Media

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date... vezi detalii »

Grafica si Tipar

Grafică şi Tipar este poziţionată ca o agenţie de producţie creativă, cu expertiză în conceperea şi producerea de materiale pentru campanii de marketing şi comunicare. Activitatea noastră se desfăşoară... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related