Care sunt principalele categorii de influentatori din mediul online romanesc?

Care sunt principalele categorii de influentatori din mediul online romanesc?

Principalele categorii de influentatori in mediul digital romanesc sunt „Profesionistii”, „Persoanele ca noi” si „Celebritatile”, reiese din cel mai nou studiu “Influence Me”, realizat de Starcom MediaVest Group si Cristian Manafu. Noul studiu identifica si descrie principalele categorii de influentatori in online, precum si rolul acestora in strategiile de comunicare ale brandurilor.

„Profesionistii” sunt persoanele cu expertiza intr-un anumit domeniu (Media, IT, Medical etc.). Acestia sunt influentatorii urmariti de cei mai multi useri online din mediul urban (60%), acoperind o plaja larga de interese.

„Profesionistii” atrag, in principal, o audienta matura (intre 25 si 44 ani), cu educatie si venituri peste medie, interesata sa primeasca informatii de calitate, pentru a alege produse potrivite pentru nevoile lor, sa se dezvolte profesional sau sa inteleaga mai bine realitatile cotidiene.

Principalele domenii in care activeaza sunt sanatate, IT sau media, insa pot livra si continut folositor in arii adiacente, precum: gatit, sanatate/nutritie, gadgeturi & telecom, calatorii, IT/software, stiri/evenimente.

„Profesionistii” si-au creat imaginea de influentator in mediul offline, la TV sau in mediul online cu ajutorul Facebook, al blogurilor sau al aparitiilor in presa. Continua sa activeze in aceste medii online, dar isi extind influenta si pe site-uri de stiri, pe Twitter sau Pinterest.

“Persoanele ca noi” sunt influencerii care si-au dobandit un statut intr-un anumit domeniu, datorita furnizarii constante a unor informatii relevante pentru un anumit segment.

Se aseamana in multe aspecte cu “Profesionistii”, dar sunt urmariti de o audienta mai restransa (42% din online users) si mai matura (53% dintre ei au varste peste 35 de ani). S-au remarcat prin online, fiind gasiti pe Facebook, Instagram, bloguri, prin Google Search, recomandarile prietenilor sau in urma discutiilor de pe forumuri. 

Principalele domenii despre care scriu “Persoanele ca noi” sunt calatorii, timp liber, povesti din viata de zi cu zi sau recomandari culinare.

Influentatorii din aceasta categorie sunt apreciati pentru ca sunt bine informati, corecti, originali si incearca mereu lucruri noi. Legatura creata cu followerii se bazeaza pe statusul social comun, ei fiind oameni obisnuiti, fara un renume castigat in showbiz sau intr-un anumit domeniu profesional, dar cu care audienta poate relationa relaxat.

Abordeaza cel mai des teme legate de viata de zi cu zi, precum: gatitul, calatoriile, sanatate/nutritie, gadget-uri sau moda. Cu toate acestea, 29% dintre cei care ii urmaresc citesc in paralel si continut pe aceeasi tema, publicat de “Profesionisti”, pentru a fi la curent si cu perspectiva expertilor.

Desi atrag cel mai mare numar de fani pe retelele de socializare, “Celebritatile” sunt considerate influentatori doar de catre unul dintre 5 internauti, ele fiind urmarite mai mult pentru divertisment si nu neaparat pentru informatiile pe care le ofera. Influenta lor se manifesta la un nivel aspirational, in domenii legate de stilul de viata al celor care le urmaresc: moda, informatii culinare/nutritie, calatorii, sanatate etc.

Motivele principale pentru care atrag un numar mare de foloweri sunt, mai degraba, voaioristice: pentru a afla ce produse noi au incercat, pentru divertisment, pentru a descoperi noi povesti de viata interesante sau alte informatii online, ca o completare pentru continutul primit de la TV.

Cele mai influente celebritati in randul utilizatorilor online sunt cantaretii, prezentatorii TV si actorii. Acestia se remarca mai ales prin intermediul TV-ului si radioului, dar sunt prezenti si pe alte canale online ca Facebook, YouTube, Bloguri, Instagram, Twitter sau Vine.

Celebritatile sunt urmarite in mediul online mai ales de tineri (cu varste intre 18 si 34 de ani), nu foarte activi pe piata muncii si cu venituri sub medie. Cu toate acestea, pentru ei conteaza statutul social, dovada fiind faptul ca, pe langa celebritati, urmaresc in proportie de 38% si “Profesionistii”. Sunt atrasi in special de continutul vizual oferit de celebritati si asteapta zilnic poze sau videoclipuri de la ei, dar si comparatii de produse sau articole.

 

Infograficul Influencers` Role

 

In urma discutiilor avute cu influentatorii din online-ul romanesc, in legatura cu studiul “Influence Me”, am concluzionat o definitie a influentatorului: persoana care prin autoritatea sa, prin experientele sau actiunile sale furnizeaza informatii de interes pentru anumite segmente din populatie, determinand o schimbare de opinie, de stare de spirit sau de comportament.

 

In functie de rolul indeplinit de fiecare tip de influentator, se pot crea obiective specifice de comunicare. Cele trei categorii pot sa se suprapuna atat la nivel de audienta, cat si la nivelul rolurilor pe care le pot juca in strategiile si campaniile de comunicare ale brandurilor.

Pentru educarea consumatorilor, cresterea credibilitatii sau a performantei produselor, se recomanda comunicarea prin intermediul Profesionistilor.

Daca se doreste crearea unei conexiuni emotionale, educarea sau relevanta unui produs, se recomanda categoria “Persoane ca noi”.

In ultima instanta, daca obiectivele constau in cresterea notorietatii, stabilirea unei imagini premium sau aspirationale, asocierea cu un brand pentru tineri prin divertisment, cea mai buna optiune este includerea unei celebritati in campania de comunicare.

Studiul a fost realizat in luna aprilie 2016, pe un esantion de 855 de internauti, cu varste intre 18 si 55 de ani, care locuiesc in mediul urban si este al treilea infografic din seria “Influence Me” realizat de Starcom MediaVest Group. 

In februarie 2013, Starcom MediaVest Group a lansat seria de infografice HumanGraphExperience, o initiativa pe termen lung, ce reprezinta o parte dintre rezultatele de analiza ale departamentului de Consumer Understanding din cadrul agentiei.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Companii

Sectiune



Branded


Related