Black Friday-ul lui 2016 a venit și a trecut, ceea ce înseamnă că putem trage niște concluzii la cald. Asta vom face în paragrafele următoare, însă nu de capul nostru, ci împreună cu Tia Ghinea, Marketing Manager Altex, respectiv Daniel Mirea, Director Retail ALTEX România.
Dacă anul trecut compania a înregistrat venituri cumulate de circa 430 milioane euro, anul acesta, creșterile Altex sunt estimate la un nivel peste cel al lui 2015. Pentru campania de Black Friday de anul acesta, pregătirile celor de la Altex au început încă din luna septembrie și au constat în suprafețe de depozitare mărite, stocuri mai mari, și servicii de livrare puse la punct pentru a primi volume mai mari.
Au existat, desigur, și hopuri de trecut, ca-n fiecare an, ce țin de industria de retail și despre care Tia și Daniel ne vorbesc mai jos.
Anul 2016 in business-ul Altex
Pentru 2016 estimăm vânzări mai bune ca în 2015. Primele 9 luni au adus un ritm de creştere foarte bun, datorită reducerii cotei TVA din primul trimestru, care a generat o creştere generală a consumului în România, creşterii creditului de consum, completat de faptul ca băncile sunt mult mai deschise pentru creditare. Alţi factori pozitivi în evoluţia Altex au fost şi preluarea celor 20 de magazine Domo, reamenajarea celor deja existente şi extinderea reţelei prin deschiderea unor noi magazine.
În primele 9 luni ale acestui an am înregistrat o creştere de 40% faţă de perioada similară a anului trecut.
În acest an ne-am concentrat atât pe extinderea reţelei de magazine (inclusiv preluarea magazinelor Domo), cât şi pe reamenajarea magazinelor deja existente în reţea. Cea mai recentă inaugurare a fost la Bistriţa, unde am deschis pe 10 noiembrie primul magazin greenfield din judeţ.
Anul trecut am început implementarea strategiei omnichannel, integrând experienţa online-offline. Pe lângă îmbunătăţirea platformei IT şi modernizarea magazinelor, investim constant în forţa de vânzări şi în call center, dezvoltând un departament de customer service 24/7. Clienţii online sunt activi şi pe timpul nopţii, motiv pentru care trebuie să răspundem în timp real solicitărilor, inclusiv sâmbătă şi duminică.
Încercăm să oferim servicii utile, relevante pentru clienţii noştri, care să aducă valoare fiecărei achiziţii. Transportul gratuit în toată ţara, livrarea produselor până în casă, serviciile de buy-back pentru electrocasnice mari, opţiunea „rezervă în magazin” sau serviciile de finanţare sunt apreciate şi căutate de clienţii noştri şi reprezintă un avantaj prin care construim promisiunea de „cel mai bun raport preţ-calitate din România”.
Ce a mers, ce a mers mai greu?
Rezultatele de anul acesta confirmă că strategia de a ne focusa pe experienţa clienţilor este una corectă. Ne dorim să construim în continuare o experienţă de cumpărare fluidă, prietenoasă, să întărim încrederea clienţilor în brandul Altex, să fim prima lor alegere în achiziţia de produse electro-IT. Chiar dacă pot apărea mici inconvenienţe din când în când, depunem eforturi să remediem totul în cât mai scurt timp, astfel încât să nu afectăm nevoile clienţilor.
Turnover 2016
Anul trecut am obţinut venituri cumulate de peste 430 milioane euro, în creştere cu 30% faţă de anul 2014. Pentru 2016, estimăm creşteri peste cele din 2015, în ritm cu evoluţia primelor 9 luni. Cum spuneam, în cazul nostru, această creştere este deteminată de creşterea organică a pieţei, de un număr mai mare de magazine şi de faptul că îmbunătăţim constant serviciile.
Black Friday 2016
Evenimentul Black Friday s-a dezvoltat an de an şi a devenit astăzi unul dintre cele mai importante şi aşteptate evenimente în industria de retail. Acesta are, într-adevăr, un impact semnificativ asupra comportamentului de achiziţie de produse electro-IT şi asupra vânzărilor din această perioadă.
Anul acesta noi am decis să extindem perioada de Black Friday, luând în calcul cerinţa pieţei. Clienții îşi doresc reduceri semnificative mai mult timp, la o gamă cât mai variată de produse, de aceea am început pe 20 octombrie şi am venit cu sute de oferte în mai multe runde.
Vânzările din perioada noiembrie - decembrie reprezintă aproximativ 30% din totalul vânzărilor din acest an.
Experiența clienţilor din timpul Black Friday este la fel de importantă în construirea relaţiei de încredere consumator – brand. Campania de Black Friday este un eveniment pentru clienţi, cu impact pozitiv asupra vânzărilor. Ne pregătim din timp pentru această acţiune, să putem veni cu reduceri semnificative, dar şi cu stocuri generoase, astfel încât să mulţumim cât mai mulţi clienţi, să le facilităm accesul rapid la produsele pe care şi le doresc.
Pregătirile
Am început pregătirile pentru campania de Black Friday în urmă cu aproximativ trei luni. Pregatirile de Black Friday înseamnă mărirea suprafeţelor de depozitare, securizarea stocurilor pentru această campanie, îmbunătăţirea serviciilor de livrare, servicii de finanţare, toate acestea fiind componente importante în definirea experienţei de achiziţie în Black Friday.
În acest an am venit cu o oferte de Black Friday de peste 2 milione de produse în stoc. Am mizat pe smartphones, televizoare de ultimă generaţie (UHD/ 4K), produse audio, electrocasnice pentru îngrijirea locuinţei şi de bucătărie, toate categorii de produse foarte căutate.
Tradiția Vinerii Negre
De la an la an am extins perioada de Black Friday, iar anul acesta am avut cea mai mare campanie de Black Friday - de 35 de zile. De asemenea, am mărit numărul acestor evenimente și avem Black Friday de patru ori pe an. În plus, an de an venim cu mai mult oferte pentru clienţii noştri şi o gamă variată de produse adaptată nevoilor reale ale consumatorilor.
Istoria recentă
Cumpărătorii sunt mai atenţi la investiţia pe care o fac şi mai conştienţi de valoarea pe care o aşteaptă. Observăm că sunt interesaţi din ce în ce mai mult de produsele high-end, iar alegerile lor stau sub semnul progreselor tehnologice. În acelaşi timp, sunt foarte interesaţi de serviciile care însoţesc achiziţia. Astfel, suntem atenţi la extinderea şi selecţia cât mai corectă a gamei de produse, la serviciile conexe, să putem oferi soluţii pentru nevoile reale ale consumatorilor.
Comunicarea
Este, într-adevăr, foarte importantă, mai ales pentru o campanie extinsă ca perioadă. Strategia media a acoperit canalele TV, Radio, OOH şi online, cu flight-uri de intensitate crescută în etapele de deschidere campanie, de lansare a unui nou val de produse.
Eficient pentru aceasta campanie de Black Friday este un mix media care asigură un reach mare într-un timp scurt.
Ziua Black Friday vs. saptamana Black Friday
Pe lângă extinderea campaniei actuale de Black Friday, Altex organizeaza patru astfel de acţiuni pe an. Sunt acțiuni pe care le facem ca răspuns la nevoia pieţei, clienţii dorind reduceri semnificative mai mult timp.
Cred că vorbim mai corect despre o adaptare a conceptului la cerinţele clienţilor şi nu despre o diluare a ideii. Black Friday înseamnă cele mai mari reduceri, iar Altex răspunde clienţilor oferind Black Friday pe o perioadă mai mare de timp.
Punctual, campania Black Friday de acum nu înseamnă doar extinderea perioadei, ci şi un număr mai mare de oferte. Campania a început pe 20 octombrie, iar ofertele au fost dezvăluite în mai multe etape. Ultima rundă a început pe 17 noiembrie şi aduce cele mai mari reduceri la cele mai aşteptate produse.
Produsele
Cele mai căutate produse de Black Friday şi pe care am mizat în această perioadă fac parte din categoria tehnologiei premium, cu accent pe smartphone, TV, iar în ultima perioadă a început să crească cererea pe categoria produselor electrocasnice mari.
Provocări de Black Friday
Punctele dificile sunt cele specifice industriei de retail. Încercăm să pregătim cât mai bine fiecare aspect, dar se întâmplă să ne lovim de blocarea site-ului din cauza traficului foarte mare în anumite momente sau de un timp mai mare de livrare al comenzilor, timp care nu depinde în totalitate de Altex, căci lucrăm şi cu furnizori externi. Sunt aspecte pe care nu ni le dorim şi pe care încercăm să le soluţionăm cât de repede posibil.


























