In urma cu 15 ani, se deschidea clubul Bamboo. Ownerul sau, Joshua Castellano, avea la momentul respectiv experienta managementului unor stabilimente precum Morgana, Bonsai, Il Divino sau Zerrillo's. Incepem astazi o serie de interviuri din care vom incerca sa extragem informatii despre piata (destul de restransa) a cluburilor high-end din tara. In general, clubul de noapte din Romania este dificil de gestionat - si ca business, si ca subiect de presa. Asa ca am ales sa incepem cu segmentul premium, unde experienta de business a managementului e clara.
Cluburile au trecut prin boomul specific mai tuturor pieteleor in Romania, apoi printr-o criza, apoi prin reglarea obisnuita de dupa furtuna, care a dus si la curatarea pietei. Iar in urma cu doi ani, tragedia din Colectiv a schimbat lucrurile. Unele cluburi high-end au disparut, altele au continuat sa investeasca si sa primeasca oamenii sa se distreze, insa in conditii mai sigure.
In momentul crizei, am decis sa restrang putin spatiul, concurenta fiind deja mai mare. Si oricum, lumea nu poate sta vreme de 15 ani intr-o singura locatie.
Fiind vorba de businessuri care depind, in general, de sezon, Bamboo nu face exceptie. E o diferenta de cam 20%, spune Castellano, intre activitatea din iarna versus cea din vara.
Dupa cum e vremea, asa si dispozitia noastra, a tuturor, de a iesi, de a petrece.
Cum a evoluat piata clubbingului in general in Romania? In ziua de azi, se investeste mai mult, iar concurenta este considerabila. Consumatorul nu mai este doar curios si infometat de club, cum era odinioara, ci este nonconformist si adaptabil. Mai multe detalii despre businessul Bamboo si viata de noapte a Romaniei, in interviul de mai jos.
La inceput
Motivatia principala de a incepe un business in zona clubbingului a fost lipsa vietii de noapte din Romania. Aveam o oarecare experienta in domeniu, avand anterior in Italia un club de zi pentru studenti. Primul club, Bamboo, l-am deschis acum 15 ani, dar inainte de a deschide a face asta, aveam deja o experienta in Bucuresti cu alte cluburi si restaurante mai mici. Cum ar fi Morgana, Bonsai, Il Divino, Zerrillo's.
In acel moment, zona Tei din oras prezenta numeroase oportunitati de dezvoltare, fiind centrala si pretabila pentru a deschide un local mai mare; asa ca am decis sa incep constructia clubului Bamboo, care era initial un club de vara.
Am facut o constructie usoara intr-un timp destul de scurt, cu un design asiatic, fiind o incercare de a vedea daca are un retur bun. Clubul a rulat 2 luni, de joi pana sambata inclusiv, iar lumea a fost receptiva, avand in vedere ca era un club cu o capacitate de 1500 persoane. Asta era un lucru cu care oamenii nu erau obisnuiti, pe vremea aia, iar in oras existau numai cluburi mici. Apoi, a inceput evolutia Bamboo.
Provocarile mi le-am creat eu singur, dorindu-mi o crestere constanta catre ceea ce mi-am propus. Lumea a invatat si evoluat impreuna cu mine pe parcusul anilor, avand in vedere ca in fiecare an clubul se schimba - ca design, ca volum. Clientii au crescut impreuna cu clubul, clubul impreuna cu clientii, si automat si viata de noapte in Bucuresti. In acel moment piata oferea toate oportunitatile de crestere.
Piata clubbingului romanesc
La ora actuala, investitiile sunt mult mai mari, la fel si concurenta, dar lumea vietii de noapte este total diferita fata de cum era inainte. Este mult mai nonconformista, se adapteaza in orice locatie, mica, mare, cu sau fara servicii bune.
Iar la ora actuala, sunt doar 3-4 cluburi mari care inca mai cred in evolutie si viata de noapte. Noi am avut mai multe pretentii in ceea ce priveste cresterea si imaginea, ca orice club care se respecta.
Tonul evolutiei clubbingului in Romania l-a dat clubul Bamboo. Am fost mereu exigenti pe partea serviciilor, dar si pe partea tehnologica si a designului, iar toate cluburile s-au aliniat. Prin urmare, asteptarile clientilor au fost din ce in ce mai mari.
Consumatorul
Lumea nu are nicio directie, ci, mai degraba, la ora actuala ea se adapteaza la ce i se da. In general, tot ce am facut noi, an de an, a fost un trend; depinde doar de noi toti si de ce dorim sa oferim clientilor nostri.
Sunt locuri care functioneaza doar pe timpul zilei, altele doar in weekend. La fel cum sunt locuri care functioneaza constant. Bamboo sta pe aceeasi linie dintotdeauna, pentru ca este un club, o emblema pentru Romania si trebuie pastrata aceeasi identitate. Noi ne bazam mult pe partea de design, tehnologie si servicii foarte bune, raportul calitate-pret fiind unul foarte bun.
Obiceiurile de consum s-au schimbat in baza crizei. A crescut foarte mult piata pe partea strainilor in Romania, romanii cu criza s-au lasat un pic, dar ei inca tin piata vietii de noapte in Romania. Romanii sunt mult mai petrecareti decat strainii, care vin sa vada mai mult, sa exploreze.
Momentul Colectiv
Relatia cu clientul a ramas la fel dupa acel moment. Iar schimbarile la nivel de infrastructura si restul erau necesare si trebuiau facute. Sunt de parere ca trebuie respectata si siguranta clientilor, asta e un lucru extrem de important. Din pacate, a fost nevoie de o tragedie, respectiv tragedia clubului Colectiv, pentru a se face toate aceste schimbari.
Evolutia businessului
Eu sunt un om foarte instinctiv, am crescut in baza dorintelor mele, bazandu-ma pe experientele anterioare si cercetand constant alte posibilitati de extindere si exprimare a ceea ce mi-am propus sa aduc pe piata din Romania.
Am vrut din ce in ce mai mult la nivel de tehnologie interna, iar in privinta spatiulului am preferat dintotdeauna spatiile mari. In momentul crizei, am decis sa restrang putin spatiul, concurenta fiind deja mai mare, iar lumea nu poate sta constant si continuu- 15 ani - intr-o singura locatie.
Plus ca generatiile se schimba, piata vietii de noapte evolueaza, iar lumea doreste sa vada si altceva, se imparte peste tot. Dar este foarte important ca exista o viata de noapte care evolueaza. Insa conceptul clubului ramane acelasi - entertainment si tehnologie, care a crescut in timp si va mai creste.
Sezonalitatea
Este o diferenta de 20% intre vara si iarna, care este absolut normala. Dupa cum e vremea, asa si dispozitia noastra, a tuturor, de a iesi, de a petrece. Pe timpul iernii, lumea iese mai putin, dar deja de la inceputul primaverii, lumea incepe sa se exteriorizeze si vrea sa iasa, sa se distreze, e simplu. Iar cheltuielile sunt direct proportionale cu spiritul omului de a se distra.
Factori diferentiatori
Raportul calitate-pret este unul foarte bun in locatia noastra, iar profilul clientului nostru este acela care poate face diferenta intre o locatie care se respecta si isi respecta clientii si o locatie care ofera niste servicii mai putin bune.
La noi, clientii se fidelizeaza singuri. Ei vin aici, vad locatia noastra, care este impecabila din punct de vedere al designului si al serviciilor - si, astfel, isi doresc sa revina cat mai des.
Comunicare
Noi realizam totul in-house. Intotdeauna am incercat sa aducem un plus vietii de noapte prin aducerea unor artisti internationali pe scena clubului Bamboo. Chestiile de tematica, asa cum fac alte locatii, sunt pretabile in locatii mici, nu la Bamboo.
Canalele de comunicare sunt simple, suntem prezenti atat in mediul online, cat si in mediul offline. Cred ca toate locatiile fac la fel, diferenta facand-o doar bugetul alocat de fiecare.






















