[Business de concert] Emil Ionescu (Best Music Live): In 2018 avem de-a face cu o migrare generala a marilor branduri catre doua-trei festivaluri, taind bugetele pentru alte tipuri de evenimente

[Business de concert] Emil Ionescu (Best Music Live): In 2018 avem de-a face cu o migrare generala a marilor branduri catre doua-trei festivaluri, taind bugetele pentru alte tipuri de evenimente

BestMusic Live Concerts a aparut in 2013, iar de atunci, brandul organizeaza mai bine de 100 de evenimente de concert anual, cu artisti romani si straini (Smiley, Goran Bregovic, Carla's Dreams, Judas Priest). Emil Ionescu, directorul general al businessului, ne povesteste despre provocarile, cifrele si etapele unei afaceri care are ca obiect de activitate organizarea concertelor. Prilejul acestui demers este o noua serie pe care o demaram pe SMARK si care, speram noi, va raspunde unor curiozitati despre aceasta piata.

Cel mai important eveniment organizat pana acum de BestMusic s-a petrecut in 2015. A durat patru zile si s-a desfasurat la concurenta cu un concert Evanescence. 

Ce observ in 2018 e o migrare generala a marilor branduri catre 2-3 festivaluri, taind bugetele pentru alte tipuri de evenimente.

In ceea ce priveste comunicarea serviciilor (inclusiv pe cele ale iabilet.ro), aproape totul este internalizat si rar se apeleaza la agentii.

Ne place totusi de Dragos Stanca de la ThinkDigital cu care am avut niste colaborari foarte faine.

Cifra de afaceri. Pentru BestMusic Live, Emil Ionescu si echipa doresc triplarea acesteia in 2018, iar pentru primele trei luni ale anului, obiectivele au fost atinse, odata cu extinderea pe piata externa.

 

Inceputul businessului

Concertele sub egida METALHEAD le-am inceput in 2004, acum 14 ani, timp in care am organizat peste 2000 de evenimente cu artisti straini sau locali. Sa nu uitam ca undeva in 2013 a aparut si brandul BestMusic Live Concerts iar de atunci organizam an de an peste 100 de evenimente.

Anul trecut am sarit de 120 cu un total de 150.000 de spectatori, iar anul acesta vom sari de 150. Cred ca avem cei mai multi spectatori din Romania si asta ne bucura foarte mult.

Contextul era simplu, era un loc liber pe piata si am zis sa-l acoperim. Am crezut in artistii locali pe care i-am promovat intens atat pe online cat si in concert (noi detinem si bestmusic.ro si metalhead.ro, lideri de piata pe segmentul de reviste de muzica online) si usor usor am ajuns de la a umple cluburi de sute de oameni la Arene de mii de oameni.

Smiley, Carla's Dreams sau la polul opus, Bucovina si Alternosfera. Desigur, usor usor am ajuns sa facem showuri si cu nume foarte mari ale scenei internationale de la Judas Priest, Nightwish, Evanescence, Goran Bregovic sau Deftones pana la Sepultura, Hollywood Undead, Stone Sour sau Gojira.

 

Iabilet.ro

Cu iabilet.ro, care intre timp a ajuns si lider de piata, povestea a fost una putin diferita. A pornit dintr-un proiect online care ajuta utilizatorii sa rezerve mese in cluburi (asta se intampla prin 2011). Ei veneau cu un cod de bare pe care il cumparau online si la intrare personalul locatiei ii conducea la masa, putand de asemenea sa cumpere si "oferte" (era bula cu Groupon-ul pe atunci) de bautura sau mancare.

Am simtit potentialul si am zis ca daca tot organizam concerte, hai sa le dam oamenilor acel cod de bare pe un bilet si uite asa am facut iabilet.ro care vindea exclusiv bilete electronice. Am crezut in asta, am pariat pe biletele electronice si am castigat.

Momentan vindem peste 100.000 de bilete pe luna cu incasari de peste 1 milion de dolari lunar si cifrele se cam dubleaza de la an la an. Nu intelegem de ce concurenta nu vede potentialul biletelor electronice si de ce iabilet.ro e singurul serviciu care are aplicatii de IOS si Android, plata pe abonament la Vodafone sau Orange si o gramada de tool-uri pentru organizatorii de spectacole de orice fel.

Parca sunt blocati in trecut cu eternele cozi la magazin unde dupa ce platesti factura si gazele iei si un bilet printat sa-l tii in caiet bine, pana la concert. Ne-am dori o concurenta mai puternica. Concurenta e buna, te ajuta sa fii mai bun, sa inovezi asa ca momentan ne extindem pe pietele externe ajungand sa vindem bilete cam in toata Europa.

 

Cu ce asteptari ati pornit businessurile?

Cu concertele am vrut sa schimbam fata showbusinessului din Romania, sa demonstram ca piata locala e puternica si ca avem niste artisti geniali care, ajutati, pot creste. Nu ne-am inselat si ne bucuram ca am avut dreptate.

Cu iabilet.ro ne-am promis ca in 10 ani romanii sa nu mai fie nevoiti sa printeze niciun bilet pe hartie iar organizatorii sa aiba un tool plin de servicii de pr & marketing si apoi de vanzare de bilete. Ne-a iesit si asteptarile ne-au fost depasite. De 10 ori. Si e loc mult sa schimbam si mai multe.

In 2018 ticketingul inseamna servicii. Serviciile pe care agentia de ticketing le ofera atat organizatorului dar si clientilor. Comisionul e cea mai putin importanta treaba din ecuatie.

 

 

Despre provocarile de la inceput

Perioada de inceput la ambele business-uri a fost dificila. Nimeni nu credea in visul nostru si nimeni nu ne dadea nicio sansa si asta ne-a motivat cel mai mult. Cred ca cel mai limpede imi amintesc cum am cumparat primul bilet electronic de pe siteul meu pe care l-am si scanat singur la concert si bucuria la primul concert cand am vazut 200 de oameni care platisera 5 lei sa vina acolo sa-si vada trupa preferata si eu eu eram cel "vinovat" pentru asta. E un sentiment pe care doar organizatorii de spectacole il inteleg.

 

Fondatorii

Businessul de concerte l-am pornit singur in 2004 cand eu semnam artistii, eu faceam biletele, eu le vindeam, eu le rupeam la intrare, eu lipeam afisele, eu caram artistii la hotel dupa concert (la sosire luau un taxi :) ) si tot asa.

Era mai dificil cand avem de bagat niste de oameni in club, sa vorbesc si cu sunetistul la telefon si trebuia sa merg si pe la baie. Atunci m-am hotarat ca am nevoie de ajutor si mi-am facut o mica echipa :) Am lucrat cu niste oameni la inceput care au ramas si acum in industrie. Cred ca pe unii dintre ei i-am si convins sa ramana si sa faca ce fac acum. 

La iabilet.ro a fost un front comun alaturi de colegul si partenerul de afaceri, Razvan Manta (cu care ma cunosc din copilarie). El se ocupa de mare parte din zona operationala (hartogaraia cum ii zic eu) si fara el nu stiu ce m-as face. Eu ma bucur ca-mi lasa sa fac ce-mi place mai mult: business development si marketing

 

Piata atunci, piata acum

Cand am inceput, nu exista o piata de evenimente propriu-zisa ci un mare haos. Nimeni nu fiscaliza nimic, trupele isi organizau singure concertele si daca vedeam cate o minune de artist mare prin Romania, sigur ramasese fara optiuni si decat sa stea 3 zile pe drum intre Budapesta si Atena mai bine facea o pauza pe la Bucuresti.

Biletele erau ridicol de ieftine si majoritatea se vindeau inseriate in cotoarea din acelea de cate 100 facute la Imprimeria Nationala. Lipeam afise pe stalpi cu aracet si ne alergam cu jandarmii si politia prin oras sa ne dea amenzi :) Era frumos si interesant.

Ma rog, in 2004 aveam si 23 de ani, eram student si viata era putin mai roz fara grijile din ziua de azi. Piata a evoluat enorm de atunci. Gandeste-te ca azi avem ticketing electronic, cel putin 50 de artisti straini care canta pe an in Romania. Avem festivaluri cu 5-6 ani in spate si linepuri comparabile cu cele de afara.

 

Concurenta, clienti, calitatea serviciilor?

Nu comentam :) Cred doar ca promoterii ar trebui sa investeasca mai mult in evenimente si sa nu urmareasca doar profitul imediat. Cred ca Untold si Electric Castle sunt cele mai bune exemple de succes.

Obiceiurile si preferintele romanilor in materie de entertainment nu cred ca s-au modificat foarte mult, ca tot balcanici am ramas. Cred ca au ramas la fel, doar ca internetul in masa a deschis apetitul romanilor pentru o varietate mai mare de trupe. E ca si cum deschizi o biblioteca in sat.

 

Investitia initiala

Investitia initiala in businessul de concerte a fost minim. Doar timpul cred ca se poate contoriza. Totusi tin minte si acum primii 5000 de dolari pierduti si cum am mancat paine cu mustar ca in Vama Veche dupa ce un concert cu un artist strain.

La iabilet.ro povestea e diferita. Cred ca ne-a costat vreo cateva sute de mii de euro platforma pana acum dar din fericire de vreo 3 ani suntem pe profit. Cum am recuperat-o? Prin dezvoltari ingenioase, 16 ore de munca pe zi si multa bafta :)

 

Alte resurse?

Business-ul de concerte a beneficiat probabil de cunostintele mele din domeniul IT, pentru ca majoritatea spectatorilor aflau de evenimente de pe siteul pe care il construisem si din campania agresiva online pe care o duceam in ceea ce era internetul in 2004.

La iabilet.ro din nou, povestea e diferita. Am avut parte de suportul unui fond de investitii, al unei companii bine structurate, dar pana la urma tot ideile si harnicia au facut diferenta. Degeaba ai in spate ditamai corporatia si toti banii din lume: fara inspiratie si munca si seriozitate sunt egale cu zero.

 

Evolutia afacerii

iabilet.ro a fost gandita ca o platforma de servicii in primul rand si apoi ca un site de vanzare de bilete. iabilet ofera organizatorilor fix acele servicii care ii degreveaza de multe taskuri dar si unele inovative unice in Romania si chiar pe plan international.

De exemplu, organizatorii pot sa-si printeze bilete singuri de la birou direct online din platforma, sa faca vouchere de discount pentru sponsori sau clientii fideli, sa aiba acces la datele personale ale clientilor (evident, cu acordul acestora) pentru a-i contacta si fideliza dupa la evenimentele lor viitoare, sa trimita newslettere si sms-uri clientilor lor (cu acordul acestora, normal), sa isi importe vanzarile in timp real in google drive, sa vanda bilete direct la ei pe site.

Cu toate facilitatile si metodele de plata iabilet.ro, utilizatorii pot plati pe abonament la Vodafone si Orange (serviciu unic  in Romania), ca in caz ca nu au bani acum dar nu vor sa piarda biletele, pot plati pe factura la sfarsit de luna, organizatorii pot sa-si faca rapoartele catre taxe locale (anaf, ditl) direct din iabilet, doar le printeaza si cam asta e tot.

Pot sa-si deseneze layouturi custom pentru bilete, sa genereze invitatii etc. De asemenea, oferim servicii de scanare la evenimente, de vanzare de bilete, de import al oricarui cod de bare in scannerele sau telefoanele noastre.

By the way, noi am inventat scanarea cu telefonul mobil :) Orice artist care are un concert la Cucuia Macaii, poate sa roage un tehnic sa-si scoata telefonul din buzunar, sa downloadeze aplicatia noastra din Appstore sau Google Play, introduce un cod unic care se scoate din site si poate scana bilete in 10 secunde dupa ceas.

iabilet ofera account manager dedicat pentru clientii mari, suport tehnic, consultanta financiara si fiscala si disponibilitate aproape non stop, dezvoltam proiecte custom pentru clientii nostri gratuit si multe altele.

 

Sponsori, branduri

Pe partea de evenimente lucram bine cu diverse companii care produc bere, racoritoare si tigari. Sau ne cauta ei sau ii cautam noi. Nu e o regula. In functie de nevoile fiecaruia. Sunt relatii care se construeisc si care dureaza in timp atunci cand esti sincer cu partenerii tai si le identifici nevoile si incerci sa le rezolvi cu tact. Ce observ totusi in 2018 este o migrare generala a marilor branduri catre 2-3 festivaluri, taind bugetele pentru alte tipuri de evenimente.

 

Cel mai important eveniment de pana acum

Cred ca un festival de patru zile cu o suta de trupe in Bucuresti 2015 (Metalhead Meeting) la concurenta cu un show cu Evanescence :) Zic asta pentru ca showul americanilor a avut niste ridere de cam 200 de pagini pe diferite teme: security, acces, tehnic etc. si a fost o productie dificila.

Totusi anul acesta avem doua showuri mult mai mari la Romexpo cu Judas Priest pe 22 iulie si Nightwish pe 17 august care sigur vor lua "coroana" de productii importante.

Complexitatea unui show este data de marimea artistului. Cu cat e mai mare cu atat are mai multe cerinte pe diferite zone insirate mai sus. Artistii mai mici accepta ce le oferi sau se poate negocia cu ei de la ce lumini sa folosesti pana la ce brand de bere sa aiba in backstage, artistii mai mari au cereri specifice si nu le accepta decat pe acelea.

 

Ce va ajuta sa va diferentiati pe piata?

Volumul foarte mare de evenimente si profesionalismul. Noi platim tot si pe toata lumea inainte de eveniment, suntem oameni seriosi, mereu ne platim facturile (cred ca asta e cea mai importanta treaba in showbiz - sa-ti intre banii ca ai nevoie de ei).

 

Provocari de business

Sunt multiple, dar cred cele mai mari sunt sa prinzi mereu ofertele cele mai bune din punct de vedere logistic si financiar, sa pastrezi artistii aproape si sa ai grija ca toate evenimentele sa se termine cu bine, atat pentru tine cat si pentru artisti si spectatori.

Pentru iabilet.ro cea mai mare provocare e sa convingem cumparatorii de bilete ca hartia e outdated si ca ar trebui ca timpul petrecut pentru a cumpara un bilet ar trebui sa tinda spre 30 de secunde maxim altfel pierd efectiv vremea iar pe organizatori ca serviciile reprezinta 95% dintr-un deal de ticketing si nu comisionul efectiv.

Degeaba lucrezi cu o companie care iti ia un comision infim daca nu are servicii de consultanta, daca nu dai de ei cand ai o urgenta, daca nu returneaza biletele clientilor in maxim 24 de ore daca se anuleaza un concert, daca nu are un client service de calitate, daca nu ai un account manager dedicat, daca nu ai multe tooluri DIY, daca nu iti poti contacta anytime anywhere clientii si multe altele. Serviciile inseamna ticketing in secolul nostru.

 

Promovarea serviciilor

Cu iabilet.ro am ajuns sa nu mai avem nevoie de promovare. Mergem pe recomandari.  Odata ce a lucrat cu noi cineva nu mai renunta la noi si ne recomanda altora. Cred ca 80% din organizatorii cu care lucram au venit pe recomandari si lucram cu peste 800! (asta inseamna cam 90% din piata din Romania).

Clientii ne devin fideli inca de la prima cumparare de bilet cand descopera calitatea serviciilor si facilitatile de plata, usurinta si rapiditatea de care dam dovada, client serviceul (avem un software ca la companii de telecom cu tickets, feedback, taskuri asignate etc) etc.

Pentru BestMusic Live folosim toate mediile (radio, tv, outdoor, ooh) dar grosul este online  si ne ajuta mult iabilet.ro care are un fel de Skynet si stie ce evenimente sa recomande clientilor mai vechi ai nostri prin retargerare pe toate mediile si caile online existente (facebook, adwords, web, sms, email etc..)

iabilet.ro e pentru noi un tool de pr & marketing perfect! am avut showuri sold out pe care nici nu le-am anuntat. L-am lasat pe iabilet.ro sa-si faca magia.

Pentru ambele businessuri comunicarea este directa, sincera, simultana pe toate canalele cu accent in ultimele 30 de zile iar pentru showurile de nisa, de gherila :)

 

Elemente care fac un eveniment bun

Ecuatia e simpla: preturile la bilete raportate la puterea de cumparare si la valoarea artistului rapoartate la dimensiune salii in care are loc evenimentul la care adaugam multe puncte de jetoane si multe puncte de vanzare de produse si multe cai de acces si evacuare in locatie plus respectat riderul tehnic 1:1 si mai ales cel de catering pentru a avea un arist fericit. Un artist fericit si satul canta foarte bine in fata unui spectator satul si neinsetat care a intrat rapid la eveniment sa stea cu prietenii :)

 

Parteneriate

Pe partea de comunicare / media aproape totul este internalizat si rar lucram cu agentii externe. Cred ca putem numara pe degete. Ne place totusi de Dragos Stanca de la ThinkDigital cu care am avut niste colaborari foarte faine :) Pe partea de agentii de booking...cu toate :)

 

Investitii si cifra de afaceri

Pentru BestMusic Live dorim sa triplam cifra de afaceri iar pentru iabilet.ro sa o cvadruplam in 2018. Pe primele trei luni ne-am atins obiectivele ba chiar le-am depasit pentru ca ne-am extins pe piata externa si lucrurile merg foarte bine. Asa ca vom investi in continuare in tehnologie si in oameni. Avem o echipa de management dedicata, solida si fidela. Pentru ca, fara oameni, buni si fideli nu faci nimic.



Dosare editoriale

Sectiune



Related