Procesul de schimbare organizațională –> Provocări + Oportunități = Performanță

Procesul de schimbare organizațională –> Provocări + Oportunități = Performanță

BusinessMark a organizat evenimentul SHIFT. A change management conference, desfășurat la Hotel Radisson Blu în data de 08 iunie 2018. Conferința a surprins cele mai importante elemente din domeniul schimbării, raportate atât la nivel organizațional, cât și la nivel individual. Participanții evenimentului au avut oportunitatea de a afla noi modalități de implementare și de abordare a schimbării, aspecte prezentate de către speakeri în domeniu și invitați speciali.

Astfel, Ciprian Moga - Business Transformation Advisor, crează cadrul de deschidere al evenimentului și introduce noțiuni referitoare la schimbarea managementului prin inovație.

Primul speaker al evenimentului, Gabriel Pantelimon – Country General Manager, Xerox România discută despre importanța schimbării și semnalează un aspect de luat în considerare – “Durata de viață a unei companii din zilele noastre este în declin.” Acest lucru este cauzat de faptul că trăim într-o lume a vitezei, iar companiile au nevoie să fie la curent cu trendurile de pe piață, competiția fiind acerbă: dacă în anii ’90 o companie avea o speranță de viață aproximată la 90 de ani, în zilele noastre această durată a ajuns de 4,5 ori mai mică - fiind estimată la 20 de ani, iar acest lucru se întâmplă din cauza digitalizării, ce constituie atât un avantaj, cât și un dezavantaj, apreciază Gabriel Pantelimon.

Ce nu trebuie, totuși, să se schimbe în managementul unei companii sunt valorile, precum: corectitudinea, adevărul, cinstea, etica, respectul față de clienți și respectul față de angajați: “Acestea nu trebuie sa dispară, ci trebuie să fie epicentrul structurii organizaționale al unei companii.”

Gabriel Pantelimon prezintă apoi un exemplu concret din cadrul companiei Xerox România, ce ține de managementul schimbării: la data de 1 iulie 2009, Ursula Burns, Business Executive, devine prima femeie afro-americană care conduce o companie Blue Chip din Fortune 500 (S&P 100). La acea vreme, această schimbare a adus îmbunătățiri în ceea ce privește portofoliul de produse și servicii Xerox, dar și o nouă strategie de vânzări pentru companie.

Cel de-al doilea speaker, Zsuzsa Bereschi - Senior Project Manager, Horváth & Partners – deschide apoi discursul său cu o serie de întrebări referitoare la schimbare: “Câți dintre noi ne bucurăm în fața oricăror tipuri de schimbări obișnuite, minore din viața noastră? Dar în fața celor legate de schimbarea managementului din organizație?“ conducând, apoi, către un răspuns cu privire la raportarea individuală în fața schimbării.

Gradul de acceptare individuală în ceea ce privește schimbarea și adaptarea reprezintă modul în care compania va putea propaga noi strategii și tehnici de acaparare a pieței. Continuându-și intervenția cu o abordare pragmatică, Zsuzsa Bereschi prezintă audienței o serie de pași ce pot fi utilizați în cadrul procesului de schimbare.

Eugenia Vasiloae – WW Risk Analytics, Governance and Policy Consultant, HP INC. prezintă câteva temeri ce pot apărea odată cu schimbarea, temeri ce pot fi cauzate de dualitatea dintre dorința de confort și cea de schimbare în care, pe care adesea o simțim:

“Rezistența la schimbare aduce, în unele cazuri, ca primă reacție răspunsul <<nu se poate>>. Abia după această fază de negare apare, deseori, o abordare receptivă către schimbare”.

Eugenia Vasiloae subliniază faptul că obișnuința este primul obstacol întâlnit în rândul schimbării, numindu-l temeinic “down-hall-ul” schimbării. Acesta este obstacolul care, odată depășit cu succes, va face trimitere către un proces de schimbare mult mai fluid și natural. De asemenea, Eugenia Vasiloae punctează aspecte importante ce vizează managementul de top:

“Un management bun duce și la șanse de reușită mari. Management of change aduce de la sine ceea ce este necesar într-o lume a schimbării rapide”.

Atenția asupra modalității în care este produsă schimbarea atunci când aceasta prezintă potențiali factori pot afecta colaborarea cu clienții companiei:

“Atunci când este vorba despre end-users, este necesar să te asiguri că lucrurile care survin în urma schimbării vor fi în beneficiul end-userilor”.

Cornelia Barancea – Project Manager, IBM România, cel de-al patrulea speaker al evenimentului, prezintă necesitatea abordării unei atitudini flexibile în fața schimbării, în mod special atunci când ne raportăm la nevoile și dorințele clienților.

Reprezentanta IBM România ne explică apoi faptul că este esențial ca înainte de a parcurge pașii către schimbare să fie urmărite câteva elemente: modalitățile prin care compania s-a organizat la nivel de top management până la momentul respectiv, operațiunile aflate deja în desfășurare cu clienții companiei (pentru ca acestea să nu aibă de suferit în urma schimbării), precum și colaborarea eficientă cu departamentul financiar al companiei, pentru a putea gestiona resursele companiei într-un mod cât mai eficient.

Prima sesiune de prezentări este încheiată de către invitata specială a evenimentului , Alex Panayotou - Executive & Personal Mentor - International Motivational Speaker - Author - Ultra Runner - TEDx Speaker. Aceasta a deschis prezentarea sa într-un mod inedit și a punctat aspecte importante legate de schimbare la nivel de individ, în primul rând, dar și la nivel de grup. Aceasta explică faptul că evitarea schimbării nu este o soluție:

“Schimbarea se produce fie că dorim noi sau nu, dar ceea ce este important este să învățăm ceea ce aceasta are de oferit, iar cu o abordare potrivită vom vedea că, de fapt, această schimbare aduce întotdeauna numai aspecte pozitive”.

Filosofia sa de bază este strâns legată de personal excellence. În viziunea sa, “acesta nu este un aspect cu care ne naștem, ci este acel determinant care se capătă în timp și are la bază o decizie pe care fiecare individ trebuie să și-o asume.” Ulterior, aceasta vorbește despre importanța trăirii momentului prezent la capacitate maximă, fiind foarte importantă pentru schimbare.

În viziunea sa, visurile sunt, totodată, importante, deoarece acestea reprezintă, de fapt, obiectivele noastre profesionale și personale. Cum se pot îndeplini? Raportându-ne la temeri, indiferent de cultura din care provenim, “fricile sunt internaționale. Frica cea mai importantă ce trebuie depășită în procesul de schimbare este frica de eșec. Atitudinea pe care trebuie s-o abordăm în această situație este de conștientizare a faptului că nu suntem singurii care se înfruntă cu acest tip de frică și, totodată, că noi suntem responsabili de a o depăși, nu altcineva. Cum putem depăși această frică? Prin căutarea celor mai puternice motivații ale noastre, prin eliminarea scuzelor, deoarece lucrurile devin dificile în procesul de schimbare”, iar secretul irlandezei Alex Panayotou este simplu:

nu te lași înfrânt, te înconjori de cât mai mulți oameni pozitivi și, repet: nu te lași înfrânt. De asemenea, echipa este foarte importantă. Ajută-ți oamenii din echipă și ei te vor ajuta pe tine”.

Cea de a II-a sesiune ebutează cu intervenția lui Ghaleb El Masri - Chief Transformation Officer, reprezentant NN ROMÂNIA. Acesta ridică, asemeni antevorbitoarelor sale, întrebări orientate către zona reflectivă, precum: “De ce este atât de greu să ne schimbăm? De unde să începem?” și afirmă că orice metodă poate sprijini procesul de schimbare atât timp cât este implementată în mod sistematic, astfel încât să poată avea loc o sedimentare a practicilor exersate. În viziunea sa, punctele cheie pentru obținerea unui management eficient sunt:

“true commitment – trebuie să crezi cu adevărat și să te întrebi dacă ești cu adevărat dedicat procesului care va aduce schimbarea; consistency – trebuie să depui efort conștient în fiecare zi ca să poți atinge aspectele avantajoase ale schimbării; orientarea în mediul în care te afli – evaluarea spațiului în care lucrăm pentru a determina factorii de care avem nevoie pentru a ajunge la performanțele dorite”.

Ștefan Buciuc– CEO, GOOD BEE (ERSTE GROUP) & Președinte, LET’S DO IT, ROMANIA! ne transmite o viziune legată de procesul schimbării, dezvăluită prin intermediul unei întrebări esențiale:

„Are you a Doer?”, făcând astfel referire la necesitatea transpunerii planurilor în acțiuni, pentru a putea vedea rezultatul brut al dorințelor noastre, fie că este vorba de organizație sau că este vorba de individ. Acesta mai susține și că schimbarea este o constantă, “de aceea strategiile în 2018 se fac pe o durată de 3 luni sau 4-6 luni. În fiecare moment poate apărea un <<disruptor>>, trebuie să fii atent mereu la ce se intamplă în piață, să ai urechile deschise, mai ales la nivel competițional“.

Pablo Ferreiros Bennett - PhD in Marketing, Sales & Marketing Expert, International Speaker & Advisor; Senior trainer & consultant, Sfera Business este cel de-al doilea invitat special al evenimentului și ne vorbește despre schimbare din perspectiva transformării digitale: “Digital transformation – se referă la importanța de a ține pasul cu schimbările la nivel digital, altfel business-ul o să moară treptat, dar sigur”. În viziunea sa, liderii trebuie să-și analizeze modul în care se raportează la ceea ce a fost și ceea ce este acum pentru a parcurge pașii în vederea obținerii performanței în schimbare. Acesta ne atrage atenția, însă, că anterior demarării procesului de schimbare, trebuie făcută o analiză atentă - doar unele lucruri ar trebui schimbate, altele fiind mai bine să rămână intacte.

Pablo Ferreiros Bennett explică, de asemenea, că noile transformări atrag de la sine necesitatea unui nou set de competențe necesare pentru a putea obține o tranziție ușoară. Astfel, acesta aduce în discuție tema diferențelor majore dintre generații, “lost generation” fiind una dintre temele cu mare impact în cadrul evenimentului.

Irina Șerșun–Gurtler – Coordinator Management Consulting Practice, NOERR FINANCE & TAX a discutat despre opt etape prezente în ciclul schimbării, după cum urmează: “(1) the sense of urgency – etapă de analiză a pieței și analiză a competiției, (2) establishing a clear vision - viziunea schimbării – intervine atunci când dezvoltăm strategiile ce vor duce la îndeplinirea shift-ului, (3) assist in overcoming obstacles – momentul în care riscul este asumat, (4) support and mentain progress – momentul decisiv în sprijinirea progreselor obținute până la momentul respectiv, (5) create coalition – etapă importantă în procesul schimbării, se referă la implementarea schimbărilor și a proiectelor, (6) share vision – discutarea progreselor obținute în cadrul echipelor, (7) secure short-termgains – momentul în care progresele obținute sunt valorificate și recompensate, (8) establish – etapă în care atenția este acordată exclusiv clienților și a productivității obținute pentru a identifica ulterior noi modalități de îmbunătățire a eficienței companiei." Ulterior, IRINA ȘERȘUN–GŰRTLER introduce în discuția sa key-points-uri precum: secure short-term gains, organizational mindset, traditional companies vs. high performance companies.

În încheierea evenimentului, Diana Grigoraș - Change & Learning Lead Business Partner, NTT DATA aduce în discursul său teme legate de temerile produse în fața dorinței de schimbare:

“Oamenilor le este teamă că pierd acea stare de confort, deoarece perspectiva de viitor este incertă, nepalpabilă. Ce se ascunde în spatele fricii? Cunoașterea, varietatea, dezvoltarea, se regăsesc ca aspecte pozitive însă, totodată, acestea dezvăluie și temeri în fața eșecului și a incertitudinii viitorului. (…) Este important să avem un mindset pozitiv de înlăturare a pârghiilor survenite din temeri, iar la nivel de organizație trebuie lucrat la nivel de grup pe acest aspect, deoarece aceste elemente sunt esențiale în procesul de schimbare al mangementului”.

Evenimentul SHIFT. A change management conference a fost realizat alături de partenerii săi: Fujitsu, Finlandia, Noerr, Horváth & Partners Management Consultants, Rent for Comfort.

Radio-ul oficial: Europa FM.

Evenimentul a fost realizat cu susținerea BRCC - British Romanian Chamber of Comerce, iar traducerea acestuia a fost oferită de Biroul de Traduceri Champollion.

Parteneri media: AGERPRES, NewMoney, Curierul Național, MoneyBuzz, IQads, SMARK, Sales Magazine, Men’s Health Romania, Femeia.ro, Marie Claire, Auto Motor si Sport, Ctrl-D, Market Watch, FEMEI ÎN AFACERI, EFdeN, Avocatura, PRwave, Energynomics.ro, Transilvania Business, Ziare.com, Branding Magazine – Revista antreprenoriatului inteligent si a industriilor creative, Business24, Debizz, PortalHR, Jurnalul de Afaceri, Manager Express, Financial Market, AngajatorulMeu.ro, Portal Management, Global Manager, Bucuresteni.ro, Roportal, Gazetadeștiri, Chalbert, Vox Capital, FinZoom, Revista Valoarea, SpatiulConstruit.ro, Financiarul.ro, Centruldepresa.ro, MediaRabbit, Administratie.ro. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related