Sunt multe coffee shop-uri in Bucuresti, dar unul singur vinde cafea in pahare personalizate cu desene si mesaje haioase. Aceasta este Cappuccino Story, un brand a carui poveste a inceput in 2015, cu prima cafenea deschisa de Catalin Jianu si Catalin Stoica. Investitia a fost doar de zece mii de euro, iar profitul a venit din prima. Nu au venit niciodata cu bani de acasa ca sa sustina afacerea, poate si pentru ca, pe langa o cafea foarte buna, business-ul s-a pozitionat ca un loc cool de socializare.
Odata cu deschiderea celui de-al doilea shop, li s-a alaturat Cristian Voicu, proclamat aripa mai tanara a brandului. Despre paharele care au cucerit clientii si internetul, aflam ca au aparut intamplator. Si au facut magie.
“Am mazgalit in joaca un pahar si l-am postat pe Facebook. Au urmat reactii fata de ce era desenat pe pahar, cereri, si asa a venit ideea de a desena paharele. Apoi in timp, deoarece trebuia sa scot mai mult de o suta de pahare pe zi, am trecut la texte. Unele inspirationale, unele haioase, unele pur si simplu tampite. Dar asa am ajuns cunoscuti”
Catalin Jianu ne spune povestea brandului Cappuccino Story, cum a aparut si cum a crescut alaturi de comunitatea de pe Facebook. Unde cateva mii de oameni asteapta zilnic mesajele motivationalo-amuzante. De pilda acesta „Traieste fiecare zi ca si cum te-ai casatori maine”.
Ideea de a deschide Cappuccino Story
Ideea de a deschide un business de acest fel a plecat de la Catalin Jianu (adica eu :)). Lucram in Horeca de aproape 20 de ani, in ultimii 10 ca manager al unui restaurant destul de cunoscut la vremea respectiva. Intr-o zi m-am trezit fara motivare in legatura cu ceea ce faceam. Plecand de la emotional pana la material. Ideea a venit vazand un reportaj despre o afacere de genul asta, coffee to go. Doar ca ei spuneau atunci ca vand o suta de cafele pe zi si simt ca se imbogatesc. Si mie imi dadea cu virgula. Asta a fost prima provocare. Asa am decis ca vreau sa fac asta.
Cunosteam un singur om care sa stie sa faca bine cafea. Fostul meu coleg, Catalin Stoica. Acum actual coleg si asociat. Catalin Stoica avea si el in spate vreo 16 ani de Horeca, lucrand ca barman, o buna vreme impreuna cu mine. El a fost si este barista din povestea asta. Eu am fost mazgalitorul de pahare si omul cu cate o idee din cand in cand.
Asadar am pornit asa: joi seara am vazut reportajul, vineri l-am sunat pe Cata, sambata ne-am intalnit, luni ne dadeam demisiile si intr-o luna deschideam usile primului Cappuccino Story.
Suntem un coffee to go, un pic si “to stay”. Oferim inainte de toate socializare, conexiuni. Asta face diferenta. Asta si paharele cu mesaje. Si facem si cafea misto.
Pana cum nu am accesat fonduri sau imprumuturi. Am deschis primul Cappuccino cu banii pe care ii aveam amandoi stransi sau orin casa. Eu mi-am vandut motocicleta si ne-au mai ajutat cativa prieteni cu bani si cu amenajarea.
Am facut totul pe low cost si nu cred ca am depasit 10.000 euro. Insa am facut tot cu mainile noastre. Costurile mari au fost pentru deschiderea societatii, pentru chirie in avans, amenajare si cateva utilaje. Pe cele importante le avem in gestiune de la furnizorul de cafea.
Aparitia paharelor cu mesaje motivationalo-amuzante in poveste
Au aparut intamplator. Am mazgalit in joaca un pahar si l-am postat pe Facebook. Au urmat reactii fata de ce era desenat pe pahar, cereri si asa a venit ideea de a desena paharele. Apoi in timp, deoarece trebuia sa scot mai mult de o suta de pahare pe zi, am trecut la texte. Unele inspirationale, unele haioase, unele pur si simplu tampite. Dar asa am ajuns cunoscuti.
Apoi, dupa ce am reusit sa consilidam afacerea, a urmat o perioada de stat in zona de confort. Din care a trebuit sa iesim la un moment dat, motivati de dorinta de fi bogati. Nu suntem. Dar asa am deschis al doilea Cappuccino si asa l-am adus in gasca pe Cristian Voicu si el tot un fost coleg cu noi. Aripa tanara. Omul asta pur si simplu nu se poate opri din a zambi si a fi misto. Fara pastile.
Cam asta este povestea noastra pana acum. A fost primul proiect incercat de noi si a mers destul de bine. E o afacere mica dar sigura.
Angajati la propriul business
Daca ar fi sa vorbim despre abilitatile noastre si cum am reusit sa consolidam business-ul, ne-a ajutat foarte mult faptul ca pana acum am reusit sa fim noi si proprii angajati si sa acoperim posturile unui astfel de business mic. Si totodata sa scadem costurile. Practic ne-am creat propriul job.
Dar trebuie sa fim si antreprenori. Sa fim mereu in dinamica. Sa avem mereu antenele deschise si (de ce nu?) sa mai tragem cu ochiul si la ce fac altii mai bine dar totusi sa adaptam la personalitatile noastre. Pentru ca noi tinem mortis sa ne placa ceea ce facem. Intre timp, fiecare dintre noi ne-am perfectionat. In a face cafea, in a comunica mai bine cu ai nostri si in a mazgali mai bine paharele.
Inceputurile
Ce nu stiam la inceput este ca matematica pe hartie nu o sa dea niciodata cu cea reala. Nici macar pe aproape. Stiam ca vom avea mult de muncit si eram pregatiti pentru asta. Cumva a fost greu la inceput. Am “sadit” fiecare client in parte. Cu greu pleaca cineva dintre ai nostri. Pentru ca sunt inradacinati. Asta am invatat din primele interactiuni. Dar a fost usor, pentru ca la noi e natural sa ne comportam asa cu ei. Ei ne iubesc chiar si cand suntem morocanosi.
Un lucru foarte important este ca odata ce am deschis, nu am mai venit niciodata “cu bani de acasa”. A fost mereu profit, mai mult sau mai putin.
Ce ati invatat pe parcurs
Antreprenoriatul ne-a invatat ca mai simplu e mai sigur. Ca totul de construieste incet si din caramizi. Nu repede si din paie. Toate vin la timpul lor si nu cred ca am face ceva diferit daca am porni de la inceput.
Clientii vostri
Clientii nostri cauta acel loc unde cam toata lumea iti stie numele. Si barista stie ce cafea bei fara sa te mai intrebe. Desenatorul mai uita. :)
Clientii nostri sunt frumos de normali. Nu promovam hipstereala. Suntem cu totii proletari care se intalnesc dimineata la cafea si schimbam cateva vorbe inainte de job. Si cateodata si in weekend. Ai nostri nu vin la Cappuccino pentru ca este in trend sau ca vor gasi vreo specialitate de cafea care sa le faca ziua cool. Ai nostri vin la noi pentru ca suntem o comunitate. Si una misto.
In plus, ne straduim sa tinem cont de parerea alor nostri (clienti). Niciodata nu am facut vreo schimbare fara sa cerem si opinia lor inainte. Ma refer la preparate, la cafea, la brandul de cafea. Cred ca la Cappuccino cel mai important lucru este comunicarea. Asta face diferenta.
Iar noi niciodata nu vom alege un blend sau sortiment de cafea doar pentru ca este mai ieftin. Intai de toate trebuie sa avem o cafea buna. “Nu vom precupeti niciun efort in sensul asta” :)
Cum a fost anul 2020
Anul 2020 a fost mai greu. Ne-a resetat un pic. Ne-a oprit din a pune in aplicare planurile pe care le aveam. A treia locatie, francizare, casa la tara etc. Acum ne straduim sa pastram ceea ce am consolidat deja si nu luam in calcul extinderea pana nu vom trece peste perioada asta incerta.
Din pandemie
Inainte de pandemie eram intr-o zona de confort. Incasarile erau bune si liniare. Si pentru viitor, eram la un pas de a deschide a treia locatie. Nu cadeam de acord intre noi si asta ne-a facut sa amanam un pic. Apoi a venit lockdown-ul. Si nimic nu a mai putut fi calculat. Totul a devenit imprevizibil. De la o saptamana la alta.
Cele mai mari provocari
Initial am tinut inchis cam o luna. Totul s-a oprit. Mai putin anumite cheltuieli. Am convenit cu proprietarii spatiilor sa platim jumatate din chirii si datoria sa ramana de esalonat. De reduceri nu am beneficiat. Am platit trei luni la jumatate. Din care o luna nu am avut activitate si in urmatoarele am revenit treptat la un procent apropiat de vanzarile dinainte de pandemie. Insa cu datorii de platit.
Masurile de criza
Produse noi au fost doar cele “de vara” si chiar ne-a ajutat asta. Am consolidat online-ul si am decis sa nu alegem varianta de a colabora cu un livrator, pentru ca procentul cerut de ei este mare. Am supravietuit tot datorita alor nostri. Clienti care au inteles perioada grea si au ramas fideli. Au fost caramizile de care pomeneam mai sus.
Comunicarea in aceasta perioada
Prezenta noastra online a ramas aceeasi. Am postat aceleasi lucruri traznite. Am creat in plus un grup pe Facebook. Si ne-au ajutat multi prieteni cu distribuirea postarilor noastre. Si deja numarul falăuărșilor s-a dublat.
Optimismul, cum il mentineti
Stiu ca a fost o perioada grea. Mai ales pentru Horeca. Si cel mai mult au suferit cei mici, ca noi. Afacerile familiale, personale, marunte si cu povesti frumoase. A fost si este greu. Si poate multi si-au pierdut optimismul. Dar e momentul sa ne uitam in noi si sa gasim resursele necesare pentru a continua. “ Ce stiu sa fac? Ok, nu mai pot face asta. Ce altceva stiu sa fac si (foarte important) cum as putea face bani din asta?” Trebuie sa ne adaptam ca sa putem supravietui. Oamenii au facut asta mereu.
Strategia post- pandemie
Dupa pandemie ne vom canaliza pe fracizare. Credem ca va fi momentul sa facem asta. Insa va trebui sa gasim aceeasi formula de acum. Conceptul. Cafea buna, pahare haioase si socializare.
Pe final de an
Mi-as dori sa incheiem anul sanatosi si cat se poate de neatinsi. Atat fizic cat si psihic. In rest, pahare cu glume. Nebune. Acide. Oamenii au nevoie de umor pentru a merge mai departe.



























