Pretul masinilor nu conduce la cumparator

o analiza de Catalina Onu, Redactor, Smark

Da. Subiectul criza a devenit omniprezent, enervant si prezinta din ce in ce mai putin interes. Dar este inca la moda. Si cu toate astea tot mai multi dintre noi incercam sa il evitam de fiecare data cand e cu putinta. Daca este insa sa ne referim la piata auto din Romania, si nu doar la cea de aici, inevitabil ajungem sa facem referire la situatia economica actuala la nivel mondial, caci producatorii de autoturisme se numara printre marii pierzatori. Unii sunt in pragul falimentului si au cerut ajutor din partea guvernelor, o parte si-au interupt productia, iar altii inca sunt in cautarea unor solutii. Sa fie schimbarea strategiei de stabilire a preturilor una dintre solutiile salvatoare?

Raspunsul vine de la Madalina Gheorghita, PR&Communication Mercedes-Benz Romania, care ne-a declarat ca “situatia actuala a economiei nu presupune neaparat o schimbare a strategiei de stabilire a preturilor autovehiculelor. Orice astfel de actiune, daca este implementata intr-un moment economic mai putin favorabil, poate afecta pozitia companiei pe piata, chiar si temporar”. Cu atat mai mult cu cat aceasta nu prezinta suficienta flexibilitate in conditiile in care este determinate de o multitudine de factori care nu pot fi nici ignorati si nici trecuti prea usor cu vederea. “Politica de preturi este mai putin flexibila si este determinate global de costuri de productie, pozitionarea marcii si de raportarea la pietele din regiune, dar si la concurenta”, dupa cum declara Alexandru Seremet, Corporate Communication BMW Group Romania.

Totodata acestia adauga ca cele mai semnificative modificarile nu se refera la ieftiniri sau scumpiri, ci la schimbari de gama, iar cele mai elocvente exemple sunt introducerea unor motorizari noi mai mici si mai accesibile, care ofera sumplimentar avantajul unor taxe si impozite mai mici. Daca este sa ne referim la politica BMW, trebuie spus ca aceasta presupune doua actualizari de preturi. Prima marcheaza inceputul anului de productie, iar a doua dupa sase luni. Acestea se refera in special la modificari in programul de productie prin introducerea unor noi echipamente, motorizari sau update-uri tehnologice.

Asa se face ca majoritatea producatorilor nu au luat in calcul acesta masura. Dar asta nu inseamna ca in acesta perioada nu am asistat la modificari ale preturilor de comercializare ale autoturismelor. Din contra, promotiile s-au tinut lant, iar ofertele s-au dovedit tot mai tentante. “Promotiile dau posibilitatea de a oferi reduceri mult mai semnificative, insa pe un termen scurt de timp si cu efect imediat asupra pietei. Acestea pot include si pachete de echipamente optionale la preturi avantajoase pentru client, la conditii speciale de finantare sau after-sales”, completeaza Alexandru Seremet.

De la inceputul acestui an marca Porsche a venit cu o oferta speciala denumita “Pachet Service Porsche” care include doua revizii gratuite in primii doi ani, in limita a a 30 de mii de kilometrii, pentru orice model nou. Acestea constau intr-un schimb de ulei pentru motor, dar si in inlocuirea filtrelor de ulei, aer, polen si combustibil. Si producatorul Renault a venit cu o serie de astfel de masuri inca din 2008. Acestea constau in extinderea intervalelor de intretinere, dar si extensii de garantie, precum si o serie de solutii de finantare, cum ar fi 0% dobanda la leasing pentru o serie dintre modelele gamei, combinate cu discounturi. Pentru autovehiculele Chrysler, Jeep si Dodge livrate pana la data de 31 martie Mercedes-Benz Romania plateste diferenta dintre noua taxa de poluare si cea anterioara, iar pentru autovehiculele comerciale usoare aflate pe stoc si livrate pana la aceeasi data compania sustine integral taxa de poluare.

Acestea sunt insa numai cateva exemple. Chiar de la sfarsitul anului trecut majoritatea producatorilor de masini au venit cu nenumarate oferte tentante in incercarea de a-si spori vanzarile intr-o perioada in care majoritatea oamenilor au renuntat la investitii semnificative. Acestea au fost influentate si de sistemul bancar, care au restrans accesul la credite, prin impunerea unor conditii tot mai dificile de creditare. “Aceste masuri vin ca raspuns firesc la dinamica industriei in care Mercedes-Benz isi desfasoara activitatea, dar si la cerintele concrete ale clientilor in contextual economic actual si cel preconizat pentru perioada urmatoare”, afirma Madalina Gheorghita.

In perioada septembrie-decembrie 2008 a existat o scadere de aproape 20 de procente a vanzarilor la autovehicule, la nivel la mondial, (conform unui sondaj Gallup de la inceputul acestui an), mai ales din cauza faptului ca, majoritatea consumatorilor se tem sa faca credite pentru a-si achizitiona un autoturism. Pe de alta parte, producatorii de masini trebuie sa faca fata, la randul lor, cresterilor semnificative de preturi la otel (pretul a crescut, in 2008, cu peste 25% fata de 2007), care, singur, determina mai mult de 50% din costurile de productie pentru industria auto, in timp ce aluminiul si plasticul determina alte 20%.

Toti acesti factori fac ca stabilirea strategiei de preturi in industria automobilelor sa fie cu atat mai incitanta intr-un mediu economic instabil si in cadere libera. Daca producatorii nu pot fi siguri ca pot obtine maximul din preturile pe care le stabilesc, intr-o perioada de scadere a vanzarilor, cum pot sa ia o decizie in aceasta privinta, cand consumatorii nu pot lua nici o decizie de cumparare? Cum isi pot proteja limitele care le permit sa functioneze, fara sa-si piarda consumatorii? Ce posibilitati le raman sa-si pastreze credibilitatea si imaginea pozitiva in fata consumatorilor in contextul actual?

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Sectiune



Related