[Tinerii si manierele financiare] Starcom: Mostenirea financiara primita de catre generatia Millennials din Romania este una destul de condensata in jurul institutiilor financiare acreditate de catre stat

[Tinerii si manierele financiare] Starcom: Mostenirea financiara primita de catre generatia Millennials din Romania este una destul de condensata in jurul institutiilor financiare acreditate de catre stat

Despre tinerii din Romania si modul in care acestia aleg sa-si consume resursele financiare - nu din prisma achizitiei, ci din prisma contextului achizitiei (offline, online, mobile) am discutat in ultima perioada cu mai multi specialisti in marketing de pe piata bancara din Romania. Am aflat ca, desi tinerii romani manifesta intr-adevar nevoia unor inovatii la nivel de produse si servicii bancare, exista inca niste retineri privind adoptarea inovatiilor in acest sens si, astfel, trecerea "completa" in zona tranzactionarii digitale e ingreunata.

O explicatie pentru acest fapt e inaintata in randurile urmatoare de catre Starcom MediaVest Group, autorii studiului The Future of Money, pe baza observatiilor cuprinse in cercetarea care a pus fata in fata trendurile globale si cele locale, relevand astfel particularitatile de comportament ale milennialilor romani.

 

Tendintele mentionate de marketeri in articolele anterioare, precum si rezultatele studiului Future of Money, ne-au inspirat pentru realizarea unei abordari comparative a consumatorilor (in functie de varsta si etapa din viata care-i defineste). Pentru a identifica motivatiile unor comportamente sau ale unor schimbari comportamentale de substanta, Starcom MediaVest aplica in analizele de comportament abordarea comparativa a mai multor grupuri de persoane, aflate in diverse etape din viata.

Segmentele de target definite astfel nu doar “functioneaza” in contexte diferite, ci asimileaza intr-o maniera complet diferita produsele bancare existente pe piata si ne indica, astfel, o serie de schimbari comportamentale marcante.

Exista insa mai multi factori care genereaza aceste diferente: puterea de cumparare definita de valoarea totala a veniturilor din gospodarie versus numarul de persoane din gospodarie; nevoile diverse ale membrilor familiei care convietuiesc in aceeasi gospodarie sau care impart acelasi venit; obiceiurile de consum dobandite de-a lungul vietii.

Studiul Future of Money investigheaza trendurile de tranzactionare care impacteaza generatia cu varste intre 19-34 ani. Denumit si grupul Millennials, este grupul de consumatori cu cea mai mare putere de cumparare – majoritatea avand veniturile cele mai mari pe cap de locuitor al gospodariei.

Membrii acestei generatii sunt primii care au reactionat la sistemele noi de plata de pe telefonul mobil, la valutele virtuale si comertul social, privind intr-un mod nou rolul tranzactiilor in viata de zi cu zi.

Luand ca benchmark acest grup (Millennials), am analizat comparativ si comportamentul de consum al generatiilor anterioare – si “omologii” acestora din punctul de vedere al produselor/actiunilor bancare.

Am observat, astfel, cauzele ce au determinat patrunderea noilor moduri de tranzactionare in randul tinerilor si potentialul lor de extindere in afara acestui grup.

Schema de mai jos este utila si constituie un cadru de referinta explicit:

Practic, definitia tranzactiilor a ramas aceeasi de la o generatie la alta: modul in care oamenii cheltuiesc, economisesc, investesc sau castiga in schimbul a ceva considerat valoros – bani, bunuri, servicii etc.

Incarcatura cea mai puternica este in zona de “EARN”.

Prin urmare, schimbarea majora se regaseste in perceptia castigului. Acesta este deopotriva si scopul pragmatic si motivatia emotionala. EARN-ul vine atat din zona de eficientizare a timpului, de simplificare a lucrurilor, dar si din zona de “reward”. Iar reward-ul il traducem prin servicii, acumularea unor bani odata cu fiecare tranzactie sau realizarea unor “fapte bune” cu impact social.

In acest ultim caz, putem vorbi despre actiuni de crowdfunding sau de o “moneda de schimb” constand in “actiuni de CSR”. A se vedea ca exemplu comisionul directionat automat catre un ONG odata cu fiecare tranzactie – practicat de o serie de banci; platforme de crowdfunding, in slujba unor cauze nobile (Bursa Binelui - BCR, Curaj Romania - Piraeus Bank).

Perceptia castigului a capatat pe langa valentele pur financiare din trecut, un puternic human touch. In acest fel, este sustinuta in comunicare o abordare “human experience”, ce devine “reteta castigatoare”

Mostenirea financiara primita de catre generatia Millennials din Romania este una destul de condensata in jurul institutiilor financiare acreditate de catre stat: majoritatea au deprins comportamentul financiar al parintilor lor, adeseori limitat la CAR, folosirea carnetelor de CEC si folosirea cu precautie a creditelor si depozitelor (care erau atent monitorizate si trebuiau justificate).

Aceste lucruri fundamenteaza si una dintre principalele bariere in adoptarea in masa a noilor modalitati de tranzactionare: neincrederea.

In mod sigur, odata cu inlaturarea acestei bariere, va urma o crestere a competitivitatii in sfera serviciilor financiar-bancare. Categoria se va extinde la opertori de telefonie mobila, retailers, start-ups. Pentru a potenta aceasta situatie in folosul lor, bancile se pot folosi de imaginea lor actuala de experti in domeniul financiar, imbratisand trendurile generate de consumatori si educand cu privire la noile comportamente de tranzactionare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Sectiune



Related