Romania – printre singurele trei tari UE care nu au implementat un program national de screening pentru cancerul de san

Romania – printre singurele trei tari UE care nu au implementat un program national de screening pentru cancerul de san

Accesul romancelor la programe de screening si la tratament pentru cancer este limitat comparativ cu alte tari europene

Coalitia pentru Sanatatea Femeii trage un semnal de alarma asupra faptului ca Romania este una dintre cele trei tari din UE care inca nu au implementat un program national de screening pentru cancerul de san, in conditiile in care procentul mortalitatii cauzate de aceasta boala in tara noastra este de 36%, mai mare decat media europeana (29%)*.

Cu exceptia Romaniei, Greciei si Slovaciei, toate tarile membre ale Uniunii Europene au functionale programe nationale de screening pentru cancerul de san, unele dintre ele in derulare inca din anii `70.

Mai mult decat atat, medicamentele noi destinate tratarii cancerului nu se regasesc pe lista medicamentelor compensate in tara noastra, desi sunt disponibile in regim compensat pentru pacientele din majoritatea tarilor europene, inclusiv pentru cele din regiune, precum Bulgaria sau Grecia.

Potrivit concluziilor unui studiu InoMed realizat in acest an, dintre cele 62 de medicamente noi pentru cancer aprobate in ultimii 8 ani in UE, doar 7 medicamente se regasesc in acest moment pe lista medicamentelor compensate din Romania. Niciunul dintre aceste 7 medicamente nu este destinat tratamentului cancerelor de san, de col uterin sau ovarian.

De asemenea, timpul mediu de asteptare pentru tratamentul acestei afectiuni (cancer de san) este de doua ori mai mare in Romania fata de media Uniunii Europene.

 

"Lipsa accesului la investigatii medicale si tratamente face ca Romania sa se situeze pe primul loc in in Uniunea Europeana in ceea ce priveste mortalitatea cauzata de cancer si, din pacate, pe ultimul loc in ceea ce priveste accesul la acele controale medicale de care poate depinde viata pacientelor. Este trist sa constatam ca Romania este printre singurele trei tari membre ale Uniunii Europene care nu au implementat un program national de screening pentru cancerul de san. Femeile din Romania merita o sansa la viata", a declarat Mihaela Geoana (presedintele Fundatiei Renasterea).

 

"Statul roman trebuie sa aiba grija ca cetatenii romani sa aiba dreptul la aceleasi tratamente ca si cetatenii din Uniunea Europeana. Este ingrijorator faptul ca lista medicamentelor compensate se actualizeaza doar cand exista situatii mediatizate in presa. Actualizarea acestei liste poate si ar trebui sa aiba loc ori de cate ori un medicament nou este aprobat la nivelul Uniunii Europene", potrivit dr. Marius Geanta, presedinte Centrul pentru Inovatie in Medicina (InoMed).

 

Initiata de Fundatia Renasterea si gandita ca un parteneriat strategic intre ONG-uri, companii, medici, asociatii ale pacientilor precum si institutii publice, Coalitia pentru Sanatatea Femeii are ca obiective reafirmarea prioritatii preventiei si diagnosticarii precoce a cancerelor de san, de col uterin si ovarian prin implementarea unui program national de screening pentru cancerul de san, promovarea programului national de screening pentru cancerul de col uterin si cresterea gradului de informare asupra necesitatii controalelor periodice in cazul cancerului ovarian.

Alaturi de Fundatia Renasterea, membrii Coalitiei pentru Sanatatea Femeii sunt: Federatia Asociatiilor Bolnavilor de Cancer, Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania, Alianta Pacientilor Cronici din Romania, Institutul pentru Educatie si Dezvoltare in Sanatate, Societatea Romana de Chirurgie a Sanului si Oncologie, Societatea Romana de Medicina Sportiva si Societatea Nationala de Medicina Familiei. Coalitia pentru Sanatatea Femeii se bucura de sprijinul Comisiei de Sanatate si Familie a Camerei Deputatilor, Ministerului Sanatatii si al Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice. Parteneri ai acestei initiative sunt: Centrul pentru Inovatie in Medicina, Politici de Sanatate (parteneri strategici), Roche Romania, Carrefour Romania, KOL Medical Media, Revista Hipocrate si Scoala Pacientilor.

*Globocan 2012

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related