Neuromarketingul reduce riscurile pentru branduri

Neuromarketingul reduce riscurile pentru branduri

Neuroștiința consumatorilor, cel mai recent termen utilizat pentru definirea neuromarketingului,  este un instrument puternic care furnizează informații importante despre procesele inconștiente legate de comportamentul consumatorilor și luarea deciziilor. Neuromarketingul le permite marketerilor să măsoare emoțiile oamenilor în timp ce interacționează cu un produs sau un brand. De asemenea, oferă informații despre credibilitatea brandului, precum și despre părerea consumatorilor despre competitori. Anil V. Pillai, coach certificat in Neuroscience Performance, vine la București pentru a susține această teorie în cadrul unui masterclass de Neuromarketing alături de Ana Iorga, fondatoarea Buyer Brain și co-editor al cărții “Ethics in Neuromarketing”.

Bazele neuromarketingului se află în afirmația lui Al Ries și Jack Trout care au demonstrat importanța creierului/ minții în prezicerea succesului unui produs. ”Poziționarea nu este ceea ce îi faci unui produs. Poziționarea este ceea ce faci cu mintea”, spuneau ei în 1981 în cartea Positioning: The Battle for your Mind. Dacă într-adevăr creierul este spațiul care trebuie cucerit, atunci neuromarketingul luminează acest teren.

Neuromarketingul ajută companiile să economisească timp și bani prin reducerea riscurilor în numeroase aspecte. Acest lucru este posibil prin identificarea resorturilor emoționale și inconștiente care determină comportamentul consumatorului să realizeze achiziționarea unui anumit produs, brand sau serviciu. Conform cercetărilor comportamentul oamenilor se bazează pe acțiuni automate și evaluări realizate prin procese ce au loc la nivel sub conștient.  Aceste procese nu pot fi detectate prin metodele de cercetare tradiționale care se bazează pe declarațiile oamenilor. Neuromarketingul aduce un plus de valoare companiilor și brandurilor prin posibilitatea de a detecta reacțiile subtile și a le interpreta în contextul marketingului.

Companiile pot utiliza neuroștiința consumatorilor pentru o gamă variată de activități de marketing la strategii și implementarea campaniilor. Iată care sunt domeniile cele mai utilizare.

 

Dezvoltarea produselor noi

În dezvoltarea unui produs nou, cercetările în neuromarketing pot fi utilizate pentru strategie, pentru a testa reacțiile consumatorilor la numele produsului și la caracteristici precum miros, textură, aromă, culoare sau pentru a testa diferite identități vizuale și ambalaje. În ceea ce privește lansarea unui produs, marketerii pot testa poziționarea, atributele și pot compara performanțele acelui produs cu cele ale competitorilor direcți.

 

Intrarea pe noi piețe

Unul dintre domeniile în care neuromarketingul oferă informații importante este marketingul internațional. Intrarea pe o piață străină este unul dintre cele mai mari riscuri pentru o companie. Deoarece chiar și în grupuri demografice similare, percepțiile, nevoile, atitudinile și comportamentele oamenilor sunt diferite pentru fiecare țară. De multe ori un produs foarte popular într-o anumită țară poate fi considerat ofensator într-o altă cultură. Neuromarketingul, utilizat corespunzător îi ajută pe marketerii internaționali să anticipeze problemele culturale prin evidențierea diferențelor în percepția consumatorilor care altfel nu ar putea fi identificate. Înainte de intrarea pe o piață nouă putem măsura percepția consumatorilor despre toate elementele ce țin de marketing de la înțelegerea poziționării corecte, alegerea elementelor vizuale, la identificarea subtilităților stilistice de limbaj care trebuie evitate sau utilizate în comunicare.

 

Ajutarea eforturilor de marketing curente

Dacă produsul este deja pe piață de o perioadă de timp mai lungă și consumatorii sunt familiarizați cu acesta, cu ajutorul neuromarketingului se poate testa atitudinea lor față de brand și produs. Pot fi testate cerințele, atributele, reclamațiile pentru a observa dacă sunt credibile, dacă aparțin într-adevăr acelui brand sau provin de la competiție. De asemenea, favorizează descoperirea unor atribute corelate cu acea categorie, dar care nu se regăsesc încă la niciun brand în mod particular. În acest fel compania poate fi prima care le utilizează.

 

Prezicerea comportamentului în magazin

Este o diferență foarte mare între felul în care studiile tradiționale din marketing prezic felul în care se vor desfășura vânzările și comportamentul real al cumpărătorilor din magazine. Una dintre problemele cu care se confruntă marketerii este aceea că oamenii nu acționează așa cum au declarat în chestionare sau focus grupuri. Neuroștiința comportamentală rezolvă aceste probleme prin cercetarea comportamentului oamenilor într-un mediu natural în timp ce cumpără. În prezent este utilizată în acest sens realitatea virtuală, aceasta fiind cel mai bun mediu pentru a realiza studii deoarece păcălește creierul să creadă că este într-o situație reală. Reacțiile oamenilor în realitatea virtuală sunt similare cu cele pe care le au în viața reală. De exemplu, combinarea unui supermarket virtual cu neuroștiința permite  obținerea informațiilor într-un mediu controlat în timp ce consumatorul are libertatea de a se comporta natural. Unul dintre principalele beneficii este acela că facilitează studierea comportamentului cumpărătorilor în situații similare cu cele din viață în timp ce cumpără produsele și brandurile lor preferate.

Marketerii români care vor să aprofundeze concepte si strategii de neuromarketing să afle insight-uri pe care le pot aplica pentru a înțelege mai bine consumatorii pot beneficia de experiența celor doi specialiști în primul masterclass în domeniu din regiune.  Cursul este realizat cu o structură interactivă menita sa ofere informații personalizate participanților. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Companii

Subiecte

Sectiune



Related