[Optimism de business] Valentina Ion & Cristian Negoiță, Grain Trip: Am râs cu toți dinții și am plâns cu suspine în această mică brutărie, dar nu aș schimba nimic

[Optimism de business] Valentina Ion & Cristian Negoiță, Grain Trip: Am râs cu toți dinții și am plâns cu suspine în această mică brutărie, dar nu aș schimba nimic

Au fost curajoși. La începutul pandemiei, Valentina Ion și Cristian Negoiță au promis echipei Grain Trip un singur lucru, că vor lupta cu toate armele ca să reziste în aceeași formulă. Au luat toate măsurile de siguranță impuse de autorități în starea de urgență și nu au închis nicio zi brutăria lor artizanală. Ce nu pot cuantifica în bani, ci în bucuria pe care o simt, este suportul comunității în toată această perioadă. Pesemne că fac lucrurile bine, spune Valentina.

”Antreprenoriatul ne-a învățat că lucrurile frumoase se clădesc în timp. Ne-a învățat să fim modești și că, indiferent de cum ni se par lucrurile la un moment dat, suntem vulnerabili. Asta ne-a învățat cel mai bine pandemia, că oricât ai avea impresia că ai lucrurile sub control, de fapt suntem mici și nu avem ce face decât să ne facem treaba atît de bine cât putem și să încercăm să trecem furtuna”

Mai departe, continuăm cu Valentina Ion, care ne spune povestea Grain Trip, cum a rezistat acest business cu pâine făcută după rețete din toate colțurile lumii și cafea de specialitate.

 

Cum a apărut Grain Trip

Grain Trip a început cu doi oameni, Valentina Ion și Cristian Negoiță. Eu am lucrat (și încă mai lucrez, deși timpul îmi permite asta din ce în ce mai puțin) în zona de consultanță și audit IT, iar partenerul meu vine din zona de consultanță financiară. Așadar, nu am avut mare legătură cu pâinea sau cafeaua. Eu am studiat destul de mult timp acasă, pe cont propriu, pâinea și patiseria cu maia și în timp prietenii m-au încurajat să deschid o brutărie după ce au apucat să guste din experimentele pe care le făceam acasă. În același timp colegul meu cocheta cu ideea unei cafenele de specialitate, fiind pasionat de cafea bună și astfel cele două proiecte și-au găsit locul sub același acoperiș, la Grain Trip, unde facem pâine și patiserie cu maia, dar și cafea de specialitate.

 

Drumul tău către antreprenoriat

Am avut, cred, dintotdeauna, o pornire către antreprenoriat, chiar dacă nici nu bănuiam acum câțiva ani că pașii mă vor purta în zona de food. Am lucrat pe cont propriu și am înființat prima mea companie de consultață IT la 25 de ani, după ce lucrasem câțiva ani prin multinaționale. Apoi am avut câteva proiecte care m-au ținut câțiva ani buni în Orientul Mijlociu, după care am revenit în țară acum 5 ani și am încercat să cresc o companie micuță, cu servicii de consultanță adaptate clienților (de regulă, clienții de consultanță sunt companii mari din zona de Banking, financiar, oil&gas etc).

În paralel, m-a prins hobby-ul făcutului pâinii acasă și astfel ajunsesem la un punct în care îmi petreceam fiecare moment liber fie citind despre pâine sau maia sau lângă cuptorul din mica mea bucătărie de apartament. Inițial am fost sceptică la încurajările prietenilor care beneficiau din ce în ce mai des de noul meu hobby – ce să caut eu în domeniul ăsta?

Nu simțeam nici că am un concept anume în minte și nu mă motiva deloc ideea unei brutării anonime, chit că face pâine bună. Până într-o zi când am avut un moment care a pus totul în mișcare, la o alergare lungă prin parc, în timp ce mă gândeam la pâini din diverse colțuri ale lumii pe care le aveam în lucru acasă, am realizat că pâinea poate fi mult mai mult, poate spune povești și istorii, poate deveni un vehicul pentru o călătorie și un argument pentru a cunoaște gusturi din toată lumea. În ziua aceea, tam-nesam, i-am spus lui Cristi că vom avea o brutărie, îi vom spune Grain Trip și vom face acolo pâinile lumii. În câteva luni, un apartament vândut și multe datorii mai târziu, Grain Trip își deschidea pentru prima data ușile, în aprilie 2018.

 

De la cine înveți

Cred că treaba cu antreprenoriatul e ceva ce ai în sânge, ori ești atras de asta, ori nu. Pentru că antreprenoriatul poate fi foarte frumos și îți oferă recompense care depășesc cu mult ce vezi pe documentele contabile la final de an, dar presupune și multă incertitudine și uneori mult mai multă muncă decât te-ai gândit vreodată. Între Grain Trip, pe care ne-am chinuit câțiva ani buni să îl aducem într-un punct în care să se susțină financiar și business-ul de consultanță, ajungeam uneori la 16-18 ore de muncă pe zi, treabă pe care nu recomand nimănui să o încerce.

Nu aș spune că am un mentor sau că urmăresc pe cineva anume, dar încerc să îmi folosesc momentele libere într-un mod cât mai util. Sunt curioasă și citesc despre lucrurile interesante care se întâmplă în lumea asta, avem o bibliotecă de care sunt mândră la brutărie și cred că studiul continuu este cheia pentru a crește în orice domeniu, chiar dacă te-ai pregătit toată viața pentru domeniul respectiv sau dacă, asemenea mie, ai aterizat la un moment dat într-un cu totul și cu totul alt domeniu decât cel pentru care te-ai pregătit la școală.

Cred că este o greșeală uriașă să ajungi la concluzia că ești foarte bun și că nu mai ai nimic de învățat, mai ales într-un domeniu atât de complex cum este food & hospitality. Trebuie să fii tot timpul conectat la ce se întâmplă, la ce spun clienții tăi, la cum evoluează business-ul și oamenii din spatele lui, precum și la tendințele din domeniu sau la alți factori externi, cum este pandemia care ne-a afectat pe toți.

Nu cred în rețete, cred în înțelegerea unor metode și a chimiei care se întâmplă în pâine și mâncare, la fel cum cred și în emoțiile pe care o pâine sau o mâncare bună le poate declanșa. Și cred că dacă reușești să stăpânești aceste elemente – știința si emoția și să îți formezi o voce proprie, oamenii vor fi dispuși măcar să încerce ce le propui.

 

Abilitățile și competențele unui antreprenor

Spuneam și mai sus că, fiind antreprenor, te vei trezi cu o multitudine de job-uri cu mai multă sau mai puțină legătură cu domeniul tău. În brutăria asta sunt și brutar, dar fac și aprovizionare, fac si marketing, dar mai încerc și să repar câte un frigider sau să tratez niște arsuri urâte, atunci când vreunul dintre noi este neatent pe lângă cuptoarele încinse la sute de grade.

Și pentru că tot vorbeam de marketing, nu am crezut niciodată că voi ajunge în postura în care să fac asta. Dar a fost necesar, căci orice business are nevoie de o voce și bugetul nostru de marketing a fost 0. Cred că cei care ne trec pragul și ne urmăresc pe platformele de socializare apreciază comunicarea sinceră și transparentă și, îmi place mie să cred, că simt cumva că persoana din spatele postărilor crede în ceea ce transmite. Nu aș putea vinde niciodată un produs în care nu cred, de aceea am ales ca brutăria noastră să facă numai produse pe care le facem exact așa cum le-am face pentru noi – fără scurtături și ocolișuri profitabile.

Aș spune că nu este nevoie să ai un anumit set de abilități cât este necesar să fii foarte adaptabil – să poți identifica devreme ce probleme are business-ul tău și ajusta din mers. Să poți îndeplini mai multe roluri în același timp, căci indifferent ce scrie pe cartea ta de muncă, atunci când este business-ul tău, vei face mult mai multe. Și nu în ultimul rând să poți identifica sincer ariile unde nu ești foarte priceput – eu, de exemplu, consider că sunt foarte norocoasă că am deschis și crescut această brutărie împreună cu partenerul meu, Cristian.

Dacă eu sunt vocea mai creativă, care gândește concept și rețete și cum să ne mai suprindem în continuare pe noi și pe ceilalți, Cristi este vocea pragmatică, realistă, de care are nevoie orice business. Am văzut multe cazuri de antreprenori care nu își cunosc punctele slabe și care de multe ori ajung să își saboteze singuri business-ul din această cauză.

 

Lecțiile primilor ani de antreprenoriat

Ne-am lovit de toate zidurile posibile de cînd am deschis brutăria. Procesul de atragere a unei clientele care să țină lucrurile în mișcare (mai ales în condițiile în care, cum ziceam, buget de marketing - ioc) a fost unul de mult mai lungă durată decât am crezut noi la început, cînd ne imaginam că vor sta la coadă toți oamenii din București și alienii din galaxiile îndepărtate, pentru pâinile și patiseria noastră cu maia din ziua 0.

Probabil și din cauza faptului că nu am avut parte de niciun fel de advertising, lucrurile s-au mișcat extrem de lent, treabă care se traducea în fapul că am adus bani de acasă mai bine de un an. Dar nu a fost niciun moment în care să încetăm să credem în acest proiect și ușor-ușor, din gură-n gură, cum se spune, oamenii au ajuns să audă de noi. A fost un proces lung și dureros, dar asta ne-a și asigurat o creștere organică, iar oamenii care au ajuns să ne treacă pragul și să revină, credem noi, au ajuns să facă asta din motivele potrivite – caută gustul și calitatea și nu pentru că ar fi hip, trendy sau “fiță”. Și nouă ne place tare mult comunitatea care s-a țesut în timp în jurul Grain Trip, sunt oameni interesanți și faini, cu care aș sta oricând la un pahar de vin și de povești.

Grain Trip, aș spune, a fost în primul rând o lecție de modestie pentru noi, un loc care ne-a adus cu picioarele pe pământ și ne-a făcut să înțelegem ce eforturi sunt necesare pentru a ajunge de la ideea “o să avem o brutărie, o să se numească Grain Trip și o să facem pâinile lumii”, până ca asta să fie realitate. Am râs cu toți dinții și am plâns cu suspine în această mică brutărie, dar nu aș schimba nimic.

Suportul pe care l-am avut din partea comunității noastre, mai ales de când cu pandemia, ne-a arătat că am făcut ceva bine în toți anii ăștia. Căci ți se umple sufletul când vezi că în vremurile astea tulburi oamenii aleg să stea la coadă la pâine sau cafea, dar când te mai și întreabă: cum ești, cum o duci, dacă ai nevoie de ceva, apăi asta e o treabă care nu poate fi cuantificată în bani.

Antreprenoriatul ne-a învățat că lucrurile frumoase se clădesc cu greu, în timp, cu eforturi supra-omenești uneori. Ne-a învățat că oamenii se strâng ușor-ușor în jurul unor valori comune, chiar dacă nu ai cel mai generos buget de marketing. Ne-a învățat să fim modești și că, indiferent de cum ni se par lucrurile la un moment dat, suntem vulnerabili. Asta ne-a învățat cel mai bine pandemia, că oricât ai avea impresia că ai lucrurile sub control, de fapt suntem mici și nu avem ce face decât să ne facem treaba atît de bine cât putem în fiecare zi și să încercăm să trecem furtuna.

 

Mai multe despre business

Grain Trip este o brutărie artizanală cu maia – folosim exclusiv dospirea naturală atât la pâini, cât și la produsele de patiserie. Ne diferențiem în piață atât prin faptul că facem totul cu maia, inclusiv croissanții și patiseria franțuzească (și asta e o treabă foarte dificilă, un croissant cu maia se face în 3 zile, de exemplu), dar și prin conceptul nostru de călătorie prin intermediul pâinii.

Investiția inițială a fost de aproximativ 150.000 EUR, am beneficiat de fonduri guvernamnetale prin programul Start-up Nation (40.000 EUR). Restul fondurilor au venit de la noi, am pus la bătaie toți banii pe care îi aveam puși deoparte, eu mi-am vândut apartamentul, am împrumutat bani de la prieteni. Am crezut mult în acest proiect și de aceea niciun efort nu a fost prea mare pentru a îl transforma în realitate.

 

Poveste și valori ale brandului

Călătorii imaginare prin pâini și produse de patiserie, cam asta ar fi pe scurt descrierea noastră, de aceea, de exemplu pe pungile noastre de pâine și patiserie nu veți regăsi sloganul clasic “Poftă bună!”, ci “Have a nice trip!”. De curând am început să mergem înspre zona de mâncare cu proiectul #streetfoodsoftheworld și în fiecare săptămână pregătim câte un street food din diverse colțuri ale lumii.

 

Strategia de comunicare

Strategia noastra de comunicare online se bazeaza pe multa sinceritate si transparenta. Tot eu ma ocup de comunicarea online, neavând niciodata buget disponibil de marketing am ajuns sa am si acest rol si asta cred ca ajuta la transmiterea unui mesaj nefiltrat, pur. Sunt cateva obiective pe care încercăm sa le atingem prin modul in care comunicam cu comunitatea noastra.

Primul ar fi educarea, caci am stiut ca nu va fi usor sa explicam de ce o paine costa 10-15 lei atunci cand a fost facuta in minim 24 de ore, cand a fost bibilită de la stadiul de maia pana la produs finit de niste oameni, care trebuie sa fie platiti decent pentru o munca infernal de grea pe care o fac noapte de noapte. Așa că am încercat și încercăm în permanență să explicăm diferența dintre niște produse făcute de la 0, cu cele mai bune ingrediente, cu grijă pentru proces și o pâine făcută în câteva ore, din premixuri, cu tone de drojdie care să fie gata în maxim câteva ore.

 

Comunitatea Grain Trip

Un alt obiectiv important pe care l-am avut înca de la început a fost construirea unei comunități. Brutarii sunt, în mod tradețional, piloni în jurul cărora se construiesc si gravitează comunitati din cele mai vechi timpuri. Ne-am dorit ca cei care ne trec pragul să fie mai mult decat niste oameni care vin sa cumpere o paine buna, sa plateasca pentru asta si gata, mai mult decât o clientelă.

Am ajuns in timp sa ne cunoastem personal o buna parte din comunitate, oamenii au ajuns sa se cunoasca intre ei, stand la coada in vremea pandemiei. Si nu e sentiment mai fain decat atunci cand iesim obositi afara din brutarie si ne invaluie buna-dispozitie a celor care beau o cafea, mananca un sandvis sau asteapta la coada.

Valorile in jurul carora am construit aceasta comunitate? În primul rand calitatea si grija pentru produs. Nu am facut niciodata compromisuri aici, nu am ales niciodata un ingredient mai ieftin sau un mod de a produce care sa ne faca noua viata mai usoara. Am crezut cu tarie ca daca faci lucrurile la 100% in fiecare zi, oamenii isi vor da seama de asta si vor aprecia. A fost greu, am crescut dureros de lent, dar ne-am asezat cu totii pe niste valori si asteptari care sa ne faca sa ne dam jos din pat in fiecare noapte la ore la care cei mai multi abia se culca, pentru a prinde dimineața cu rafturile pline de produse proaspete.

Vorbeam si de sinceritate mai devreme – eu cred cu tarie ca asta e un lucru extrem de important si ca atunci cand incerci sa vinzi ceva trebuie sa crezi in produsul respectiv, altfel ceva dă cu virgula in experienta celor carora te adresezi. Noi vorbim cu sinceritate cu comunitatea noastra si despre ce facem bine, si despre faptul ca o mai dam si in bara – caci atunci cand lucrezi numai cu ingrediente naturale, cand nu pui mana pe drojdie, îti mai dă si cu virgulă – ăsta e și motivul pentru care toată industria e plină de aditivi, amelioratori și alte nenoriciri, pentru că îți asigură un rezultat super-predictibil. Cand faci tot felul de experimente si combinatii de ingrediente, nu obții mereu ceva exceptional – si pentru noi e o mare bucurie ca oamenii au ajuns sa inteleaga asta si sa nu aiba reactii stricte si exagerate atunci cand ceva nu le e pe plac. Am ajuns în timp să avem chiar un dialog, nu doar o comunicare uni-direcțională.

Oamenii realizeaza ca si tu esti om, ca si tu ai zile proaste si odata ce incep sa realizeze asta, de abia atunci poti spune ca ai stabilit o relatie cu ei. Pana in acel punct este totul foarte tranzactional si impersonal.

Nu ne abatem niciodată de la calitatea produselor – asta înseamnă grija și disponibilitatea de a cheltui pe ingrediente de cea mai bună calitate, dar și atenția la produsele pe care le facem în toate stadiile lor. În spatele fiecărui produs pe care îl vedeți la raft se află, pe lângă mult studiu pentru a înțelege cum să iasă fiecare produs așa cum ne dorim în fiecare zi, mai ales niște oameni care l-au vegheat de la stadiul de maia, frământat, dospit, modelat și copt. Suntem foarte mândri de echipa pe care am crescut-o în acești ani cu aceleași valori în minte, nu a fost simplu să îi învățăm nici să lucreze exclusiv cu maia, fără niciun fel de ajutor sau scurtătura chimică, dar și pentru că și-au însușit cu succes aplecarea spre calitate.

De asemenea, credem că piața de food din România a atins un nivel de maturitate la care niște produse bune și atât nu mai sunt suficiente pentru construirea unui brand – este necesar să oferi o experiență celor care îți trec pragul. De aceea încercăm să ne punem amprenta asupra fiecărui produs – fie că facem o pâine din Uzbekistan, găluște cu prune sau tacos, pe toate le facem cumva într-o notă personală.

 

Așteptările începuturilor

Am crezut mult de la început că dacă ne vom face treaba atât de bine cât putem, că dacă nu vom face compromisuri în privința produselor, oamenii vor veni mai devreme sau mai târziu. Și așa a fost, chiar dacă, așa cum spuneam și mai sus, a durat ceva mai mult să ne construim un public pe care să ne putem baza pentru a ține lumina aprinsă. Am câștigat, în schimb, în acest proces îndelungat, mai mult decât o clientelă, am câștigat o comunitate, #peopleofgraintrip, cum le spunem noi.

 

Clienții voștri

Profilul general al clientului nostru este – persoana educată, ce caută produse de calitate. De aici este interesant ca lucrurile merg pe doua variante.

Primul este clientul mai conservator, care vine la noi mânat de calitate, știe că gaseste acolo paine si patiserie facuta doar cu maia, prin metode traditionale, fara scurtaturile tehnologice care nu de putine ori se traduc in gust mai prost sau calităși nutriționale îndoielnice. Căci si toată această serie de alergii (de ex, la gluten) cu care se confruntă tot mai multă lume, se datorează în mare parte și produselor de panificație făcute pe repede-înainte, în sistem de fabrică atâția ani la rând.

Al doilea este cel al clientului aventuros, care vine la noi pentru ca mereu facem ceva nou, încercam combinatii bizare si el este curios sa incerce. Asta e o mare bucurie pentru noi, căci atunci cand am plecat la drum stiam ca vrem sa avem o brutarie “altfel”, o brutarie experimentală si toti cei cucare am vorbit inainte de deschidere ne-au spus ca visam frumos, ca nu ai cum sa faci brutarie experimentala in Romania, oamenii sunt inchisi, nu sunt curiosi. Nimic mai fals, se pare, oamenii sunt chiar foarte curiosi si chiar si atunci cand facem lucruri ciudate, tot sunt dispusi sa le incerce. Asta ne bucura mult pentru ca ne da ocazia sa incercam mereu ceva nou, sa nu ne plictisim.

 

Ce caută acum oamenii

Cred că mai ales în aceste vremuri oamenii caută sa sustina localurile in care cred cu adevarat si cred ca spiritul de comunitate este mai important decat oricand. Am vazut asta si la alte localuri, cine a avut grija sa isi formeze o comunitate puternica in jurul unor valori si a unei griji constante pentru produsul lor și pentru cei care îi trec pragul, a avut parte de sustinere din partea acestei comunitati.

Noi am fost privilegiati cu suportul de care am avut parte, chiar si in timpul starii de urgenta, cand am ramas deschisi. Nu numai ca oamenii veneau in continuare sau comandau si atunci, dar ne-au oferit si un suport moral care face toti banii – e mare lucru sa fii intrebat in vremuri atat de tulburi pentru toata lumea daca esti OK, daca ai nevoie de ceva si sa fii incurajat sa ramai “pe baricade”.

 

Grain Trip pe timp de pandemie

Pandemia ne-a găsit super entuziaști, tocmai ce închiriasem un spațiu suplimentar, unde avea să ia naștere în câteva luni Grain Trip – the Bistro, un bistro micuț și cochet, unde să putem experimenta în continuare mâncăruri interesante. La o lună distanță, se impunea starea de urgență, restaurantele se închideau și noi am rămas să facem față atât impunerii tuturor măsurilor de siguranță la brutărie, pe care am ținut-o deschisă în toată această perioadă, cât și să încercăm să ne dăm seama ce ar trebui să facem în legătura cu planurile pentru bistro.

Satisfacțiile veneau mai ales din interacțiunea cu comunitatea noastră și asta a fost cel mai greu de acceptat pentru noi, că deodată totul trebuia făcut pe repede-înainte, în brutărie fiind permis accesul unei singure persoane, oamenii comandau, apoi ieșeau pentru a permite accesul următoarei persoane. A fost greu să ne obișnuim cu faptul că nu mai stăteam la o cafea împreună, că deodată trebuia să scurtăm pe cât posibil interacțiunea. Dar ne-am obișnuit și cu acest nou normal și am reuțit cumva să găsim un nou echilibru.

 

Provocările perioadei

Incertitudinea creată de această situație fără precedent, teama oamenilor, teama staff-ului nostru, confuzia creată de autorități care nu de puține ori emiteau reglementări la miezul nopții cu aplicabilitate a doua zi de dimineață. Și pentru că nu a fost nicio clipă închis, a trebuit să facem față fiecărei etape a pandemiei. Atunci când oamenii au ajuns să nu mai poată circula liber, am început literalmente de pe o zi pe alta să facem livrări – nu aveam un sistem bine pus la punct de preluare comenzi, a trebuit să ne descurcăm cu un cont de WhatsApp unde se plasau comenzile, care era greu de gestionat, dar am făcut tot ce ne-a stat în putință ca să rămânem aici și să ținem de echipa noastră.

Ne-am adaptat din mers și am muncit în această perioadă mai mult decât oricând, căci nu am avut de ales. Partea bună este că această perioadă ne-a făcut să fim mai activi ca oricând și astfel am ajuns să punem în aplicare proiecte pe care le aveam de ani buni în cap, dar cumva nu găseam niciodată contextul ideal pentru a le pune în aplicare. În mod ciudat, când te confrunți cu o situație atât de departe de ideal, îți dai seama că momentul perfect nu va veni niciodată, așa că ai face bine să acționezi acum.

 

Măsuri de susținere

Am lansat pe perioada stării de urgență un serviciu propiu de livrări, am mărit gama de produse de băcănie, care se cereau tot mai mult, am încercat tot felul de produse care se pretau acestei perioade (paste fresh, sosuri etc.).

O surpriză uriașă și foarte frumoasă pe care am avut-o în martie a fost când într-o zi am postat o provocare către comunitatea noastră – dacă vrea cineva să învețe să își facă propria maia, urma să îi învățăm noi, pas cu pas. Astfel, dacă urma să închidem, oamenii își puteau face propria pâine, în casă.

Până a doua zi, postarea aceea avea sute de share-uri și de înrolări, așa încât am deschis un grup de Facebook, pentru a putea gestiona toată această situație – Homebakers by Grain Trip. Astăzi această comunitate numără 5000 de membri, atât din țară, cât și de peste hotare, iar Homebakers s-a transformat într-o linie separată de brutărie, unde produse selecționate atent de noi (făinuri, echipamente de homebaking) ajung la această comunitate de entuziaști în ale brutăritului și ne pregătim să lansăm și o platformă online cu același nume.

Nu am depus armele nici cu privire la bistro, dar încă nu eram pregătiți să facem pasul cel mare. Așa că de o vreme testăm un concept nou, #streetfoodsoftheworld, în care în fiecare weekend facem anumite street foods din toată lumea. Răspunsul comunității noastre a fost și în acest caz copleșitor, de multe ori fiind sold out cu mult înainte de ora închiderii.

 

 

De asta spun că această situație ne-a dat cumva un imbold să punem în aplicare toate proiectele pe care le cloceam de ani de zile. Dacă până acum am crezut că nu era niciodată momentul perfect, iată că a fost nevoie de un moment foarte imperfect să dăm drumul creativității, căci nu era timp de supragândire. Noi am simțit că aceasta a fost o perioadă în care ori acționezi, ori e posibil să dispari. Nu e ușor să îți asumi riscuri suplimentare într-un astfel de moment, dar uneori să nu faci nimic e mai riscant.

 

Ce va ramane din business-ul de criza

Momentan am menținut toate măsurile de siguranță și distanțare, dar ne este tare dor de o interacțiune normală cu cei care ne trec pragul. Ne bucurăm să vedem că acea comunitate de Homebakers formată în condițiile lockdown-ului se menține și crește și suntem bucuroși să ieșim din această perioadă cu această comunitate de pasionați de brutărit. Practic, am ieșit din perioada stării de urgență cu două comunități – cea pe care o aveam de dinainte, a celor care vin la brutărie după pâine, patiserie, cafea și o comunitate nouă, de Homebakers, care nu urmăresc și își fac singuri pâine.

Cred că mi-ar plăcea să putem menține același nivel de curaj pe care l-am avut în această perioadă. Faptul că lucrurile s-au întâmplat foarte rapid și nu am avut timp să supranalizăm orice scenariu ne-a făcut să punem în aplicare toate planurile pe care le aveam de ani de zile și să găsim soluții extrem de rapid, fără să ne fie teamă de eșec, căci știam deja bine că lucrurile, la scară mare, nu prea depind de noi. Am lansat linia de Homebakers, proiectul #streetfoodsoftheworld și am menținut pe linia de plutire și brutăria în tot acest timp. Suntem epuizați, recunoaștem, dar și bucuroși că am reușit să ne menținem și chiar să ne creștem comunitatea.

 

Optimismul, cum il mentine un antreprenor

Cred că este foarte important să te gândești numai la lucrurile care sunt sub controlul tău – ce poți face azi, mâine ca să rămâi acolo. Dar asta are și un revers, căci dacă strategia pe timp de pandemie nu se pupă cu strategia pe termen lung, este posibil să îți fie bine azi, dar foarte rău mâine. De aceea, nici în perioada aceasta, care nu a fost deloc ușoară, nu ne-am abătut nicio clipă de la valorile noastre, de la preocuparea pentru produse de calitate. Costurile au crescut exponențial, unele ingrediente s-au scumpit (costurile furnizorilor fiind mai mari) și deși ar fi fost mult mai simplu dacă am fi luat poate niște ingrediente mai ieftine, asta nu ar fi făcut decât să îi îndepărteze pe oameni de noi, căci e o impresie falsă că oamenii nu observă când începi să umbli la calitate. Acum, mai mult decât oricând, oamenii au avut nevoie de mici bucurii care să îi ajute să treacă prin toată această nebunie.

Cred că cea mai sigură modalitate de a te sabota este să cazi în butoiul de melancolie și să tragi concluzia că ce trăim noi e o catastrofă fără precedent și că nu avem ce să mai facem pentru business-urile noastre. Schimbarea prin care trecem este profundă, este adevărat, dar nu este nici prima, nici ultima data când așa ceva se va întâmpla și mereu există soluții pe care le poți incerca înainte de a depune armele. La începutul pandemiei am promis echipei un singur lucru – că o să ne luptăm să rezistăm în aceeași formulă și deocamdată ne-am ținut promisiunea.

 

Ghid de supraviețuire

Rămâi pozitiv și fă tot ce ține de tine, fără a avea falsa impresie că ai totul sub control.

Nu abandona nicio clipă valorile care te-au așezat în piață și ți-au clădit reputația.

Fii atent mereu la comunitatea ta, crește-o și ai grijă de ea, căci fără asta nu ești nimic. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related