În urmă cu 10 ani, aflați la 700 de metri deasupra nivelului mării, Ţane şi Bogdan, și-au zis că a mânca sănătos este important nu doar una-două zile pe săptămână, ci zilnic, la fiecare masă. Așa că au pus bazele a ceea ce astăzi de numește Origini, un business de produse naturale aduse direct din ferma și cherhanaua proprii.
Cristina Volentiru, marketing manager al Orgini, spune că primele investiții au constat în animale. Apoi au urmat banii băgați în adăposturi și hrană pentru animale și pentru îngrijitori. Spațiile de procesare și echipamentele producției au completat investiția inițială.
Specificitatea afacerii, adică accentul pus pe lent, dar natural, nu permite echipei Origini (de 28 de oameni) să producă alimente în cantități mari. Astfel, supermarketurile și hypermarketurile nu sunt, momentan, o cale de urmat. Clienții lor sunt oamenii obișnuiți, respectiv birourile acestora. Aici se adaugă o serie de locații și business-uri care au în comun preferința unor antreprenori pentru mâncarea sănătoasă.
Din agenție, la Origini
În anul 2013, am început să descopăr un om a cărui dorinţă de a oferi hrană curată familiei s-a transformat în pasiune pentru alimentaţie şi viaţă sănătoasă. Această asociere, asemeni tuturor întâlnirilor frumoase, nu a fost întâmplătoare.
A venit după 5 ani de muncă în departamentul de marketing pentru câteva companii de software, o experienţă scurtă durată, ce-i drept, într-o agenţie de publicitate şi câteva proiecte de construcţie de identitate vizuală realizate pe cont propriu.
Cred că întâlnirea cu echipa de aici a venit la timpul potrivit pentru a pune drumul meu profesional pe direcţia strategiei şi creaţiei de brand. Am început, alături de Vasile Bîrgăuanu să construim ceea ce avea să devină Origini, expresia vizuală şi verbală a Fermei lui Ţane şi a Cherhanalei lui Dumitrel. Şi după 4 ani, lucrez în continuare la implementarea brand-ului şi la marketarea sa, în calitate de om de marketing şi consultant de brand.
Cum a început
Povestea Origini a început acum 10 ani, la 700 de metri altitudine, într-o zonă cu dealuri, văi, tufişuri şi păduri, numită Plaiul Tălii. A fost dorinţa lui Ţane de a avea un loc unde să poţi creşte câteva animale şi păsări cât mai aproape de modul în care natura a lăsat ca ele să trăiască.
Şi aceasta pentru a asigura necesarul de alimente sănătoase familiei şi prietenilor. De aici, însă, au apărut multe provocări la care a trebuit să afle rezolvare. În anul 2015, alături de el a venit Bogdan, şi împreună au început uşor, uşor să facă din nou funcţional un fost CAP în comuna Floreşti, judeţul Prahova şi să investească comunitatea din Sfântu Gheorghe prin redeschiderea unui punct de colectare şi procesare peşte.
Astfel, denumirea firmei – Plaiul Tălii nu mai era relevantă şi nici nu transmitea modul în care cei doi construiesc afacerea: produsele naturale, cât mai hrănitoare, ajung pe cel mai drept şi scurt drum în casele şi biroul clienţilor. În acest context s-a născut brand-ul Origini.
Echipa
Vorbim de un număr de 28 de angajaţi. Evoluţia lor este în acelaşi ritm cu cel în care ne spunem povestea. Uite, avem oameni specializaţi pe cultivarea terenurilor, creşterea animalelor sau producţie din lapte şi carne.
Când ne-am apucat să lucrăm împreună, am început să îi îndepărtăm de modul în care au fost obişnuiţi să îşi facă treaba în producţia industrială, inspirându-i să facă lucrurile în acelaşi ritm în care natura a lăsat să se întâmple.
Sau avem alături de noi oameni care ştiu cum se făceau lucrurile de demult. De exemplu, avem în echipa noastră pe singurul om care cunoştea cum se instalează şi se lucrează cu talianul, la Marea Neagră.
Din învăţăturile sale am montat plasa şi am reînviat astfel tradiţia aceasta în Sfântu Gheorghe, dar am şi transferat cunoştinţele lui Nea Gheorghe către alţi bărbaţi, colegi cum am spune în mediul urban, care acum montează şi pescuiesc după această metodă tradiţională. Aş putea spune că evoluţia echipei Origini stă în inspiraţia celor doi asociaţi, Ţane şi Bogdan.
Oferta
Produsele naturale Origini au fost manufacturate de la început din materie primă în cea mai mare parte a noastră. Realizăm artizanal produse acidifiate din lapte, iaurturi, brânzeturi, caşcaval. Facem preparate din carne care nu conțin nici o urmă de nitriţi, nitraţi sau alte cuceriri ale chimiei alimentare actuale şi care au o durată de pregătire mare, ce poate ajunge chiar şi 90 de zile.
Creştem lent, ca în gospodăriile de odinioară, păsări de curte – pui, curcani, bibilici, porumbei pe care le pregătim cu 24 de ore înainte de livrările de vineri. De asemenea, am început să aducem peşte proaspăt, sălbatic de deltă şi Marea Neagră şi am început să realizăm, după reţete locale preparate din această materie primă.
Vara şi toamna facem produse de cămară, gemuri, dulceţuri, zacuşti şi siropuri. Portofoliul nostru este într-adevăr variat, dar, de-a lungul unui an păstrăm şi ritmul anotimpurilor. Sunt anumite produse pe care le putem pregăti doar într-o anumită perioadă din an, cum este iaurtul de oaie sau urda de capră .
Pentru moment avem doar câteva produse pentru sănătate cum sunt supele concentrate – stock de pasăre şi vită, şi zeamă de varză destinate terapiei GAPS sau siropul din muguri de brad sau de gălbenele, şi ne dorim să lărgim gama acestor produse necesare în special pentru terapii din medicina naturistă.
Clienții
Noi am pornit la drum cu dorința de a face produse ca pentru familia noastră. Clienții noștri sunt și vor rămâne majoritatea consumatorii casnici, aflați în imediata vecinătate a fermei.
Prin specificul produselor, natural, nu putem face cantități mari și nu există nici acel „timp de distribuţie şi raft”. Livrăm în casele și biroul clienţilor, dar şi în câteva locaţii unde am am întâlnit la un moment dat antreprenori interesaţi de alimentaţia naturală, de produse făcute curat şi din multă pasiune.
Vorbim aici de brutării şi cafenele artizanale, în principal. Am ales acele locaţii în care ne-am putut acorda respectul reciproc pentru modul de a face lucrurile şi pentru dorinţa de a aduce bucureştinilor produse de calitate, locale, autohtone, mai mult decât un nume (re)cunoscut care vinde din vitrină.
Ferma lui Tane și Cherhanaua lui Dumitrel
În acest moment avem trei locaţii de producţie: fermele lui Ţane, de la Breaza, unde am început şi unde acum creştem oile şi prin rotaţie vara ducem animalele, şi cea de la Călineşti, unde am pregătit fostul CAP pentru a corespunde nevoilor de creştere a animalelor şi manufacturarea produselor.
Apoi, Cherhanaua lui Dumitrel, la Sfântu Gheorghe, unde capturăm peşte sălbatic de apă sărată cu talianul gigant şi colectăm de la pescari peşte sălbatic de deltă.
Provocările într-o afacere ca a noastră sunt variate. De exemplu, natura, pe ritmul căreia încercăm să facem lucrurile, poate fi un aliat sau o provocare. Pe de o parte putem pregăti proaspăt produse de sezon, iar aceste produse nu pot face constant parte din portofoliul nostru decât dacă am începe să le pregătim altfel. Și nu vrem.
Sau sunt anumite produse care sunt capricioase, cum este brânza de vaci. Ne-a luat timp până am reuşit să găsim proporţia potrivită pentru a livra săptămână de săptămână aceeaşi consistenţă şi aspect, deşi bogăţia nutritivă era aceeaşi.
O altă provocare este să „implementăm” o caracteristică majoră a produselor Origini: absența valabilității la raft și totul proaspăt și de sezon. Muncim să găsim echilibrul pentru a gestiona fluctuațiile cererii și portofoliului. Și condiționați de un regim termic strict am investit în a ne ocupa şi de logistică: distribuţia produselor naturale de la fermă în casele clienţilor.
Investiții
Putem spune că investim permanent. Dacă la început era doar un experiment de asigurare a unor alimente sigure și proaspete pentru folosința proprie, ulterior a devenit un proiect complex și dificil de controlat.
Ca atare, investițiile au crescut constant atât în echipamente, dotări și amenajări, cât și în oameni. Până acum s-au strâns multe sute de mii de euro pe care nu ne-am propus neapărat să-i recuperăm.
Dorim totuși să avem sentimentul că i-am cheltuit cu folos. Avem credința ca toată buna intenție și onestitatea cu care realizăm produsele noastre din ce în ce mai rafinate și sofisticate în simplitatea lor se va converti inclusiv în recuperarea efortului bănesc de până acum.
La inceput am cheltuit pentru animale (oi, vaci, capre), adăposturi și hrană pentru iernat, îngrijitori. Apoi pentru spații de procesare, echipamente și ustensile specifice pentru produse din lapte și carne și personal priceput la asta.
Cu timpul, amenajările inițiale au devenit și mici și îmbătrânite tehnologic, așa că fost necesar să investim în modernizare. Complexitatea proceselor a crescut, astfel au fost necesare noi echipamente și instrumentar adecvat.
Totul depinde de pasiunea şi implicarea pe care vrei să le aloci pentru a diversifica portofoliul sau pentru a controla cât mai mult sursa materiei prime. De exemplu, noi ne dorim să ne cultivăm noi terenurile pentru lucernă şi furaje, hrana animalelor. Pentru aceasta, investiţiile încep de la teren, utilaje, realizarea unui siloz pentru depozitare.
Sau, dacă ne dorim să realizăm produse acidifiate din lapte, dar fără lactoză. Vorbim de investiţii mai mici în reţetă, mai degrabă timp şi răbdare pentru a găsi formula optimă, dar eforturi mai mari pentru ambalaje: borcane, sigilator de capac, etc.
Online + offline
De la începutul poveştii noastre, am învăţat că cei care cumpără de la noi vorbesc despre produsele noastre. Pentru a le degusta şi prezenta am deschis propriul magazin, în Bucureşti la o distanţă apropiată de fermă.
Dar în magazinul fizic am completat oferta noastră cu o selecţie de vinuri româneşti de calitate, în ediţii limitate şi alte produse naturale de la mici producători care, la fel ca noi, reuseşc cu pasiune să facă specialităţi artizanale naturale.
Magazinul virtual l-am deschis pentru confortul clienților noștri la cumpărare. Însă a comanda produsele dintr-un excel, a transmite 3-4 e-mail-uri pentru a finaliza o comandă era un proces ce presupunea un efort de timp, pe care uneori, chiar nu poți să îl aloci la momentul potrivit – de luni până miercuri după amiază, pentru a primi comanda vineri.
Aşadar, online-ul şi cu offline-ul se împletesc frumos în povestea Origini. Avem clienţi care vin la magazin pentru că preferă să îşi ridice comenzile de aici, sau care fac cunoştinţă cu noi prima dată pe site şi vin pentru a vedea produsele fizic, să se convingă, că sunt aşa cum este poza și că într-adevăr existăm.
Evoluția pieței
Cererea pentru produse naturale a crescut pe măsură ce afirmaţia „eşti ceea ce mănânci” îşi găseşte din ce în ce mai des ecou printre consumatori. În acelaşi timp, am văzut mai multe iniţiative locale, de tip fermă.
Credem însă că şi universul de comunicare s-a aglomerat. Acum, poate că deja e frecvent utilizat cuvântul natural sau artizanal. Dar, după ce gustă prima oară, clientul simte imediat diferenţa între un produs autentic, manufacturat corect şi unul care poartă pe el doar eticheta.
Pentru noi, cererea a crescut. Clienții își doresc confortul achiziției a produselor de fermă. Înțelegem prin aceasta că este mai frumos pentru ei să găsească într-un singur loc toate produsele de care ai nevoie pentru tine și cei dragi. Și constant, o dată sau de două ori pe săptămână.
Promovarea Origini
Avem şi aici provocări. Pentru că datorită specificului produselor noastre, cu termen de valabilitate mic din materie primă asupra căreia nu intervii cu nimic pentru a o înmulţi, cheia este să găseşti un echilibru între volumul de producţie pe care îl ai pentru un sortiment şi cererea pe care o poţi genera.
Am integrat în comunicarea brand-ului Origini cartea de vizită cea mai valoroasă: recomandarea clienţilor. Am crescut organic, din vorbă în vorbă, prin prezența la rafturile distribuitorilor noștri.
De când am deschis magazinul online, consumatorii au început să ne descopere și de pe net. Am început să folosim social media, în special Facebook și comunicăm constant cu baza noastră de abonați și clienți prin newslettere.
Când am început procesul de rebranding, ne-am dorit foarte mult să găsim acea formă vizuală şi verbală care să exprime cât mai în adâncime sinteza: produse naturale direct din fermă.
Brand-ul Origini, propunerea de nume, identitatea de brand, identitatea de ambalaj, materialele de comunicare și design-ul website-ului au fost construite de Tomorrow Branding, cu care lucrăm în continuare pentru design.
Pentru implementarea website-ului am lucrat cu două firme. La început, a fost Expertissa Timişoara şi apoi au venit lângă noi cei de la The Wizards, pentru a completa funcţionalităţile şi experienţa resimţită de vizitatorii magazinului și mentenanță și dezvoltările ulterioare.
Planuri
Lucrăm, testăm noi reţete artizanale. Ne dorim să pregătim iaurturi fără lactoză, sau cu siropuri din fructe locale, româneşti – din cătină, muguri de brad, de exemplu. Dar și alte produse din pește sălbatic, sau carne.
Avem multe idei de preparate sănătoase și gustoase pe care le putem face. Pe termen scurt, ne preocupăm să demarăm procesul de colectare a ambalajelor noastre de sticlă. Ne dorim ca banii obținuți să îi direcționăm către un ONG.
Și o dată cu lansarea site-ului, am început să lucrăm şi la creionarea unui program de fidelizare pentru clienți, alături de Expremio Marketing.
Iar pe termen lung, vom investi efort în continuarea și dezvoltarea comunicării de brand înspre promovarea naturalului, pentru ca oamenii să cunoască reperele de evaluare a produselor noastre.




























