Directiile de CSR ale Garanti Bank vizeaza 3 zone mari: protecția mediului, sprijinirea antreprenoriatului local si educația financiară, ne spune Virginia Oțel, Communication Leader la Garanti Bank. In implicarea sa, brandul se bazeaza pe parteneriate de termen lung in detrimentul actiunilor punctuale, cu toate ca si CSR-ul one-shot e o optiune viabila in conditiile in care serveste aceleasi obiective, stabilite pe termen mai lung.
Ca exemplu, Virginia ne vorbeste mai jos despre parteneriatul de peste 7 ani pe care Garanti Bank il are cu World Wide Fund for Nature România (WWF România), o colaborare in cadrul careia s-a concretizat si lansarea primului card de afinitate eco din Romania, WWF Bonus Card. Cardul presupune redirectionarea a 0.3% din valoarea totala a tranzactiilor posesorilor catre proiectele WWF.
Alte parteneriate de termen lung ale Garanti: Asociatia Viitor Plus si proiectul Recicleta (primul proiect neutru in carbon dedicat colectarii si reciclarii deseurilor de hartie din cladirile de birouri), Atelierul de Panza (alternative eco la pungile de plastic), Professional Women's Network Romania (PWN) printr-o serie de workshop-uri dedicate femeilor antreprenoare sau Fundația Romanian Business Leaders (RBL) cu proiectul Atelierele de Antreprenoriat.
Câteva considerații
O strategie de CSR este imperios necesară. De altfel, în contextul actual, este important ca acțiunile de responsabilitate socială ale companiilor să fie o componentă integrată în strategia generală a acestora.
Clienții au mult mai multe așteptări din partea companiilor și își doresc de la acestea să fie implicate în edificarea unei societăți mai bune, la fel cum sunt și în urmărirea obiectivelor de business.
Totodată, trebuie subliniat faptul că o companie, indiferent de industria în care activează, face parte dintr-o societate, activează în cadrul unei comunități și este important să depună toate eforturile pentru a construi o lume mai bună, în beneficiul tuturor.
În plus, o strategie de CSR este esențială în stabilirea și menținerea încrederii. Raportându-mă la domeniul financiar-bancar, activitatea unei bănci se bazează pe încrederea pe care oamenii o au în instituție, în produsele și serviciile pe care le oferă, dar și în valorile pe care le promovează.
Mai mult, remarcăm o tendinţă a oamenilor de a se asocia cu brandurile cu care au lucruri în comun, în care simt că pot avea încredere, care le împărtăşesc valorile şi care comunică pe înţelesul lor.
Acțiunile de CSR ale Garanti Bank contribuie la construirea încrederii, întrucât investim în proiecte de durată și cu impact pozitiv: protecția mediului, sprijinirea antreprenoriatului local, educația financiară.
Strategia de CSR a Garanti Bank
Garanti Bank a dezvoltat o strategie de responsabilitate socială multidirecțională, prin intermediul a numeroase inițiative. Protejarea habitatelor naturale, sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri local, facilitarea accesului la instrumente de educație financiară – sunt principalele direcții în care banca a investit de-a lungul anilor.
În acest sens, ne-am axat pe dezvoltarea și susținerea de proiecte pe termen lung.
Misiunea noastră s-a maturizat odată cu aceste proiecte, a prins rădăcini puternice și an de an vedem tot mai multe rezultate bune. Doar ca să dau un exemplu, din 2010 susținem acțiunile organizației World Wide Fund for Nature România (WWF România). Activitatea WWF pune accent pe protejarea speciilor aflate în pericol de dispariție și a habitatelor naturale, considerate a fi de importanță critică pentru bunăstarea oamenilor și a comunităților locale.
În România, principala cauză a pierderii biodiversității este degradarea ecosistemelor ca urmare a unor programe de dezvoltare nesustenabile, a fragmentării habitatelor, a braconajului și pescuitului industrial, dar și a lipsei informației și educației cu privire la necesitatea prezervării biodiversității.
În cadrul acestei colaborări, banca a lansat WWF Bonus Card, primul card de afinitate eco din România, prin intermediul căruia Garanti Bank redirecționează 0,3% din valoarea totală a tranzacțiilor efectuate de posesorii cardului către proiectele locale ale WWF.
WWF Bonus Card oferă, astfel, angajaților și clienților ocazia de a se implica în protejarea habitatelor naturale, spriijinind proiectele dezvoltate de WWF la nivel local.
Cu spijinul oferit în toți acești ani, WWF a reușit să atingă rezultate importante pentru oameni, mediu și animale:
• A identificat, mapat și evaluat peste 100.000 de hectare de păduri seculare și virgine care sunt acum protejate cu strictețe;
• A stabilit criteriile de conectivitate a habitatelor urşilor (una dintre cele mai importante specii carnivore din România) și a asigurat crearea unor coridoare pentru ca urșii să se poată plimba liber în Carpați;
• Din 2012, WWF promovează importanța protejării zonelor sălbatice din Carpații de Sud-Vest. Natura asigură comunităților numeroase beneficii: peisaje, facilități de relaxare, plante, apă etc. De asemenea, zonele salbatice deschid noi oportunități de eco-turism ca surse de prosperitate;
• Comunități rurale: în zonele Hârtibaciu și Maramureș, unde fermele tradiționale și practicile agricole permit conservarea mediului natural, o condiție vitală pentru viața animalelor sălbatice, WWF a încurajat dezvoltarea turismului rural și a micilor afaceri bazate pe produse de calitate, prielnice oamenilor și naturii deopotrivă;
• Viața sălbatică: în 2016, vînătoarea pentru trofeu a fost interzisă, ca urmare a presiunilor venite din partea WWF și a peste 5.000 de oameni care s-au mobilizat și au trimis un mesaj către Ministerul Mediului. Astfel, 1.691 de specii de animale sălbatice au fost salvate (urși, lincși, lupi și pisici sălbatice), iar vânătoarea pentru trofee a fost interzisă.
Cum se face?
Strategia noastră se bazează pe parteneriate de lungă durată. Suntem partenerii World Wide Fund for Nature România (WWF) din 2010. Tot de atunci susținem și proiectul “Recicleta” al Asociației Viitor Plus, primul proiect neutru în carbon dezvoltat cu scopul de a colecta și recicla deșeurile de hârtie din clădirile de birouri.
Din 2014, sprjinim activ Atelierul de Pânză, un proiect care oferă alternative ecologice la pungile de plastic.
De asemenea, avem un parteneriat de lungă durată cu asociația Professional Women’s Network Romania (PWN), alături de care ne-am implicat într-o serie de workshop-uri denumite “Trusa de instrumente pentru antreprenoare începătoare și nu numai”, cu scopul de a oferi antreprenoarelor informațiile și instrumentele de care au nevoie pentru a-și dezvolta propriile afaceri.
Totodată, în ultimii patru ani am fost implicaţi și într-un proiect special denumit Atelierele de Antreprenoriat, organizate de Fundația Romanian Business Leaders (RBL), cu scopul de a sprijini tinerii antreprenori la nivel local.
Prin intermediul acestor workshop-uri, participanții care și-au creat start-up-uri sau care și-au dezvoltat scale-up-uri au avut oportunitatea de a afla mai multe informații despre cum să își dezvolte afacerile, dar și să intre în legătură cu alți antreprenori.
Nu în ultimul rând, în 2014, Garanti Bank a lansat o secțiune specială dedicată donațiilor către organizații non-guvernamentale și non-profit, integrată în platforma proprie de internet banking, Garanti Online.
Secțiunea numită "Donații ONG-uri" oferă clienților o nouă opțiune, prin care pot redirecționa orice sumă de bani către mai multe ONG-uri care sprijină varii cauze sociale, educaționale și de mediu. Pentru donații banca nu percepe niciun comision, iar banii donați intră direct în conturile ONG-urilor.
De la an la an ne evaluăm strategia și stabilim cum putem să aducem și mai mult plus valoare. Schimbările, însă, nu se produc peste noapte și nici peste zi. Tocmai de aceea gândim totul pe termen lung, întrucât vorbim de un proces continuu.
Obiectivele din 2017
În 2017 ne concentrăm în continuare pe proiectele noastre orientate către protecția mediului, dezvoltarea antreprenoriatului local și educație financiară.
În ceea ce privește schimbarile, aceastea au venit din social media, mai ales în ceea ce privește modul în care comunicăm. Rețelele de socializare ne oferă, din acest punct de vedere, oportunități de a face mult mai vizibile cauzele în care credem și de a produce schimbări cu impact la o scară mult mai largă.
Mai mult, au existat situaţii în care am primit chiar prin intermediul paginii noastre oficiale de Facebook propuneri de a susține diferite proiecte cu impact asupra comunității locale, iar în urma analizării acestora, am decis că putem merge mai departe cu colaborarea.
Propunerile
De fiecare dată când primim propuneri de implicare în astfel de cauze, le analizam şi discutăm intern, pentru a le alege pe cele în linie cu valorile noastre şi cu impact asupra comunităţii.
În alegerea cauzei ținem cont de acordul dintre scopul acesteia și strategia noastră. Chiar dacă la modul ideal ne-am implica în cât mai multe cauze, selecția este extrem de importantă. Nu vrem să facem ceva doar pentru a bifa încă un proiect de CSR.
Scopul nostru este să ne asigurăm că implicarea noastră poate într-adevăr produce o schimbare reală în bine. Echipa de Corporate Communication pe care o coordonez este cea care gestionează întregul proces, încercând să identifice cele mai potrivite colaborări, luând în considerare pilonii pe care se bazează strategia noastră de CSR.
Preferăm parteneriatele pe termen lung pentru că rezultatele pe care le obținem au, din experiența noastră, rezultate de durată. Un exemplu aici ar fi parteneriatul cu Asociația Viitor Plus pentru proiectul “Recicleta”, de colectare și reciclare a deșeurilor de hârtie din clădirile de birouri.
La finalul anului 2016, 26 de arbori au fost salvați prin acest proiect, ceea ce înseamnă că aproximativ 866 kg de CO2 se vor fi absorbit în următorii 50 de ani.
Totodată, pe zona de antreprenoriat, workshop-urile organizate de asociația Professional Women’s Network Romania (PWN) au ajutat peste 30 de femei de-a lungul timpului să prindă curajul de a-și dezvolta propriile afaceri, oferindu-le detalii despre legislație, taxe și contabilitate, personal branding și social media, marketing și vânzări, dar și despre surse de finanțare.
Acțiuni one-shot de CSR
Ne implicăm și în astfel de acțiuni. Le alegem pe același criteriu de bază – de a fi în linie cu direcțiile noastre strategice. Atât proiectele pe termen lung, cât și cele de one-shot sunt ca niște piese de puzzle, care împreună formează o strategie de CSR coerentă și puternică.
O acțiune one-shot în care s-a implicat Garanti Bank a avut loc anul trecut când banca a sprijinit publicarea de către Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE) a unor materiale de educație financiară dedicate elevilor, începând de la clasa pregătitoare, până la clasa a IV-a.
Elevii din clasele pregătitoare, clasa I și clasa a II-a au primit la momentul respectiv manualele “Educație financiară prin joc”, în timp ce către clasele a III-a și a IV-a au fost trimise manuale, caiete ale elevilor, dar și ghiduri de predare pentru învățători. Pe lângă aceste manuale, Garanti Bank a susţinut și publicarea unei reviste trimestriale care abordează teme de educație financiară accesibilă și online pe finzoom.ro și appe.ro. Credem că educația finanicară ar trebui să înceapă de timpuriu, iar aceste manuale sunt un prim pas în acest sens.
Încercăm să avem un echilibru al proiectelor în care ne implicăm, fie pe termen lung, fie scurt. Punem, însă, mai mult accent pe acele proiecte cu derulare și rezultate de durată.
Promo
În promovarea acțiunilor de CSR gândim mereu un mix de comunicare, în care îmbinăm metodele tradiționale (ex.: comunicat de presă) cu social media. Scopul nostru este acela de a le prezenta oamenilor proiectele noastre, dar și de a-i încuraja să se implice.
Acțiunile sunt promovate și în rândul colegilor, prin intermediul blogului nostru intern – Garanti4All –, întrucât credem că este important să implicăm întreaga echipă Garanti în proiectele pe care le desfăşurăm.
Tendinte
În prezent, ne adresăm generației Y – Millennials. Ei sunt generația digitală, mereu conectacți, mereu informați și mult mai conștienți față de impactul pe care le au acțiunile lor, iar acest lucru este valabil la nivel atât global, cât și local.
Prin urmare, strategiile de CSR vor căpăta din ce în ce mai multă greutate pentru companii, astfel încât să răspundă așteptărilor noii generații. O altă tendință importantă o reprezintă ceea ce se numește “people for the people” (oameni pentru oameni). Va fi din ce în ce mai important ca acțiunile de CSR dezvoltate să asigure cât mai mult și implicarea angajaților și încurajarea voluntariatului în cadrul companiilor.
























